Cookørne er noget nær det rene paradis. Hvide sandstrande, svajende palmer og en ualmindeligt venlig befolkning. Et oplagt valg til et stopover på vej over Stillehavet.

“Vi ankom kl 01:30 også snart vi stod ud af flyet slog tropevarmen os i hovedet og vi følte os hjemme.” . Aldrig har jeg mødt et venligere folkefærd end dem på Cookøerne. Da vi var stået ud af flyet blev vi mødt af en stor hotelmutter, hun ejede en “lejlighed” hovedsageligt beboet af andre rygsæksrejsende.

Under hele mit ophold på Cookørne opholdt jeg mig på hovedøen Rarotonga, der er en suveræn flot ø med flotte strande og bjerge midt på øen.

Dejlig lejlighed
Vi boede i en stor lejlighed med min rejsekammerat Torben, to festlige svenskere, et engelsk par og en engelsk pige. Det var alletiders selskab.

Vores lejlighed lå kun omkring 500 meter fra stranden, men den lå kanonflot placeret omkring 100 meter oppe ad bjerget, hver aften kunne vi sidde og se solen farve havet helt orange, når den forsvandt i horisonten.

Det findes flere ganske udmærkede treks i bjergene midt på øen, men det var ikke bjergene vi var kommet for at se på vores rejse sidste stop. Vi ville være godt brune inden hjemkomsten til det kolde danske forår, så vi satte snart turen mos stranden.

Stranden
Der er flere gode steder at bade på Rarotonga. Vi valgte stranden lige nedenfor vores lejlighed, hvilket absolut var et dejligt sted. Vandet var helt klart, i den periode vi var der, var der ikke en sky på himlen, og når det blev for varmt søgte vi læ under nogle af kokosplanterne på stranden. ”Vores strand” var heller ikke overrendt med turister, så det var alletiders.

Snorkling
Efter at have snorklet flere steder i Indonesien og i Thailand var snorklingen på Cookørne en skuffelse. Det skal dog siges, at vi kun snorklede i den lagune, hvor vores strand var placeret. Andre steder på øerne skulle der være fantastiske snorkelmuligheder.

Økologisk øl
Som sagt havde vi dejligt selskab i vores lejlighed, og der blev ofte skabt en lille fest ud af ingenting. Den lokale øl er økologisk og smager ganske udmærket, en aften fik vi rigeligt og endte med at synge karaoke inde i byen til Bing Crosbys ”White Christmas”. Hvid jul har de garanteret aldrig set på Cookøerne.

Specielle penge
Folk på Cook øerne praler den del med at det er det eneste sted i verden hvor de har en 3 dollar seddel. Og bruges mest af turister, det er dog også meget praktisk at den lige passer med en bus tur øen rundt. Men ellers bliver den vist ikke rigtigt brugt. Men på Cook øerne vil de være mærkelige, nu går vi her og er vant til vores normale runde mønter, men nej det er ikke godt nok for dem de vil være trekantet og det er nogle af mønter så også.

En utrolig venlig befolkning
Af alle de lande jeg har besøgt, har jeg aldrig mødt så venlige mennesker, som på Cook Øerne. Lige fra velkomsten i lufthavnen til afskeden så jeg kun smil. Og mange af smilene findes på utrolig flotte piger, derfor er mange piger fra Cookøerne også modeller i udlandet.

Besøg Cookørne når du vil
De lokale fortalte os, at der aldrig var blevet målt under 17 graders varme på Cook Islands. Så Cook Islands er altid et besøg værd, er du interesseret i dansefestivaler ligger de største i slutningen af april om starten af august.

Derfor kan jeg kun anbefale, at du inkluderer Cookøerne på din jordomrejse og gerne i stedet for mere populære steder som Fiji eller Hawaii.

Tak til Cookøernes Turistkontor for brug af billedet.