This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Idaaa

Hej,

Vi er to piger på 23 år, som tager til asien til sommer. Vi er meget i tvivl om det skal være borneo eller bali + gili øerne.

Vi vil gerne dykke, være aktive (adventures), se storslået natur, opleve fantastiske strande, feste med andre backpackere. Det må ikke blive alt for dyrt.

Vi har 2-3 uger. Hvad vil I anbefalde?

Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Hej igen.

Tusinde tak for en meget detaljeret gennemgang :-). Jeg er slet ikke nået så langt i planerne endnu. Lige nu hedder det bare Indonesien og de steder jeg nævnte ovenfor. Jeg skulle have været afsted i sommer, men da jeg er begyndt at studere igen, måtte jeg lige udsætte turen. Men der er vidst ikke den store tvivl om at jeg skal afsted, om jeg så må trække på kassekreditten. Specielt efter at have set dine billeder.
    “ikke en imponerende fotograf”. Det er vidst lidt af en understatement ;-). Jeg synes sgu de er fede og dine makro-billeder fra dykningen er imponerende.

Rinjani er et must kan jeg godt se. Det ser virkelig fantastisk ud. Nogle af billederne med solopgangen over skyerne fik mig til at blive hensat til mit climb på Cotopaxi i Ecuador.

Jeg tror jeg må udskrive denne tråd og have den med, så jeg kan få glæde af alle dine tips.

Jeg lurer lidt på at bruge Air Asia på nogle af strækningerne. Jeg rejser med min kæreste og vi er nok ved at blive lidt magelige på nogle punkter, så jeg ved ikke helt med de lange stræk – selvom den der togtur lød tiltalende. – Og det er jo også en del af oplevelsen :-). Men det afhænger jo også lidt af tiden vi har til rådighed.

Så iøvrigt meget fedt ud med templerne. Det minder en del om Angkor templerne og dem var vi helt tossede med :-).

Jeg er sgu nok ikke helt kvalificeret til at komme med så mange spm. nu, men jeg tager nok fat i dig i det nye år, når flybilletterne er købt og det hele bliver lidt mere konkret. Vil da heller ikke udelukke at ham din kontakt kunne blive relevant.

Jeg er iøvrigt heller ikke den store storby fan når jeg er på rejser, så jeg havde heller ikke regnet med at bruge så meget tid på Jakarta.

Selv tak med Galapagos. Håber du kommer afsted :-).
    Hvis jeg ikke har sagt det allerede, så brug et par dage på Cotopaxi. Det vil du helt sikkert også synes er fedt. Ganske vist er landskaberne ikke så spektakulære som Rinjani ser ud til at være (søen i krateret etc.), men du vil sikkert synes det er fedt – om ikke andet for den fysiske udfordring det er.

Anonym DanielJohansen

Makrobillederne er ikke taget med mit udstyr. Det kan det nemlig slet ikke, smiler:) men var så heldig at dykke med nogle der måtte have arbejdet for National Geographic i deres tidligere liv, og fået udstyret med i deres nye. Resten er naturen der gør op for min kvalifikationer. Tro mig:)

Jeg ved du har rejst i Sydamerika og strækningerne er ingenting i forhold til. Hvis du tager den bedste klasse i toget, er det ingen problemer.. lige så godt som de gode busser i Sydamerika..

Har slet ikke set Angkor templerne endnu, men er bange for Prambanan og Borobudur ikke står mål med det..det er hvad jeg hører i hvert fald, så drag ikke for mange sammenligninger:) Jeg tager i øvrigt afsted for at se det, sammen med Vietnam og Filippinerne..og et lynhurtigt smut til Taiwan i slutningen af Januar så derfra og frem til april svarer jeg lidt langsomt. Har fundet dig på Facebook og tilføjet..tænkte vi kunne trække lidt på hinanden når det er? Dine råd har i hvert fald været rigtig nyttige indtil videre..

Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Hej Daniel

Har du en fornemmelse af hvor meget man kan sprede sig over på en måned, uden at det bliver alt for stressende (og for meget transport)?

er dette for meget?
    Java
    Bali
    Lombok
    Komodo
    Gili
    evt. Flores

Fokus er på natur (dvs. trekking, vulkaner, jungle og (SURPRISE!) dykning).

Anonym DanielJohansen

Hej Perry:)

Det er selvfølgelig lidt an på hvor meget du vil gå i dybden.. Bali selv har enormt meget at byde på, men er selvfølgelig også noget mere turistet. Jeg husker ikke så mange stednavne derfra for det var sidst på turen og boede hos min fætter. Han bor der fast og kørte os derfra bare rundt..så den stod lidt på auto pilot:)

Jeg mener godt du kan dække både Java og Nusa Tenggara (Lombok, Sumbawa, Flores). I mine øjne er Jakarta helt unødvendig..det er en enorm grå betonby uden ordenlig offentlig transport eller noget at se. Det er tilgengæld sydøstasiens, hvis ikke hele asiens største festscene..men det er mest for lokale.

Derfra er der omkring 12 timer til Yogyakarta med tog. Turen er rigtig smuk så det kan sagtens betale sig at tage den om dagen også..men det kommer selvfølgelig an på din tid. Yogyakarta selv er lidt turistet men har altså helt sikkert sin charme.. Sosrowijyan området som ligger 5 minutters gang fra stationen er hvor backpackers holder til og er rigtig charmerende med sådan nogle helt smalle gader. En del af markederne er meget turistet, men prøv at gå op til Pasar Beringharjo-markedet, der kan du få det meste og det er rigtig charmerende. Det er NÆSTEN intet andet en lokale der. Fra Yogya kan du tage til Borobudur, Prambanen, Mt Merapi og en enkelt vulkan mere jeg ikke husker navnet på. Mht. templerne er det ikke nødvendigt at tage en shuttle bus, du kan relativt let leje en scooter og køre derud.. sørg for at komme derud til solopgang eller solnedgang, ikke kun fordi det er flottere..men der er rigtig mange turister midt på dagen. Mt Merapi klatrede jeg ikke..men rejste efterfølgende nogle uger med en australier der snakkede rigtig godt om det. Du kan klatre den på een dag.

Der er 15 til 20 timers transport fra Yogyakarta til Gunung Bromo. Der er næsten intet at spare ved at arrangere det selv..og så skal du også bruge en del mere tid så endte med at finde en operator i Yogya og var meget tilfreds. Sørg for at se både solopgangen fra viewpointen nogle kilometer fra Bromo samt at komme op til selve kransen af vulkanen. Helt ærligt så er viewpointet om morgenen lidt som Corcovado i Rio..men det er gudesmukt så gør det alligevel. Jeg ventede simpelthen bare en halv time efter solen var helt oppe og så havde jeg stedet for mig selv..som i..der var INGEN andre. Hvis du gør det passer det nemlig også med at når du kører op til selve vulkanen så er folk ved at forlade det. Der er nok stadig en del mennesker..men gå videre fra hvor hegnet stopper og hele vejen rundt om vulkanen der på kransen.. udsigten er meget bedre på den modsatte side og der er ikke et øje:)

Jeg har hørt gode ting om Surabaye også men har aldrig selv været der.. Har tilgengæld en ven der bor der. Han er en fantastisk rejselysten fyr og virkelig behagelig.. nu kender jeg dig ikke helt, men vi har da haft nogle rigtige gode samtaler og diskussioner herinde efterhånden så vil meget gerne forsøge at hooke dig op hvis det er:) Han plads til ekstra logerende..

