This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Kazze

Mig og en kammerat er i øjeblikket igang med at planlægge vores jordomrejse, som kommer til at foregå fra september 07 til juni 08..

Vi skal leve i Australien i 6 måneder, hvoraf vi regner med, at vi skal arbejde i de 3 af dem.. Er der nogle der har erfaringer med at arbejde dernede? Hvad laver man, tjener man osv? 🙂

Før det skal vi have fordelt knap 2 måneder på Thailand, Kina og et tredje land i Asien, muligvis Cambodia..?

Efter Australien tager vi en måned på New Zealand, 3 uger på Fiji og Tahiti og slutter af i LA, hvor vi max tager en uges tid.. Er der nogle bud på hvad sådan en rejse vil komme til at koste?

Der er ikke besluttet noget endnu, så håber på nogle idéer og kommentarer til rejsen.. 🙂

På forhånd tak..

Kasper

Anonym HX

Tjek alott.dk, hvis i vil arbejde i Australien. I kan tjene mellem 14 og 18 dollars i timen.

Anonym Evse

Hej Kasper

Jeg boede/rejste/arbejdede i Australien i 2005. Det er MEGET forskelligt hvad man kan finde af arbejde og hvor. Jeg arbejde f.eks. hos en familie der havde en rideskole, hvor jeg lavede alt fra at passe deres børn, til at muge ud ved hestene og fodre! I Sydney arbejdede min veninde på en fabrik, hvor hun pakkede cd’er i kasser 8 timer om dagen! Man kan også få arbejde på hostels, call centre og barer.

Men… Fælles for langt de fleste tilgængelige jobs er (i hvert fald i de større byer), at det sjældent er vanvittigt spændende jobs. Grunden til dette er, at udlændinge med et Working Holiday visum, kun må arbejde det samme sted tre måneder. Så derfor gider de naturligvis ikke bruge en masse tid på oplæring osv.

Der er også en hel masse med skat i Australien, som godt kan være en smule bøvlet selv at finde ud af!! Jeg rejste med alott, som det forrige indlæg også nævner. De klarer stort set alt omkring at oprette en bankkonto, oprettelse af skattenummer og alt det der kedelige. De har også en jobgaranti, men den skal altså tages med et gran salt, er min erfaring! Men det er også nemt nok at finde arbejde, hvis man ikke er alt for kræsen.

Nu fik jeg lige sagt lidt om det knap så sjove ved at arbejde i Australien, men jeg havde selv den fedeste rejse! Det giver en hel anden oplevelse, når man også arbejder. Så glæd jer! :o)

Håber I får en rigtig god tur, og hvis I har flere spørgsmål ang. Australien og NZ, så skriver I bare!

Anonym Kasper

Mange tak for svarene :)..

Dit (Raslyngs) bud er også det, som vi har bugetteret med indtil videre..

MHT. work & travel startpakker i Australien, har jeg også set på Alott, og det var da også dem vi havde tænkt os at tage med i et langt stykke tid.. Man får en hel masse fordele med dem, men man betaler også godt nok for dem.. 4500 koster pakken.. Og de samme vigtige ting i nævner mm. koster 2600 med MyPlanet.. Så det er vist planen..

Når man har 6 måneder til at tage til Australien for første gang, og regner med at skal arbejde i 3 af dem.. Hvilke områder foreslår i så, at man bruger sin tid på? Og hvor meget tid foreslår i, at man bruger på disse område..?

Anonym Anonym

Hey…

Var i Aus sidste år i 6 måneder hvor vi rejste i 3 og arbejdede i 3. Tror det er meget forskelligt hvor det er meget arbejde, det kommer nok an på hvornår i planlægger at være de forskellige steder. Men kig i de blade der ligge på hostelene for der plejer at være en del opslag, men mest omkring de større byer.

Min veninde og jeg arbejdede selv i Melbourne fra april til juni for en lille virksomhed der hed AIDS Trust of Australia. Det var jo ikke ligefrem højsæson da vi søgte arbejde, men fik noget forholdsvis hurtigt. Derimod mødte vi to svenskere i Sydney i febuar hos søgte ALT arbejde men de kunne ikke finde noget som helst.

På mange hostels er der også små jobcentre som i kan blive skrevet op ved og så hjælper de jer… Men sæt ikke alt jeres lid til dem. Tror det er mere effektivt selv at gå ud.

Mit råd er helt klart at i skal prøve at finde et job der hvor i synes det er fedt at være og ikke tænke så meget på hvor det er nemmest at få et job… Så flere steder, i de små byer, at det hostel vi boede på søgte fx regngøringspersonale osv.

Omkring det med skat og bankkonto er der altså ikke meget arbejde med selv at gøre det. Vi gik selv ind i en bank (Westpac) og fik det lavet. Tror det tog mindre end en halv time så var det klaret. Og ang. skat kan i selv udfylde et skema på nettet som er også er relativt nemt… i hvert fald ikke noget jeg ville betale for at få gjort.

Håber i kunne bruge det til lidt… og rigtig god tur! Australien er et helt fantastisk land med mindst lide så fantastiske mennesker!

Anonym Anonym

Den samlede pris afhænger selvfølgelig af jeres forbrug og behov – men I har valgt rigtig mange dyre lande, så mit bud vil være 80.000 – 100.000 pr snude, hvilket jo så bliver mindre, hvis I arbejder undervejs, da I jo så tjener lidt og ikke kan bruge så mange penge.
    Jeg rejste rundt i Australien i 1999 og var på nogle ture samt havde nogle dyk. Jeg brugte 13.000 på 40 dage.

Men jeres tur lyder fed, og ang. Asien, så er Cambodia et godt sted at tilbringe 3-4 uger.

God tur
    Raslyng

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account