This topic is empty.

• Forfatter
     janthemanone

Hej – Kunne godt tænke mig at bestige Uluru, omvendt vil jeg jo heller ikke bare “betræde” noget helligt… – hvad er holdningen.? – bliver det respekterret at Uluru er en hellidom for de indfødte – eller er man “ligeglade” og går derop..?

Anonym Hovgaard

Tror det afhænger af dig selv.. Jeg valgte selv at gå rundt om, da jeg ikke ville betræde den. Men der er mange som gør det.. Så du vil ikke evt stå alene på toppen

Anonym Tine

Langt de fleste lader vær. Jeg undlod selv at gøre det, da det er en helligdom, det ville jo være det samme som at kravle rundt på en kirke eller på en moske eller lignende. Der var mange japanere og børn, som gik rundt på stenen, selvom der var meget vind, så man let kunne styrte ned. Du vælger selvfølgelig selv hvad du gør, men det var bestemt ikke forsvarligt at gøre da jeg var dernede, selvom ruten opad var åben….

Fighter88

Da jeg var dernede tillod guiden faktisk ikke at vi gjorde det, både pga vinden og så fordi det er helligdom..
    Syntes det var en god beslutning og havde heller ikke selv tænkt mig at gøre det selv om vi havde fået lov til det..
    Men nogle gør det, og det skal de da bare have lov til, så skal de bare ikke pive hvis de engang kommer på besøg og bestiger deres kirker 😉

janthemanone

Tak for nogle gode svar – Kunne godt tænke mig at høre fra nogle som HAR været deroppe: hvordan var det..?, Var der anstrengelserne værd..? Hvordan havde i det med at træde på andres helligdomme..?

Anonym Juliesi

Hej

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke tænkte så meget over det, da jeg besteg Ayers rock. Det er efterhånden også mange år siden og måske jeg ville vælge anderledes idag.

Jeg var dengang på udveksling dernede, hvor vi var på en tur med organisationen til det centrale Australien. Så vi var omkring 17 år dengang (er idag 25)

Det første stykke op var det mest skræmmende og der var da også et par stykker der panikkede og grædende måtte kravle ned igen. Det eneste du har at holde fast i er et jerntorv.
    Jeg formåede dog at holde hovedet koldt, til trods for min lille højdeskræk, og undlod at kigge for meget ned af de til tider stejle sider (Drengene fyrede selfølgelig bare derop) MEN jeg synes det var det hele værd! Kick’et, stenen og udsigten er noget du ikke ser andre steder. En meget smuk og speciel oplevelse!!

Dog vil jeg holde mig til guidernes advarsel om ikke at tage derop i vind.

Desuden var turen ned meget mindre skræmmende end turen derop:)

Så hvis din samvittighed ikke holder dig tilbage, vil jeg ønske dig en god tur op;)

Anonym Heino

Uluru var “lukket” da vi var forbi. Som guiden sagde at var der den mindste blæst, så lukkede man for bestigning.

Af respekt for Aboriginerne & Uluru, ville vi alligevel ikke have haft besteget den, hvis det havde været muligt 🙂

Hele turen rundt var en kæmpe oplevelse, hvor der faktisk er steder undervejs man ikke må tage billeder af, da det er hellige steder.

Men en meget meget spændende oplevelse.

Anonym Heino

Uluru var “lukket” da vi var forbi. Som guiden sagde at var der den mindste blæst, så lukkede man for bestigning.

Af respekt for Aboriginerne & Uluru, ville vi alligevel ikke have haft besteget den, hvis det havde været muligt 🙂

Hele turen rundt var en kæmpe oplevelse, hvor der faktisk er steder undervejs man ikke må tage billeder af, da det er hellige steder.

Men en meget meget spændende oplevelse.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account