This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym MathiasDitlev

Hej derude!
    Vi er et par drenge der gerne vil ud at rejse lidt, og vi havde snakket lidt om at tage udgangspunkt i en trekkingtur til Base Camp i Nepal. Er der nogen der har erfaring med, om det er billigst at købe denne tur (med guide) herhjemmefra eller lokalt når vi er der? Derudover har vi lidt løse planer om at rejse på må og få og til det kunne vi rigtig godt tænke os at benytte os af couchsurfing, da vi synes det lyder som et super godt netværk. Ville det være muligt at rejse med hovedvægten af overnatninger baseret på couchsurfing? Anyone? 🙂 Ang. flybilletter – ville det ikke være det billigste at købe dem i de lokale lufthavne, når man er der? Egentlig vil vi gerne planlægge så lidt som muligt – men hvilke ting SKAL planlægges hjemmefra, mener I? Udover flybilletten til Kathmandu og måske den guidede tur? (Vi overvejer at bruge KilRoy!)

Håber der er nogen der kan dele lidt viden med os 🙂

Med venlig hilsen Mathias og Joachim!

Anonym LisbethFriis

Hej!

Jeg går ud fra, at når du skriver ‘købe hjemmefra’, mener du via et dansk bureau og med ‘vente til du står i Nepal’, mener du direkte hos et nepalesisk bureau!

Hvis du bestiller hjemmefra, kommer du typisk afsted med en større gruppe. Du er omfattet af danske rejsegarantier og prisen er typisk højere end hvis du handler direkte. Mange af de danske bureauer sender en dansk guide med samt sikrer, at deres nepalesiske guider/porterer har ordentligt udstyr (vandrestøvler, overtøj, solbriller m.m.)

Hvis du handler direkte, kan du – afhængig af bureau – vælge om du vil med en gruppe eller om du vil afsted alene med egen guide og bærer (porter). Det giver fleksibilitet. Du er ikke omfattet af danske regler og prisen er typisk lavere.

Uanset om du vælger det ene eller det andet, er det pænt, at give yderligere ‘drikkepenge’ direkte til guide og porter udover den aftalte pris…de tjener ikke ret meget og er afhængige af det. 15-25 kr. pr. dag oven i betyder ikke meget for os, men kan købe en nepalesisk familie mad i mange dage.

Når det udelukkende er trekket, det handler om (og ikke flyveturen mellem Danmark og Nepal), synes jeg ikke det er bekymrende, at du ikke er omfattet af danske regler.

I Kathmandu er der afsindig mange trekking bureauer; mange er autoriserede og andre er det ikke. Der er også masser af guider, som arbejder direkte fra gaden.

Det kan være svært, at skelne de gode fra de mindre gode. Og jeg har ingen råd til, hvordan man kan gøre det.

Vi har blot været heldige, at møde en guide, som har vist sig at være rigtig god. Han er gennem årene blevet en ven af familien.

Han er ikke den billigste på markedet, men han sørger for at alt er i orden og tager sit arbejde seriøst. Og så ved han, at europærere gerne vil spise lidt bedre end blot ris og carrystegte grøntsager under et trek.

Jeg vil gerne sende dig en mailadresse på ham, hvis du er interesseret. Så har du mulighed for, at bestille hjemmefra og kan sammenligne prisen med de danske.

Der er rimeligt mange penge at spare på, at bestille direkte hos et nepalesisk bureau.

Når du siger Base Camp tænker du formentlig på Everest Base Camp! Et alternativ til Everest Base Camp er Annapurna Base Camp og jeg vil lige nævne, at ved at vælge Annapurna sparer du flyveturen fra Kathmandu til Lukla og retur. Den koster ca. 1000-1500 dkk. Trekkene omkring Annapurna er mindst lige så spektulære og gode som Everest.

Hvis du vælger Annapurna, kan du med fordel ligge en overordnet rute, som er: Kathmandu (sightseeing) – Pokhara (sightseeing og trek) – Chitwan (jungleoplevelser) – Kathmandu.

Med hensyn til at trekke alene – altså uden guide – er svaret tvetydigt. Du kan sikkert sagtens finde rundt og i den bedste af alle verdner, sker der heller ikke noget uforudset (ingen sygdom eller skader).