Hvis du køber en tur til Gunung Bromo fra Yogya vil den sandsynligvis indeholde transport til Denpasar, Bali. Denpasar skal du ikke spilde din tid på.. Jeg gjorde det at jeg bestilte et fly til det østlige Nusa Tenggara for at spare noget tid. Fandt et til Maumere som egentligt er et godt udgangspunkt, hvis du vil se Kelimutu.. Jeg var på Kelimutu to gange men der var desværre meget tåge begge dage så fik intet set. Jeg har sidenhen fået at vide af flere, at det er lidt overvurderet.. men altså du har sikkert også lige googlet det for at se hvad det er for noget, og jeg synes det ser virkelig spændende ud så mener du skal give it a go. Anyway.. fra Maumere er der få busafgange, men spørg de lokale om de skal den vej så tager de dig med for nogenlunde det samme som bussen ville have kostet. Byen Moni er udgangspunktet for Kelimutu..der er vidst kun 3-4 steder at bo og der var absolut ingen turister selvom jeg var der i højsæsonen.

Fra Moni kan du bevæge dig vest mod Labuan Bajo. Det er en uprising by med en lille smule charme, hvorfra du har adgang til dykning i Komodo National Park. Crystal Rock og Castle Rock er umiddelbart de bedste sites i sommersæsonen.. Jeg mener du nævnte at det er der du skal afsted? Nå men de er HELT fantastiske. Det er lidt teknisk krævende, men ved du har masser af erfaring så du klarer dig let.. strømmen er ret stærk, så stærk at jeg på et tidspunkt lige bed lidt hårdere i mit mundstykke for regulatoren sad nærmest og blafrede i munden på mig, griner:) Det bedste ved steder er nok korallerne som er ufatteligt farverige og der er en perfekt blanding af hårde og bløde koraller..dertil både makro og en masse pelagiske fisk.

Fra Labuan Bajo har du ligeledes adgang til Komodo øerne (Komodo Island og Rinca). Har du kun tid til en så vælg Rinca..selvom den ikke er lige så smuk er den mindre og der er langt større chance for at møde varaner, og det er immervæk den støre glæde ved at være der. I Labuan Bajo kan du finde operators der arrangerer bådture fra Labuan Bajo til Lombok på et sted mellem 2 og 6 dage. Jo mere tid du har des bedre.. Jeg fandt en båd som var afsted 5 dage.. Vi betalte kun omkring 1000 DKr for det, hvilket inkludere alt kost og logi, entrance fees til både Komodo Island og Rinca, derudover besøgte vi nogle øde øer, red beach på bagsiden af Komdo Island, Moyo ved Sumbawa og nogle andre steder jeg ikke husker navnene på. Shop grundigt efter båd..der er meget forskel på pris og hvad der tilbydes.. Vi tog en billig båd hvor sovepladserne var lidt trange, men ellers var vi meget tilfredse. Vi så flere af de dyrere både der var nærmest tomme, masser af plads men intet selskab:(

Jeg hookede senere hen op med en anden gut der havde taget turen fra Bali til Kelimutu med bus og derfra dagsture til øerne. Han fortalte det havde været en del dyrere og en meget meget ubehagelig tur comfort wise.

På Lombok ligger Gunung Rinjani som du vil elske, Perry! Jeg har beskrevet det ovenfor så det er der ingen grund til igen.. men kan kun understrege igen at jeg varmt anbefaler det. Det er ligeledes rigtig billigt.. Vi var kun to mennesker der hyrede en guide og en porter (til maden) og vi betalte omkring 700 DKr hver for tre dage.. så tænker det er virkelig billigt hvis du kan finde en gruppe. Vi havde desværre ikke tid til det og hoppede på bjerget et halvt døgn efter båden:)

Gili er charmerende nok.. men så berejst som du er tror jeg ikke det som sådan vil imponere dig. Det er godt afbræk fra hele den aktive del af ferien.. der er fine sandstrande uden at være bemærkelsesværdige, masser af backpacker wipe og en god fest.

Tilbage til Lombok og mod Bali bliver du af færgen smidt af i Padangbai.. Her er der Manta Rays og Mola Molaer som tidligere nævnt, alle dive shops synes at være ret gode. Der er en enkelt der tager billeder af turen uden merpris.. Jeg brugte dem ikke selv fordi de den dag jeg var der ikke skulle til de sites jeg ville, og jeg efterfølgende faldt ned af en trappe og måtte opgive scuba:s Jeg kan ikke huske navnet men det kan jeg finde hvis det bliver aktuelt..

