This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Ahlborn

Hej Fellow Backpackers

På fredag rejser jeg 14 dage til borneo (ex. flyvetid) og lander i Kota Kinabalu.

Jeg havde som udgangspunkt tænkt mig at tilbringe omkring en uge i Kota Kinabalu området hvor jeg ville bestige Mount Kinabalu og en uge omkring Sandakan. Lyder det nogenlunde fornuftigt??

Min plan omkring Sandakan er noget i stil med:

Sepilok Orangutang Rehabilitation Centre
    Kinabatanganfloden, ind til Abai Jungle Lodge i junglen og videre til Kinabatangan Riverside Lodge i Sukau.
    Herfra videre til Danum Valley
    Og videre til Mataking Island eller Pulau Sipadan Island for at få lidt sol og strand også.

Og egentlig var min plan så at flyve tilbage til Kota Kinabalu, hvor jeg skal fange en flyver hjemad

Er det nogen der vil sige absolut no-go til nogle a de nævnte ting, er der noget der skal bestilles hjemmefra, og er der nogle must-see’s jeg har misset?? Så skriv endelig. Der er min første tur i det område så er modtagelig overfor alle fif og erfaringer i kan dele.

På forhånd tak.

Casper Ahlborn

Anonym CamBach

Hej Casper,

Jeg har rejst alle de steder du beskriver på Borneo.
    KK (Kota Kinabalu) er ikke den fedeste by at bruge tid i men den er ok, der er ikke noget spændende som sådan at se. Mine highlights var en pizza restaurent som lavede RIGTIGE pizza’er på italiens manér! Helt fantastisk efter 4mdr med ris! 😉
    Og så købte jeg en masse bokssæt af film og serier i et af shoppingcentrene. Orginale fra Kina med engelsk tale og tekst og vildt billige! Plus lovlige at tage med hjem 🙂

Iøvrigt ligger der nogle små paradise ø’er ud for KK som er super hvis du vil lidt væk fra bylivet! Det tager 30min med speedbåd og er super billigt.

Jeg rejste med alm bus fra KK til Sandakan – HUSK køresygepiller! Og book gerne bus et par dage før afgang da de kan være udsolgt og feks lørdag søndag er de lokales store rejse dag.

Sepilok var bestemt et besøg værd! Jeg købte en 5 dages pakke med Sepilok, “jungle trek” med guide og 3 dage ved floden og jungle trek og sejltur 3 gange om dagen. Der er en million udbydere til ture i det område og mange af dem tager virkelig røven på folk både prismæssigt og indholdsmæssigt! :S Jeg var heldig at finde en en udbyder hvor pris og indhold var tilfredesstillende.

Ift. til Sipadan er det ikke muligt som sådan at tage der ud og sole sig.. Sipadan er jo verdenskendt for sine dykker sites! Jeg er selv dykker og det var fuldstændig ubeskrivelig! Og jeg har dykket mange steder i asien og australien. Men idag er øen fredet og man kan kun komme dertil med speedbåd på halv og hel dages ture, primært for at dykke selvfølgelig. Du kan ikke bo på Sipadan men man kan bo på Mabul (ø i nærheden) eller på en gammel olieplatform der er lavet om til dykkerhostel – mega fedt! 🙂 Jeg vil klart opfordre dig til at tage dykkercertifikat inden du kommer til Sipadan, det er så fantastisk 🙂

Jeg var meget skuffet og ked af at se hvordan de behandler naturen på Borneo – der er affald overalt!! Havet og junglen er helt ødelagt 🙁 Det synes jeg var hårdt at se! Befolkningen er venlige hvis man henvender sig, men på ingen måde imødekommende og hjælpsomme som i feks Thailand..

Håber det kan bruges!

Vh Camilla

Hvis du vil se billeder fra min tur kan du finde mig på facebook Camilla Bach Nielsen (aalborg)

Anonym Ahlborn

Hej Camilla

Tak for info det var super brugbart!

Hvor længe tog busturen fra KK-Sapandan?

Jeg når desværre ikkea t tage dykkercertifikat da jeg rejser i overmorgen (fredag). Det er lidt en impulsiv beslutning faktisk. Min 9 måneders jordomrejse gik i vasken måtte der hurtigt en lille rejse på banen som “plaster på såret”, så det hele er lidt last minute.

Besteg du også Mount Kinabalu??

I så fald har jeg lige et par spørgsmål:

Hvad endte du med at give? syntes priserne varierer MEGET når man kigger..

Jeg rejser alene og har ikke booket endnu men ville gøre det i dag. Kender du et bureu el. lign. man kan gøre det igennem? Ud fra det jeg kan finde virker det som om jeg er (for?) sent ude :s

Anonym Anonym

Busturen tog, så vidt jeg husker 10-12 timer.. Det er 2år siden jeg var der.
    Nej vejret var for dårligt til at bestige bjerget :S Men ja jeg har hørt at det er dyrt! Og jeg ville ikke turde gå på kompromis der! Tænker sikkerhed mv..

Uh jeg kan ikke huske hvad det hed, hvis du tænker på pakken med Sepilok mv.?

Men vil lige tilføje at jeg stod i Singapore og tænkte jeg skal væk herfra! Gik ind på det næremste AirAsia booking kontor og spurgte efter afgange om 2 timer og valgte da Borneo! Dvs jeg nåede ikke engang købe en rejseguide bog før jeg landede i KK! 🙂 Og var der i knap 3 uger og nåede at se alt det jeg gerne ville, så don’t worry! Jeg havde intet booket! Det eneste jeg vil anbefale at booke i god tid er Sipadan, der var jeg meget meget heldig at komme ud på afbud! Men synes ikke du skal tage dertil hvis ikke du skal dykke, der er masser af andre øer, som ikke er så koncentreret om dykning. Og det er sindsygt dyrt at bo der.. Ca. 1000kr om dagen men inkl 3 dyk pr dag og fuld forplejning.
    Der ligger en ø nordøst for Sandakan, som er kendt for noget med skildpadder.. Det kunne måske være en bedre ide. Dog også dyrt..

Anonym CamBach

Hov fik ikke lige logget ind før…

Men øen hedder Selingan Island (eller Turtle Island)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account