This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym marlaa

Min kæreste og jeg planlægger en rejse til sommer. Desværre har vi kun 2 ugers ferie at gøre godt med. Vi har talt en del om Bali, og har efterfølgende læst lidt om Gili og Lombok. Spørgsmålet er, hvad vi skal satse på med kun 2 uger til rådighed? Alle tre destinationer er nok ikke realistisk med kun 2 uger, desværre. Hvad er så mest anbefalelsesværdigt? Vi er til sol og starnd, men også natur/trekking.

Håber meget I kan komme med gode råd 🙂

Anonym Gitte

Hej
    Jeg har ikke selv været på Lombok, men nåede Bali og Gili på lidt over en uge. Hvis I er til strand skal I helt sikkert tage til Gili. Jeg kan ikke rigtig sammenligne Bali og Lombok, men Bali er nok mere turistet end Lombok – og måske er der også mere at se. Så mit råd er Gili og enten Bali eller Lombok.

Anonym Anonym

Tusind tak for svar! Hvordan er det at komme til/fra Bali og Gili? Hvor lang tid tager det og hvor meget koster det? Og hvad er prisniveauet generelt i området? Hvis du har tips til steder vi bare må se/opleve, hører vi meget gerne om det! TAK.

Anonym Jens

Hej marlaa,

Først og fremmest ville jeg for alt i verden undgå Kuta på Bali. Der er absolut intet at komme efter og selvom der er masser af fest, så fås det bedre andre steder.

Hvis I gerne vil trekke, så er det oplagt enten at tage en tur op af Gunung Agung på Bali, men jeg vil hellere anbefale jer at trekke op af Mount Rinjani på Lombok. Jeg gjorde selv sidstnævnte og det var helt fantastisk. Når I så endelig er på Lombok, så tag ned langs vestkysten til Kuta og Gili Gede. Først nævnte er som Kuta på Bali var for mange, mange år siden og har en god surfer-stemning. Sidst nævnte er den dejligste lille ø hvor der kun ligger et par guesthouses og det hele er dejlig laid back.

Gili kan også anbefales for den gode fest, men det er overcrowded efterhånden og har ikke en backpacker stemning, men derimod bare ferie paradis. Her er dog masser af god dykning, snorkling etc.

Lige uden for Bali ligger også en ø som hedder Nusa Lembongan og her var helt fantastisk. God surfing, dykning og en backpacker stemning i de små barer rundt omkring – for ikke at nævne den mest fantastiske solnedgang hver dag.

At komme fra og til Gili øerne fra Bali er total overpriced. Jeg husker ikke helt hvor meget, men mener det var 200 kroner og det tog 3-4 timer. Men et godt tip er hvis I tager til Lombok, så tag med den offentlige færge. Den går hele tiden og koster en brøkdel af deres speedboats.

Prisniveauet er HØJT på Gili. Jeg havde forventet backpacker priser, men det var umuligt at få noget til en fornuftig pris. Det samme gælder mad, drikkelse etc.

Så alt i alt var Lombok min favorit. Godt og vel ingen turister, god trekking, fantastiske strande og super venlige mennesker.

God tur!

VH
    Jens

Anonym HeidiZ

Hej Jens
    Vi overvejer selv Lombok til sommer. Kan du ikke fortælle lidt om hvad der er at se på? Bliver 10-14 dage på Lombok for kedeligt?
    Vi har været på Bali for 2 år siden og det bedste sted var helt sikkert Ubud. Findes der noget af samme stemning på Lombok?

Vi er ikke super meget til bjergtrekking, men lange gåture i jungle/skov er vi helt sikkert til. Meget natur- og dyremennesker.

Hilsen Heidi

Anonym Jens

Hej Heidi,

Der er masser at se. Vi lejede selv motorcykler og kørte rundt i 14 dage på Lombok. Vejene er ikke for gode, men hvis I er klar på at køre med noget halv slidt vejnetværk ud til yderkantsområderne, så venter der helt fantastiske oplevelser.

Først og fremmest bør I besøge øerne omkring Gili Gede. Det kan I passende gøre når I kommer ind med den offentlige færge i Lembar. Her kan I bo i fred og ro, vandre rundt på øde øer, sejle kano i vand der er 4 forskellige slags farver og snorkle hele alene.

Dernæst kan jeg anbefale sydkysten på motorcykel. Som sagt er vejene ikke de bedste, men det er noget helt specielt at køre op og ned af bjerge og se den ene fantastiske øde strand efter den anden. Også god surfing hvis det er dét I er til.

Kan også anbefale jer at køre ind i landet og op til Tetebatu, som er lidt Lomboks svar på Ubud. Her er en laidback-stemning med nogle nice guesthouses. Der er masser af flotte rismarker og gode vandre ture ind i junglen og se på vandfald.

Hvis I fortsætter over på Østkysten så finder i sorte strande som er noget spektakulært. Og også et par øde øer der er ganske interessante.

Et par dage i Senggigi kan også anbefales før I får jeres snorkle/dykker-fix på Gili-øerne.

God tur!

Anonym HeidiZ

Tusind tak for dit svar. Tror jeg vil prøve at overtale kæresten til at tage med til Lombok, han er lidt mere hug på thailand – men kunne godt tænke mig noget, som er knap så turistet og så er vejret jo bare bedre i indonesien.

Synes du Lombok og Bali minder meget om hinanden, eller kan man godt mærke, at det er 2 forskellige øer? Måske lidt et mærkeligt spørgsmål, men vi rejser kun én gang om året, så det er rart også rart det er noget forskelligt man oplever 🙂

Har prøvet at google lidt på flybiletter til Lombok fra Singapore, men kan ikke helt finde ud af, hvad dælen lufthavnen på Lombok hedder, kommer frem til flere forskellige navne?

Anonym isabellaliebertrau

Hej Heidi.
    Jeg har slev rejse en måned på Bali, Lombok og Gili. Jeg var på øen Gili meno, som er den mindste af øerne. Den er helt fantastisk! Man kan gå den rundt på omkring en time, og der er slet ikke turistet! En bungalow på stranden får for omkring 90 kr for to pr, nat. De lokale er vildt søde og imødekommende, og priserne på mad er meget lave. Vi gav 40 kroner for to personer for drikkevarer og friskfanget fisk, som bliver servret på en træseng med udsigt over havet. Det kan klar anbefales!
    Derudover vil jeg virkelig anbefale jer at tage til Ubud. Det er godt nok midt i Bali, så strand er der jo ikke. Men det er en helt fantastisk by, som sprudler af kulturel stemning. Normalt er jeg selv til byer der ligger langs kysten, men Ubud skal man bare opleve.
    Lombok og Bali er meget forskellige! Selv religionen er forskellig, og dermed også kæmpe forskel i befolkningen. Hvis i er ude efter det ikke så turistede, så vil jeg anbefale Lombok. Og som andre også har sagt, så er Kuta på Bali ikke værd at se. Der er ikke meget Bali over det i hvertfald..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account