Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3542753
     Lene

      hvis du bor i Københavnsområdet vil jeg anbefale dig at opsøge Cafe Globen i Turesensgade – her er der altid rejselystne folk, der giver gode råd. I dag er Arne bartender fra 15-20, og han har rejst rigtig meget i Østafrika

      #3542755
       René

        Har aldrig været i Tanzania, så der kan jeg ikke rigtig bidrage med noget og det er nogle år siden, jeg var i Kenya. Uganda og Rwanda har jeg efterhånden en del gange i så sent som sidste sommer. Uganda er uden sammenligning mit favorit land efter ca 10 års rejser, så jeg er nok lidt biased på den front.
        Det er nok hovedsaligt den sydvestlige del af Uganda, der trækker folk til og det er især primaterne og vulkan landskabet folk kommer for. I sydvest er der således gorillaerne i Bwindi, vulkanerne (og gorillaer) i Mgahinga og de træklatrende løver i Ishasha (findes kun lignende i Lake Manyara Tanzania og efter sigende et sted i Sudan). Infrastrukturen og specielt turist infrastruktur er desværre meget dårlig i området. Så der er er lagt op til en dagsrejse for at nå området og yderligere transporttid mellem stederne (evt er turene fra Edirisa i Kabale en mulighed).
        I vest er der Queen Elizabeth NP men hvis du skal igennem Masai Mara eller lign så kan Ugandas parker slet ikke måle sig hermed til gengæld er de væsentlig billigere og nogenlunde tilgængelige med offentlig transport. Kibale i vest er stedet for Chimpanzee tracking, efter min mening ligeså fedt som gorillaerne – de er selvfølgelig ikke så store til gengæld får du som regel et show af aktiviteterne fra dem. Desuden er der masser af aber i parken og udenfor parken.
        Murchinson Falls i nord er en fed park men ikke tilgængelig uden et hyret køretøj, her vælger mange turene fra Backpackers eller Red Chili – igen er det noget billigere end parkerne i Kenya/Tanzania men kan ikke producere det samme dyreliv (selvom jeg på tre ture hertil har set ialt 8 leoparder!). 40 km før byen Masindi (sidste by før Murchinson) ligger Ziwa Rhino sanctuary, hvor du kan tracke næsehorn til fods. Så du kommer til at gå omkring 20 meter fra 3-4 næsehorn. Det er ret fedt og rimelig billigt.
        Af chill out steder i Uganda skal nævnes Lake Bunyoni i sydvest, crater søerne i vest og Sipi falls i øst.
        Jinja (1 time udenfor Kampala) har noget fedt river rafting selvom det vist ikke er så vildt længere.
        Rwanda er nok mest kendt for gorillaerne i Virunga (hvor tilladelsen nu koster 750 USD mod 500 USD i Uganda). Derudover er genocide steder fascinerende og triste. Ellers er landet bare utrolig flot men det er lidt begrænset med spændende steder. Ihvertfald kan du finde det samme og mere til i Uganda til en billigere pris.
        Kenya er nogle år siden, men jeg var helt vild med Kakamega forest i vest, den er mindst ligeså mangfoldig som Kibale i Uganda, desværre er der ikke Chimpanser. Masai Mara taler for sig selv og Ngorongoro crater i Tanzania skulle være endnu vildere. Hvis du kan time det med gnu vandringen, så vil det være optimalt og super fedt. Desuden var jeg helt vild Hells Gate, hvor du kan cykle blandt giraffer, det var fedt. Lake Bogoria var også ret fedt men flamingoerne er nu vendt tilbage til Lake Nakuru
        I forhold til din tur fra Uganda til Masai Mara, så skal du være opmærksom på, at det ikke kan betale sig og selv komme til Masai Mara og derfra arrangere safari. Det er billigere og arrangere det i Nairobi.

        Alt i alt vil jeg sige, at hvis du hovedsaligt skal afsted for Zanzibar og safari, så hold dig til Kenya og Tanzania. Parkerne er bare bedre der. Men hvis du har bare den mindste interesse i primater, så er Uganda et fantastisk sted. Desuden er parkerne noget billigere i Uganda og der er langt færre safari køretøjer på turene. Til gengæld koster gorilla tilladelsen 500 USD og Chimpansee 150 USD

        Håber det giver noget inspiration. Skriv hvis jeg skal uddybe noget

        #3542750
         CamBach

          Jeg er nu nået frem til at jeg gerne vil rejse gennem noget af øst afrika. Jeg går med tanken om Uganda, Kenya og Tanzania men har meget svært ved at gennemskue en mulig rute?? Har også overvejet den anden vej gennem Rawanda?

          Jeg har tænkt på at flyve Danmark-Uganda (Kampala) og rejse øst med bus/bil mod Kenya ned over Masia Mara og videre ned til grænsen til Tanzania og Nogorongoro og Serengeti og så over mod Zanzibar for til sidst at flyve hjem fra Dar Es Salaam.

          Jeg kan sætte max 5 uger af til turen og vil gerne se ALT der er værd at se men uden at stresse afsted. Vil feks. have 5 dage på Zanzibar til ren afslapning og dykning.

          Søger råd om følgende:

          -Selve ruten.. (jeg er åben for andre forslag)
          – Transport muligheder på ruten..
          – Hostels mv. på ruten..
          – Must do oplevelser..
          – evt rejsemakker..
          – og andre gode råd..

          Vh Camilla

          #3542761
           Claus

            Hvis du skal se alt, hvad der er værd at se og også tilbringe 5 dage på Zanzibar, vil jeg vælge at droppe enten Kenya eller Tanzania. Evt bruge Kenya som transitland til Uganda.

            1. Det tager lidt tid at få en tilladelse til at se gorillaer.

            2 Ikke mindst transport ud til området, alt afhængig af hvilken du vælger tager tid

            3. Kenya og Tanzania er ikke det samme land. Men Masa Mara og Serengheti er jo den samme savanne. Hvor du har store muligheder for at se de samme dyr. The big 5.

            4.Arusha i Tanzania er et godt udgangspunkt for ture til Serengheti og Ngorongoro

            5. Kenya har jo også gode strande.

            6. Busserne er ok i alle tre lande.

            mvh
            Claus

            #3542777
             CamBach

              Hej,

              1000 tak for de super brugbare svar!! Jeg vil satse på Uganda og Tanzania og nruge Kenya som transitland.
              Jeg vil kigge nærmere på det hele og evt vende tilbage med spørgsmål.

              Mange hilsner Camilla

              #3542779
               RenéMadsen

                Hej igen

                Lige et lille nyttigt redskab, hvis du skal til Uganda og har planer om at se gorillaer. Som nævnt kan det være lidt kringlet at skaffe en tilladelse, men siden giver idet mindste et overblik

                http://www.volcanoessafaris.com/contact-us/before-you-go/gorilla-permit/?dm_i=6FF,VJB9,OEYD7,2LPAR,1

              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

              Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

              © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

              Log ind med brugernavn & kodeord

              eller    

              Glemt dine oplysninger?

              Create Account