Nu må du endelig sige til hvis der er mere jeg kan hjælpe med..

Poster et link nedenunder til nogle Facebook billeder fra Indonesien. Jeg er altså ikke en specielt imponerende fotograf..men hvis du kan bruge noget af det som inspiration så gør endelig det. Der er ikke lagt nogle billeder ind af Kelimutu fordi de simpelthen var dårlige..

http://www.facebook.com/album.php?aid=199428&id=523366235&l=b887a474db

Anonym DanielJohansen

Jeg kan godt forstå i er i tvivl.. Synes det er svært at sætte det ene over det andet.

For biodiversitet finder i den bedste dykning på Malaysisk Borneo ved Sipadan. Det er blandt de bedste steder i verden og du mænger dig med et utal af havskildpadder og små revhajer, men ved Padangbai på Bali er det næsten umuligt ikke at svømme ind i en Manta Ray og Mola Molaer. Har du mod på at bevæge sig lidt længere så finder ud områdets bedste dykning i Komodo National Park, men det kræver at I erfaren i lidt sværere forhold og dertil skal ligges transporttid.

Naturen er storslået begge steder.. Borneo vinder på dets regnskove, og har ligeledes Gunung Mulu og Mt Kinabalu der er lige så fantastiske som de er dyre. Igen – hvis du har mod på at bevæge dig lidt længere – her snakker vi under et døgns rejse, så finder du en masse spændende omkring Bali. Du har Gunung Bromo vest for Bali, sammen med de hinduistiske og buddhistiske templer Prambanan og Borobudur, mens du på østsiden har Gunung Rinjani, der i mine øjne er et af de suverænt bedste treks de områder du skal til.

For den gode fest vinder Indonesien vidst.. Gili er for den gode strandfest (og afslapning i dagstimerne) mens Kuta på Bali lidt mere nærmer sig masseturisme, tilgengæld er der her virkelig mange backpackers, at feste med og der er garant for en stor en af slagsen. Kuta er i øvrigt også stedet hvis du vil lære at surfe.. når det er sagt giver byen dig intet andet. Tilgengæld er Bali lille og byder på utrolig meget kultur på et lille areal.

Alt i alt.. Puha.. Med tiden taget i betragtning og med udgangspunkt i der gerne må være en aktiv ferie bliver det Indonesien. Hvis i skal direkte til Bali området vil i som udgangspunkt få et fly til Denpasar, Bali. Forsøg derfra at få et fly direkte videre til Yogyakarta. Det er en charmerende by som de fleste bruger som afsæt til Borobudur og Prambanan.. Byen og de to templer klares let på 3 dage. I kan eventuelt bruge en dag på at klatre vulkanen Mt Merapi. Tag derefter mod Gunung Bromo.
    Turen tager en dags, men tilgengæld får I set the country side. Brug en dag på Gunung Bromo og tag derefter videre til Bali der ligeledes er en dags transport. Hvordan i vælger rækkefølgen på Bali og hvor meget i skal se er op til jer og gør ikke den store forskel.. men sørg for at slutte af med Padangbai. Fra Padangbai er der både til Lombok. På Lombok ligger Rinjani der tager 2-5 dage at klatre.. Jeg mener 3 er minimum og 4 er optimalt hvis man har tiden. Bagefter til Gili, der ligger lige ud for Lombok.. Fest løs og nyd strandende inden turen går tilbage til Denpasar og en lang træt tur til Danmark:) Det er en action packed idé i hvert fald..alkoholen i kroppen ligger helt bevidst efter klatreturen op ad bjergsiden:) Håber I kan bruge det..

Anonym DanielJohansen

Glemte at sige.. Turen fra Moni til Labuan Bajo er lidt lang, en hel dag. Du kan selvfølgelig droppe Jakarta og Bandung helt og så starte fra Yogyakarta. Jeg håber du kan bruge det..

Er ikke helt klar over om jeg fik sagt tak fordi dine råd om Galapagos, men tak i hvert fald:)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account