This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym estelanedraithammen

Hej!

Jeg planlægger en tur til Afrika i sommerferien 2013 sammen med to venner. Vi har endnu ikke sat os fast på præcis hvilke lande, vi vil besøge, men lande som Kenya, Tanzania, Uganda og Etiopien er i tankerne. Jeg ville høre, om der er nogen som har erfaringer med at rejse rundt i disse lande UDEN at være på skemalagte rundture af den slags som sælges hos diverse ungdomsrejseselskaber. Jeg har selv rigtig meget rejseerfaring og har rejst alene rundt i lande som bl.a. Indien, Cambodia, Sydafrika, Bolivia osv. Jeg har aldrig forudbestilt nogen af disse ture, altså de “pakker”, hvor man befinder sig et vist antal dage et sted, for så at bevæge sig videre til det næste, hele tiden i følge med representanter og guider, som er tilknyttet selvskabet, man evt. har booket hos. Jeg har altid klaret mine rejser på egen hånd, men vi har nu fået at vide, at dette ikke rigtigt kan lade sig gøre i Afrika, da det simpelthen er for farligt, selv på de populære turist destinationer. Er dette korrekt, eller er det noget, som rejseselskaberne siger, for at sælge deres ture? Har nogen erfaringer med at rejse rundt i disse lande på egen hånd og så booke mindre teller større ture og aktiviteter undervejs? Og er dette i så fald billigere?

Vi er udemærket klar over, at man ikke kan komme ind i nationalparkerne uden at være på en tur, men vi vil gerne undgå disse skemalagte reundrejser og så arrangere tingene selv efterhånden som turen skrider frem og så ellers klare os selv undervejs, men vi har hos rejseselskaberne fået det indtryk, at dette er der simpelthen ingen der gør, da man ikke kan backpacke rundt i Afrika og vi i så fald ville vække for meget opsigt. Hvis nogen har lignende eller modsatte erfaringer, vil jeg meget gerne høre fra jer! Tak!

Anonym René

Hej
    Det kan helt sikkert godt lade sig gøre at backpacke i de nævnte lande, men det er noget helt andet end Asien og Sydamerika. Jeg har selv gjort det i Kenya, Uganda, Rwanda og lidt af DR Congo. Det er noget mere besværligt end Asien og I skal være meget mere opmærksomme, men der er nogle backpackere i de lande i højsæsonen, men i de fleste tilfælde vil I være de eneste hvide på bussen. Ved alle parker er I nødt til at få en bil med chauffør, hvilket gør alle de lande dyre at rejse i. Og igen, hvis I er 3 piger, så vil jeg være nået mere opmærksomme omkring jeres omgivelser.
    Jeg er selv enormt begejstret for Uganda, har været der 3 gange. Det er enormt varieret og et af de få steder, hvor I kan komme helt tæt på chimpanser og bjerg gorillaer (bemærk det er enormt dyrt, men den største vildt oplevelse, der er). Hvis I er til fantastisk natur og unikke dyre oplevelser og fantastiske mennesker, så er Uganda stedet.
    Hvis skal prøve en vild og lidt vovet oplevelse, så er Goma i DR Congo enormt fascinerende, men ikke et sted for en første gangs rejsende til Afrika, men her er gorilla tracking helt specielt
    Skriv endelig mere om, hvad I får planlagt og hvis Uganda/Rwanda indgår, så vil jeg meget gerne komme med tips til gode steder at bo og nogle gode lokale guider

Hej
    Tak for svar. Jeg vil da gerne høre lidt mere om dine oplevelser med at backpacke i Afrika. F.eks. om du mener at det kan lade sig gøre at slæbe et kamera med rundt (altså et der er så stort, at jeg ikke bare kan gemme det i min lomme), eller om du mener, at det vil være for farligt. Kan du måske også udspecificere, hvad du mener med at vi skal være opmærksomme på vores omgivelser? Jeg har f.eks. selv rejst alene rundt i det nordlige og centrale Indien, som en lille blond dansk pige og her var jeg også tit den eneste hvide i miles omkreds og de lokale kunne være meget nærgående, men vil du mene, at det er værre i de nævnte afrikanske lande?

Anonym Claus

Man kan sagtens rejse rundt med en rygsæk på nakken i de nævnte lande. Det, som I skal være opmærksom på, er ikke at flashe for meget med jeres værdigenstande.

