This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Anonym

hej Alle 🙂

Jeg skal til Thailand, laos, cambodia og vietnam og rejse rund til januarog tre måneder frem.

jeg har derfor nogle spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare! 🙂

1. Hvilket mobil abonnement har i haft og hvad er billigst?

2. jeg har hørt man ikke så godt kan tage tog og offentligt transport i landene, men at der kører natbusser, som man kan hoppe med. Er der nogle af jer der har erfaringer med disse busser eller andre transportformer?

3. Der står mange steder at man skal sørge for at man tager de rigtige taxa’er, som ikke vil snyde en. Men hvordan ved vi at vi tager de rigtige?

4. Vi har haft lidt bøvl med at finde ud af hvordan vi søger visum, da vi gerne vil søge dem hjemmefra. Er der nogle af jer der kan fortælle, hvordan vi nemmest søger visum inden rejsen? 🙂

håber i kan hjælpe 🙂

Anonym jacob

jeg er pt bosat i thailand som engelsk lærer og kan da svare på nogle af dine spørgsmål.

1. jeg bruger lokalt taletids kort til at ringe internt i landet. skal du ringe hjem, så brug skype
    hvis du vil have et taletidskort i thailand så gå ind i en 7/11 og bed om et Dtac happy sim kort, og få fyldt det op.

2. I thailand kan du nemt tage offentlig transport, både første, anden og 3 klasse.
    vil dog anbefale minimum 2 klasse.
    skal du med tog over lange strækninger er der sove vogn, skal dog bestilles i god tid ( læs når forsalget åbner 60 dage før )
    kan bestilles her: http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng
    der er også rigtig mange natbusser, dag busser, og vans som kører rundt i landet.

3. taxaer i bangkok elsker at snyde turister, så insister på at få tændt taxa meteret ( du kan dog glemme det hvis det er i rush hour, eller det regner ) de bedste taxaer i bkk er de grønne og gule. dog kan de også finde på at prøve at aftale en fast overpris ( ca. 3-4 gange hvad en taxameter tur ville koste ). men insister på at få det tændt, og hvis han ikke vil, så tag den næste.
    brug skytrain (BTS) så meget som muligt, trafikken i bangkok er forfærdelig, og en tur på et par kilometer kan nemt tage en time eller mere.

4. skal i være mindre end 30 dage i Thailand, og flyver i ind i landet, så får i et visa i lufthavnen når i lander. i kan så evt krydse en grænse og få 15 dage mere når i returnerer til thailand.
    længere visa kan man søge på den thailandske ambassade i hellerup, eller konsulatet i hvide sande. Man skal dog påvise god grund, og retur billet ud af landet.
    cambodia kan i få visum ved grænsen, koster 1200 bht. ( 220 kr ) og giver vidst 15 dage.
    Laos ved jeg desværre ikke.

er der noget du vil have uddybet, så find mig på facebook Jacob bacon Mathiesen

Anonym Claus

4.

Thailand: I har jo mulighed for at søge om et visum på konsulatet i Hvide Sande. Ellers er det rigtigt, at kommer I ad luftvejen får i 30 dage, men vælger I at rejse over land, får I kun 15 dage. Hvis I planlægger et længere ophold i Thailand, kunne I jo overveje at få lavet et visum på forhånd.

Cambodia: Visa koster 20 USD + pasbillede. Men I kan også søge det online: http://www.mfaic.gov.kh/evisa/.

Laos: Koster 35 USD + pasbillede og kopi af pas. Kan fås ved grænsen.

Vietnam: Hvis I planlægger at skulle være i Vietnam i 15 dage, skal I ikke gøre noget. Men længere ophold skal I have det klaret inden indrejse, og det kan I også gøre online: http://www.vietnamsvisa.com/vietnam-visa/vietnam-visa-on-arrival.html.

Taxi: Sørg for at chaufføren slår taxameteret til eller aftal en pris på forhånd. Det gælder særligt, når I skal med tuk-tuk. Spørg evt på hostelet, hvor meget, I skal betale for en tur fra a-b.

Øvrig offentlig transport: I kan nemt rejse rundt med bus/tog alle døgnets timer. I skal selvfølgelig holde øje med rygsæk/kuffert. Og lad være med at flashe for meget med værdigenstande. Hav to punge/pengekatte. En med småpenge og mindre sedler og en hvor de store penge er. Sørg også for nødpenge + mindst to forskellige plastikkort. – Som jo ikke skal ligge samme sted.

mvh
    Claus

Anonym vietnam-rejser.dk

1. Det er supernemt at finde et lokalt taletidskort at sætte i din telefon, så bekymre dig ikke om det. Jeg gjorde det både i Thailand, Cambodia og Vietnam da jeg rejste for 5 år siden, og gør det stadig idag hvor jeg bor i Vietnam.

2. Her må jeg lige rette lidt. Det er supernemt at rejse med både tog og bus i Vietnam og Thailand. I Laos har de ikke tog, og Cambodia er jeg ikke sikker på, men har rejst med bus i begge lande i 2007, uden problemer. Så heldigt for dig er det noget sludder du har hørt.

3. Taxaer i Vietnam, skal du passe på med, med mindre du vælger Mailinh, de er nogle af de få der aldrig snyder. Så tage du dem, så er du helt sikker.
    Det nævnes at du skal sørge for at få slået taxameteret til, det er selvfølgelig rigtigt, men det er ikke en garanti for du ikke kommer til at betale for meget.

Hold øje med taxameteret når i køre, og se om det pludseligt stiger hurtigt eller voldsomt. Nogle har en lille knap ved rattet de trykker på for at få det til at stige. Andre lader taxameteret tælle fra start selvom de første 500-1000m er inkluderet i start taksten, så hold øje med det.

