This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym mortenmj

Hej

Er ved at planlægge somertur til Estland, Letland og Litauen.
    Nogle der har nogle gode tips vedr. disse lande?

Hvordan er prisniveauet osv.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
    Morten

Anonym mortenmj

Ingen der kan hjælpe??

Anonym Pøllepigen

Hej Morten

Jo, kan muligvis hjælpe en smule..:) Var af sted sommeren 2008 i Baltikum, så meget er sikkert sket siden da. Men kan berette lidt forskelligt fra min tur..

I Estland startede jeg i Tallinn, hvor bl.a. gl. bydel, bymursvandring og Estonia mindesmærket blev set. Vil ik nævne det hele her. De har et udmærket tram-system.
    Tartu, universitetsby, blev næste stop. Rigtig mange træhuse, og ellers ik så sindsoprivende. Det blev til en dagsudflugt til Otepää, en lille landsby, som er berømt for sin Dalai Lama velsignet sø.

I Letland havde jeg base i Riga. Her blev bl.a. gl. bydel travet godt igennem. Her er også et godt tram-system, men bor man i centrum, så kan det hele klares på gåben.
    Tog til Sigulda på dagsudflugt. Det er en ekstrem sports by, beliggende i nationalparken, hvor du bl.a. kan prøve bob-slæde, bungee jump, hiking, kanotur osv.

I Litauen var Vilnius basen. Her har de et område kaldet Uzopis, som de sammenligner med vores Christiania. Jeg boede midt i det hele, ret spændende..:) Men fed del fyldt med mærkværdigt kunst, forskellige personligheder osv. Uzopis er en del af gl. bydel. Generelt har de placeret mange underfundige kunstneriske påhit rundt omkring i byen, som blev en hel sport at finde. De har et rigtig godt bybus-system.
    Det blev til to dagsudflugter. Den ene til et flot slot beliggende på en ø, Trakai, hvor man krydser en meget lang gangbro, for at komme indenfor murene.

Fortsættes..

Anonym Pøllepigen

Den anden udflugt gik til Siauliai. Byen i sig selv byder ik på ret meget udover et meget spøjst kattemuseum, hvor russisk er en fordel at kunne. Museet ejes af en gl. dame, som samler på katte fra hele verden. Det kan nu ret hurtig overstås, men så bød hun os pludselig med ud i baglokalet. Hvad der gemte sig der, vil jeg ik fortælle, men hvis du kommer dertil, synes jeg du skal se det med egne øjne..:) Dét jeg primært kom for at se, var Hill of crosses. Det er et pilgrimssted, som ligger lidt udenfor byen. Et fantastisk syn af over 100.000 kors plantet oveni hinanden – evt. google det.

Generelt, så var prisen i 08 på nogenlunde niveau med DK, så egentlig ik særlig billigt. Først i Litauen begyndte prisen at gå nedad. Ved desværre ik, hvordan det præcis ser ud i dag. Forbindelserne mellem landene er kun via bus, mens du indenrigs i hvert land kan køre med tog til nogle af byerne. Men ret nemt at komme rundt, de er meget civiliseret på det område. Du kender sikkert allerede til couch-princippet, med at bo privat. Det kan bestemt anbefales, og giver nogle fantastisk oplevelser.

Fortsættes..:)

Anonym Pøllepigen

Min helt personlige mening er, at Estland og Letland ik har nær det samme at byde på, som Litauen har. Jeg brugte 19 dage i alt, hvoraf de 10 blev brugt i Vilnius. Men jeg forelskede mig også fuldstændig i byens atmosfære og seværdigheder, og det kommer jo i allerhøjeste grad helt an på, hvad du ønsker at opleve, og hvilke øjne der ser på de landene.. Har du overvejet at ”nøjes” med Litauen, og i stedet rejse videre ind i Hviderusland og evt. Ukraine? Ved selvfølgelig ik hvor lang tid du har, men det er bestemt en mulighed.

Det er en meget kort udgave af det jeg var rundt og se, og jeg uddyber gerne, eller fortæller dig om flere steder at se. Du er velkommen til at spørge løs.

Rigtig god tur! 🙂

Venlig hilsen
    Helle

Anonym mortenmj

Tak for noget meget brugbart info 🙂

Fortæl gerne endnu mere om landene…altid dejligt at være en lille smule forberedt 🙂

Du må også gerne fortælle lidt mere om prisniveau, hvis du da kan huske noget?

Mvh.
    Morten

Anonym Kia

Hvordan kom I rundt mellem landene? Med tog? – hvordan ligger prisen der… Jeg overvejer nemlig at tage til Letland og Litauen…

Anonym Anonym

Hej Kia

Der går ikke tog mellem landende, så den stod på bus. Du kan som regel køre med tog indenrigs mellem de forskellige byer..

Hvordan prisniveauet er i dag ved jeg ikke præcist, der er jo sikkert sket noget siden 08..;) Men dengang var Letland dyrest i forhold til Litauen. Tror egentlig ikke der er den store forskel fra DK´s priser, men det kommer jo igen an på, om du selv laver mad eller spiser ude hele tiden..

Hvis du vil vide mere, så er du velkommen til at spørge mere, evt smid en besked/mail til mig..:)

Mvh Helle

Anonym Pøllepigen

Fantastisk forum med udsmidningsret..:-) Men det var altså mig der kastede beskeden..:)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account