Skal du have et stort kamera med, så gem det i en taske, og tag det kun frem, hvis du skal bruge det.

Pas på når solen går ned, spørg på hostellet/hotellet, hvor det er sikkert at færdes. De lever trods alt af turister.
    Tag en taxi fra bussstation til hotel.

Helt enig med René. Uganda er et fedt land.

mvh
    Claus

Anonym Anonym

som altid er busstationer nogle af de potentielt farlige steder, men hvis I som Claus skriver, bestræber jer på at ankomme inden det bliver mørkt, hvilket det gør utrolig hurtigt i de nævnte lande, så vil I ikke have nogle problemer. Det jeg i bund og grund mener, er at man skal være mere varsom med de ting, som i forvejen bliver advaret om i f.eks. asien og lignende. Jeg har aldrig selv været udsat for noget, men er også meget påpasselig specielt efter mørkets frembrud. Og specielt Kenya har et ry for voldsomme overfald, men jeg har ikke haft problemer.
    Kenya er efterhånden blevet ret dyrt, hvad angår park priser, men Masai Mara er selvfølgelig specielt. Ellers kan jeg klart anbefale Kakamega forest, men hvis I skal til Uganda, så er der bedre alternativer.
    Uganda: Glem alt om Kampala, frustrerende storby, men tjek alligevel lige minibus stationen, den er sindsyg. Bo på Aponye hotel, den bedste deal i byen.
    Murchinson falls er enormt undervurderet, har været der to gange, med én enkelt gamedrive begge gange og har set ialt 4 leoparder der. Normalt tager folk red chili tour fra Kampala, men hvis I er 3, så kan det gøres billigere med Yebo tours i Masindi, hvor I samtidig kan få en bil med sæder på taget (John er en fantastisk chauffør og spotter enormt mange dyr, hvis I er efter leoparder, så få fat i Henry Buza som guide). Lidt udenfor Masindi ligger Kasonguire, som ikke er nævnt i guide bøger. Her kan I finde chimpanser meget billigere end i resten af landet (kontakt Sally på New court view hotel i Masindi). I Masindi, bo på Karibuni guest house.
    Kibale er stedet, hvor folk tracker chimpanser, men det koster 150 USD.
    Queen Elizabeth NP er den mest besøgte park, men jeg må indrømme, at jeg er blevet skuffet hver gang. Bådturen er mere produktiv for dyr end i Murchinson. Et sted I skal prøve at komme til, er Ishasha ved grænsen til Congo. Her finder I, de træklatrende løver, hvilket er ret fedt.
    Der er tre backpacker afslapningssteder i Uganda (lake Bunyoni, Sipi falls og Ssese islands), jeg har ikke været på Ssese islands, men af de to andre kunne jeg bedst lide Bunyoni, fordi der er mest at lave, men Sipi er også enormt flot.
    Hvis I gerne vil tracke gorillaer (500 USD) og ikke har en tilladelse, så kan I få dem i Kisoro. Men hvis I rejser udenfor sæson, så tjek UWA for discounted tilladelser, hvilket de gør i off season (350 USD). Ellers kan I tracke gorillaer i DRC i november (men kun november) for kun 200 USD.
    Hvis I tager til Uganda/Rwanda, så vil den største beslutning for jer, formentlig være, hvor I skal tracke gorillaer. Til det, vil jeg sige, at sigtbarheden er klart bedst i Rwanda og da man gerne vil have nogle gode billeder, så vil jeg foretrække Rwanda. Bedre endnu, er Virunga national park i DRC, hvor I virkelig støtter en god sag. Men her skal I virkelig tjekke sikkerheden inden.
    Rwanda: her har jeg ikke rejst så meget, men genocide memorials er hjerteskærende, værre end killing fields.
    Rwanda er desværre efterhånden blevet meget dyrt og jeg foretrækker derfor Uganda

Anonym René

yderligere til ovenstående:
    Jeg rejste selv med et canon 450d, med 3 linser i en kamerataske og det var ikke noget problem. Som Claus skriver, så skal man selvfølgelig ikke flashe med det, men det fungerede fint for mig

Tak for svar, alle sammen. Kunne nogen af jer desuden have lyst til at oplyse lidt om, hvor længe de var afsted og hvor mange penge de brugte undervejs (og evt. på hvad), så vi kan få en ide om budgettet.