Eller aftal en pris fra start.

4. Vedr. visum så følg rådene fra Claus.

Rigtig god rejse.

Venligst
    Kenneth, Vietnam-Rejser.dk

Anonym blackadder

Vi rejste både i Thailand og Cambodia i februar 2012.

1. Mobil kort/simkort er meget enkelt at købe og koster ikke en formue. Vær opmærksom på, at du med fordel kan gå via Wi-Fi på hotel og/eller restauranter og barer, når du skal surfe på nettet.

2. Vi rejste til Phnom Penh med fly fra Bangkok. Fra lufthavnen og ind til hovedstaden tog vi en Tuk-tuk. Vi aftalte en pris, som chaufføren overholdt da vi ankom til det hotel, som vi havde booket via hotel.com i Bangkok. Der kører busser, taxaer samt Tuk-tuk i Cambodja. Derudover kan du sejle rundt på floderne med hydrofoilbåd eller langbåd til rimelige priser.

Her kan man bl.a. opleve torturfængslet S21 og killing fields, hvor Khmer Rouge soldater slog over 14.000 mennesker ihjel og hvor kun 7 overlevede fængslet.

Vi tog med hydrofoilbåd fra Phnom Penh og til Siem Reap, bl.a. fordi vi ville ud og se Angkor Wat. Derfra sejlede vi 2 dage senere ad en anden flod til Battambang, hvor vi bl.a. kørte med bambustog og tog på museum.

Udenfor Siem Reap kan du tage en Tuk-tuk til et bjerg, hvor der på toppen ligger et tempel (turen tager ca. 1 time). Her kan du foruden templet se en hule, hvor mere end 1000 mennesker blev henrettet af Kmer Rouge soldater. De blev bagbundet og kastet mere end 30 meter ned i hulen. De der overlevede døde efter 1-2 dage.

Du kan med fordel købe en tourguide med motorcykel, som kører dig op ad det stejle bjerg på under 10 min. Han viser dig også hulen og efterfølgende kan du gå ned af de mange stentrapper fra templet og til udgangsstedet – den lille by hvor du kan spise på forksellige restauranter.

Hvis du vil smage original Khmer mad, kan du evt. tage hen på Smokin’ Pot restaurant i Battambang. Den er ud over en kokkeskole også et godt spisested, hvor Wokken bliver brugt flittigt. Billigt – rent prismæssigt og rigtig god cambodjansk mad.

Fra Battambang tog vi en taxa til grænsen mellem Cambodja og Thailand (ca. kr. 250,- og en køretid på ca. 2 timer). Ca. 15 min senere var vi i Thailand (husk at medbringe 2 pasfotos til grænsepolitiet på den Thailandske side) og kunne køre via Trat til kysten (ca. 1 ½ time). Her sejlede vi over til Koh Chang (Elefantøen), som er Thailands næststørste ø.

Obs. Husk at flere banker i sydthailand kun accepterer VISA-Dankort og ikke f.eks. Mastercard. Vi havde heldigvis US-dollar med os, som vi kunne betale taxa chaufføren med. Vi havde hævet mere end 2 gange den dag, så vores VISA-Dankort blev afvist i automaten og i banken. Mastercard ville de ikke acceptere, så… husk at have kontanter på dig.

3. Vi kan anbefale at du tager med lad-taxa til det hotel/resort som du kan booke via nettet (Koh Chang). Taxaerne har her faste priser, som er opsat bag på taxaen. Prut ikke her om prisen, da det er faste priser og meget billigt. Chaufføren sætter dig af ved det hotel du skal til.

Fra Koh Chang tog vi en airconditioneret taxa van tilbage til lufthavnen i Bangkok. Det tog ca. 5 timer inkl. sejlturen til fastlandet. Vi gav 4.200 bat som svarer til Dkr. 790,-

Bestil den via dit hotel/resort. Pengene er givet godt ud, da du samtidig ser mere til Thailand.

Du kan også flyve indenrigs fra Trat lufthavn til Bangkok. Vi tog ikke til lufthavnen, da der kun går 3 fly hver dag. Tidspunktet var dårligt valgt for ankomst til Bangkok lufthavn, da vi skulle gå rundt i Bangkok lufthavn i mere end 4 timer inden vi skulle flyve hjem.

På den anden måde – med taxa – kunne vi sidde afslappet i bilen, som var beregnet til 8 personer, og med benene oppe på en der til indrettet fodstøtte. Luksus. Vi blev sat af ud for Lufhansas in-check, og bagagen bragt ind af chaufføren uden beregning (han fik naturligvis drikkepenge)

4. Vedr. Visa, kan vi anbefale rådene fra Claus. Vi gik igennem paskontrollen i Phnom Penh lufthavn på under 5 min., da vi hjemmefra havde bestilt et E-Visa (tager 3 dage at effektuere fra den Cambodjanske ambassade). E-visaet kræver at du fremsender et pasfote via internettet samt info fra dit pas. E-visa printer du blot ud når du modtager det fra ambassaden.

I paskontrollen blev vores E-Visa gennemgået og stemplet. Derudover var der scanning af fingre og hænder samt iris-scanning. Meget professionelt.

De øvrige passagerer, som ikke var cambodjanske statsborgere, stod i kø i mere end 1 ½ time for at få et visa til 50 US $ – der er både penge at spare via nettet samt tiden i paskontrollen.

God tur til Asien :0)

De bedste hilsner
    Anders

Anonym Pernille K. Olesen

Hej alle

Tusinde tak for svarende og alle de gode tips, de har hjulpet os meget! 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account