This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Miki83

Hej…
    Er der nogle der ved hvor tætte te husene ligger på trekket og om man kan risikere at gå fra hus til hus hvor alt er optaget i oktober måned hvis man rejser alene og pludselig ikke har noget sted at sove. Eller er det slet ikke en mulighed?

Anonym LisbethFriis

Hej
    Oktober er højsæson i Nepal, så der er godt booket på te-husene. Du kan sagtens risikere, at du ikke umiddelbart kan få et værelse og må gå videre. Men typisk vil du blive tilbudt, at sove i køkkenet, fællesrummet eller lignende. Man lader ikke turister ende med slet ikke at have noget sted at sove!

Men jeg vil absolut ikke anbefale dig, at trekke alene i bjergene i Nepal. Som minimum bør du hyre en guide og hvis du er rigtig smart hyrer du også en porter (bærer).

Hvis du er interesseret i, at komme i kontakt med en god guide eller bare høre mere om, hvorfor man ikke trekker alene (efter min mening), så sig til!

VH
    Lisbeth

Anonym the dreamer

Hej Miki..
    jeg var i nepal sidst sommer, og gik everst base camp trek, lige uden for sæsonen. Jeg havde planer om at gå alene, uden guide eller anden hjælp, men allerede i lufthaven havde jeg mødt de to første der var mere end glade for hvis jeg joinede dem. bare 1 time senere havde jeg mødt en mere som gik alene plus en far og hendes datter, som jeg gik med resten af dagen. Sådan forsætte det de næste 12 dage. Jeg siger bare du kan næsten ikke undgå at møde nogen at føælges med. Plus dit trek er mere populært. med hensyn til overnatning, ville jeg måske tage et telt med, men det er rigtigt de lader ikke nogen sove uden tag over hovedet.

Forresten har en bog du kan købe billigt hvis det er du ikke har en. Det er fra lonely plantet trekking i nepal.

Anonym LisbethFriis

Hej igen

Det kræver nogen forberedelse, at begive sig ud på Annapurna Circiut. Bl.a. ACAP og TIMS tilladelser. Dem kan man købe i Kathmandu. Om man sådan bare kan slå et telt op for natten, er jeg ikke sikker på. Jorden tilhører jo nogen!

Med hensyn til selskab på vejen, så er det rigtigt, at man ikke kommer til at gå ensom rundt. Men det er heller ikke for selskabets skyld, man hyrer guide og porter.
    Det handler dels om ens oplevelse, hvor guiden har viden om kultur, natur m.m. og kan fortælle om det område man vandrer i. Han sørger for, at man får et ordentligt værelse på guesthuset, at ens mad er iorden, at prisen er iorden m.m. Og så handler det også om ens sikkerhed! Hvis man f.eks. rammes af højdesyge, maveinfektioner eller kommer til skade, så er man langt væk fra hjælp, hvis man er alene og ikke taler nepalesisk.

Der vil selvfølgelig være andre trekkere som hjælper een…Men det må de så gøre på bekostning af deres eget trek; og det kan man næsten ikke være bekendt, når man kunne have betalt for en guide. Sørg i øvrigt for, at have en ordentlig rejseforsikring.

Porteren hyrer man fordi det kan være hårdt at trekke i højden og så er det fedt, ikke at skulle slæbe al sin bagage selv. Men han bliver typisk også sendt i forvejen, så han er fremme ved guesthuset flere timer før trekkeren. Så sørger han for at der er et værelse klar til en, når man kommer. Og er der ikke plads på det forventede guesthus, så skaffer han plads et andet sted.

Forskellen på EBC og Annapurna Circuit er, at du ved EBC flyver til Lukla, hvor du møder andre trekkere på vej til eller fra EBC (i en eller anden karakter). Ved Annapurna Circuit tager du til Pokhara enten med bus eller fly og de turister, du møder der er på vej på alle mulige treks eller skal måske bare til Pokhara. Så det er ikke helt så nemt!

Lisbeth

Anonym LisbethFriis

Jeg kommer til at tænke på denne her webside, som måske kan være god, at orientere sig på:
    http://www.switchbacktravel.com/nepal

Anonym Miki83

Hej igen…
    Mange tak for jeres svar.
    Går bestemt ind for det med guide, for alle de gode og indlysende grunde, men er bare lidt i tvivl om i hvor høj grad, det vil begrænse mine muligheder for at følges med andre man møder på vejen, hvis turen er skemalagt uden eller med få muligheder for ændringer på vejen.

Anonym LisbethFriis

Hej

Det er klart, at hvis du booker et trek med en gruppe, så bliver du afhængig af dem og kan ikke bare følges med nogle andre eller ændre planerne.

Hvis du booker et trek med en guide og evt. en porter, så er det jo lidt mere op til dig selv. Men man laver typisk en plan over, hvilke distancer man skal gå de forskellige dage, hvilke dage, der er hviledage (akklimatiseringsdage) og hvor man skal overnatte. Det vil du også være nødt til, selvom du blot er dig selv.

Men man kan jo godt ændre planen løbende…inden for de rammer, det nu er tids- og sikkerhedsmæssigt muligt.

Den eneste begrænsning guiden og porteren giver dig er, at når ‘din’ porter bliver sendt i forvejen for at sikre dig et godt værelse i te-huset, så kan du ikke bede om, at han også booker til hvem du nu måtte følges med – medmindre du aftaler det med guiden og at dem du gerne vil følges med, er indstillet på at betale guiden/porteren for den service.

Ellers er du så frit stillet, som du aftaler med guiden, at du vil være.

VH
    Lisbeth

Anonym gæst

Det begrænser bestemt ikke dine mulighed at følges med andre selvom du har en guide. Man falder hurtigt i snak med andre på ruten, spise- og overnatningsstederne. Du kan altid aftale med guiden ved booking, at du ikke vil have “fastlagt” antal dage til trekket, da trekket så kan klare lidt ændringer.. Det vil alle helt sikkert kunne tilbyde! Vi havde kun lavet en løs-plan over vores trek – og kunne ændre den undervejes efter vores behov for den enkelte dag. Vores portor og guide gik med os – og vi gik sammen til te-husene og fik bestilt overnatning.. Hvis du har mødt andre undervejes skal det nok være muligt at arrangere, at I sover det samme sted – Og ellers ligger te-husene tit samlet de forskellige steder på ruten så I kan mødes.
    Skal selv retur til Nepal i april og trek – og har bare tænkt at gøre det alene med guide (som jeg jo kender nu).
    God tur 🙂

Anonym gæst

Forresten var vi også på trek i oktober 2011 og flere af te-husene var der slet ikke fyldt op.. Så tror ikke du skal være så bekymret om ikke at finde overnatning. Som skrevet over dukkede vi bare op med vores guide og porter – og havde intet bestilt i forvejen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account