This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym __Christina__

Jeg er en pige på 19 år som meget gerne vil til Berlin og arbejde i 3 måneders tid..
    Synes bare det hele virker lidt uoverskueligt, og kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg kommer afsted, finder arbejde, bolig mm..

Så er der nogen der har nogle erfaringer, vil jeg blive meget glad for at hører om det 🙂

Anonym Anonym

Hej Christina.
    Jeg står selv i præcis samme situation at skulle flytte til Berlin for en kortere periode for at arbejde.
    At komme af sted er en smal sag – toget går direkte fra Danmark ( Århus eller København ) til Berlin fra 299 kr. for en enkeltrejse ( tjek dsbrejsebureau.dk )
    Jeg har selv ledt efter en møbleret fremlejet lejlighed, du kan evt. prøve via en af Berlins “Mitwohnzentrale”: homecompany.de, roomwithaloo.com, wohnung-berlin.de
    Ellers prøv at bo på et hostel den første uges tid, når du er kommet derned er jeg sikker på at alting vil blive mere overskueligt.
    Med hensyn til arbejde så tror jeg at det er nemmest at lede efter noget når du er der, prøv at søg på diverse restauranter, barer, callcentre osv.
    Berlin er jo heldigvis ikke langt væk. Jeg synes du bare skal kaste dig ud i det, hvis det ikke lykkes for dig at finde et arbejde kan du jo altid tage hjem igen. Uanset hvad er byen et besøg værd og selvom alle de forberedende ting kan virke lidt forvirrende når man sidder herhjemme, så tror jeg man ser anderledes på det når man kommer derned og er tættere på alting.
    Lonelyplanet har lavet en god cityguide, heri står der beskrevet om hostels, spisesteder, transport, sightseeing, de forskellige bydele og ellers mange gode tips til byen.
    Håber du kan bruge det til noget og får en god tur.
    Mvh

Anonym __Christina__

tak for dit svar 🙂

jeg overvejer dog lidt at tage en uges intensiv sprogskole dernede først, så man lige kommer ind i sproget igen, og så lærer man måske nogle at kende der, som kender nogen med arbejde.

Der der dog bekymrer mig mest, det er nok det med hvordan det foregår med arbejdet, og hvilke papirer man skal have og hvordan man betaler skat osv.. Ved du noget om det??

🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account