I forbindelse med evt. gorilla trek i Uganda, da overrasker det mig lidt, at en af jer i jeres indlæg skriver, at sådan et trek koster 500 dollars. Jeg har før undersøgt muligheden for gorilla treks, men det eneste konkrete tilbud jeg fandt var hos Jysk Rejsebureu, som tilbyder sådan et trek for priser, der starter ved 8000 dkk, og som strækker sig over tre dage. Hvordan kan det være, at der er sådan en stor forskel? Er det trek der tales om til 500 dollars et endags trek og kan man i så fald nå dybt nok ind i junglen til at have en god chance for at spotte gorillaerne? Vi havde nemlig lidt afskrevet gorilla trekket pga. prisen, men der er jo en verden til forskel på 8000 dkk og så 500 dollars, selv om det selvfølgelig også er mange penge. Bookede i desuden jeres gorilla trek, når i var dernede og er der mange muligheder for det? Kan jeg evt. få navne på pålidelige firmaer, der tilbyder disse treks i Uganda, da vi nok ikke når til Rwanda i denne omgang.

Er der duesuden nogen af jer, der har nogen erfaringer med at rejse rundt i Etiopien på egen hånd?

Tak!

Anonym René

de 500 USD for gorilla trek er for tilladelsen alene, altså uden transport og overnatning. Men hvis I er backpackere, så er I formentlig også villige til at tage bussen til Buhoma eller Kisoro i Uganda eller Musanze i Rwanda for at trekke, så der sparer I de første mange hundrede dollar. I Kisoro er der masser af steder at bo billigt, så der sparer I yderligere en masse penge. Prebooked gorilla ture gennem tour selskaber er møg dyre, derfor skal I forsøge at gøre det selv. Hvis I rejser i højsæsonen (juli/august eller december/januar), så kan tilladelser være svære at få fat i.
    Hvis I ingen tilladelser har og bare vil skaffe en, når I kommer dertil, så er Morée på Golden Monkey guest house, kvinden at gå til, hun skal nok skaffe dem, måske til en lavere pris, hvis I er heldige

Anonym René

Jeg glemte at skrive lidt om selve trekket. De såkaldte 3 dags ture med Tour selskaber er således, at den første dag er transport til trekking stedet, anden dag er selve trekket, hvor du afhængig af gruppen, trekker i 0,5-4 timer indtil I finder gruppen, hvor I så har nøjagtigt 1 time med dem. Tredje dag er transport tilbage. Derfor kan man spare enormt mange penge ved at gøre det selv.
    Chancen for at se gorillaerne er noget nær 100 %, det sker stort set aldrig, at man ikke ser dem.
    En vigtig ting er, at hvis I booker i Uganda, så skal I vide, hvilken gruppe I skal se, trekket starter nemlig forskellige steder og der er langt imellem dem. Flere bliver fanget af dette.
    I kan fint klare jer med omkring 100-150 kr for kost og logi i Uganda, hvis I tager de billige løsninger, men I kan også bruge væsentligt mere, hvis I har højere krav. Det dyre er tilladelser og park entrance, som nu er 35 USD Per 24 timer og som du selv skriver, så skal man bruge en bil med chauffør ind i parkerne og det er bare svært at se noget i en alm. Bil og kan være ufremkommeligt, derfor foretrækker de fleste en 4wd. De kan lejes med chauffør fra 70 USD Per dag, men oftest højere. Derudover kommer benzin. I Kenya/Tanzania er priserne højere og de er endnu højere i Rwanda/DRC
    Af guide bøger findes der kun en ordentlig til Uganda og det er Bradt guide, som generelt er rigtig god til Afrika. Desværre er inflationen oppe på 18% i Uganda, så priserne holder ikke helt
    Endnu engang, så kommer det meget an på hvornår I skal afsted, når det angår hvorvidt I skal have booket jeres gorilla tilladelse. Det kan gøres hjemmefra ved UWA

Anonym Tine

Jeg har rejst over hele verden (kun i Sydafrika på det afrikanske kontinent) med et canon 500d og havde ikke de store problemer. Jeg sov med det i hånden på natbusser og gemte min kamerataske i en billig brun skuldertaske når jeg havde det med steder hvor der er ry for tyveri, så jeg ikke flashede kameratasken 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account