I mange tilfælde er virkeligheden en anden! Dels får du med guide og en bærer en meget mere behagelig oplevelse…det er ikke ‘a walk in the park’ at vandre i den tynde luft i bjergene og du mærker det hurtigt. Dels bliver bæreren ofte sendt i forvejen og booker guesthouse mange timer før du kommer frem med guiden. De forhandler prisen for dig og sikrer, at du får det bedste tilgængelige værelse til den lavest mulige pris.

Guiden er også din sikkerhed, hvis der skulle ske dig noget. Han tager ansvar i tilfælde af sygdom eller skader, f.eks. er højdesyge dødeligt, hvis der ikke reageres ansvarligt på det.

Der vil sikkert være andre trekkere, som vil hjælpe dig, hvis du trekker alene og får brug for hjælp…men de vil jo komme til at gøre det på bekostning af deres eget trek…og det kan man næsten ikke være bekendt!

Generelt kan du selvfølgelig sagten rejse alene i Nepal…men ikke i bjergene!

Du spørger til flybilletter…jeg er ikke helt med! Mener du flybilletter fra Nepal til andre lande eller rundt i Nepal??

Og CouchSurfing vil jeg umiddelbart (uden at vide det præcist) sige ikke er en option i Nepal. Det er et af verdens fattigste lande. Men du kan sagtens finde meget billig overnatning.

Håber du har fået nogle af de svar, du søger. Spørg endelig løs, hvis jeg kan hjælpe med andet 🙂

Venlig hilsen
    LisbethFriis

Anonym Tine

Har prøvet couchsurfing og det kan kun anbefales! Tror godt at I ville kunne finde nogle steder at couchsurfe i Nepal. Som Lisbeth skriver så er de fattige i Nepal, men tror ikke at det er den store forhindring, prøv at se på hjemmesiden 🙂 det kan være svært at couchsurfe hele vejen rundt, specielt hvis man ikke har en fast plan. Det er sjældent at folk tjekker deres profil hver dag, men synes bestemt at I skal prøve det. Hvis I har nogle datoer fastsat allerede nu, så er det bare om at spørge! Men når de er fattige, så vil jeg råde jer til at give mad eller andet til jeres vært, når I nu har råd 😉

Anonym gæst

Hvis jeg lærte noget på min første backpacker tur var det helt sikkert, at man ikke skal købe noget hjemmefra (bestilt i Danmark). Købte selv en trekking tur i Thailand for 3000 kr hos Kilroy.. Det var et lille guest house som havde denne tur – og dernede kostede den lidt under 500 kr 🙁 Selvom en tur købt herhjemme har har en ofte følger med rejsegarantier – så dækker ens egen rejseforsikring en del.
    Der er massere af trekking selskaber i Nepal – fandt selv et helt fantastisk et. Så der er bestemt ingen grund til at bestille hjemmefra.. Så kan I også se, hvad I egentlig har lyst til, når I kommer derned – og ikke være bundet af en bestemt dato.
    Der er ingen grund til at book andet end flybilletten.. Kig evt på Qatar´s hjemmeside.. De har fly til Kathmandu med 1 mellemlanding i Doha. Det tager 5 min at bestille billetterne på deres hjemmeside – så der er bestemt ingen grund til at skulle betale et “gebyr” til Kilroy for at stå for det. Måske et sted at overnatte de første dage kunne være en ide at book.. Når man først står i Kathmandu er det rart, at man bare kan hoppe ind i en taxi og blive kørt direkte.. Så man ikke skal rundt at lede efter et sted at sove, når man er lidt jetlag og pludselig står i den bagende sol.
    Glæd jer, det er et fantastisk land 🙂 Kom hjem derfra for 3 mdr siden – og skal snart tilbage igen.

Anonym MathiasDitlev

Tusind tak for jeres meget uddybende svar! Virkeligt brugbart, det er super dejligt 😀 Selvfølgelig, skal vi have en guide i bjergene, alt andet ville nok være en anelse for vovet. Og som I siger, så koster det jo ikke det helt store lokalt, så der er slet ingen grund til ikke at gøre det. Tak for det lille tip med drikkepenge, det skal naturligvis også være i orden 🙂

@Lisbeth
    : Annapurna lyder som et rigtig godt alternativ, for du havde ret I at jeg mente Everest 🙂 Det vil vi helt klart tage i betragtning, når vi kigge lidt nærmere. Du nævnte, at du havde en god kontakt hos en lokal guide? Vi vil da gerne have hans mail, så kan vi jo lige høre ham ad. Tak for det! 🙂

Dejligt at høre, at Couchsurfing tilsyneladende er rigtig godt – det håbede vi nemlig! Det er klart, at det nok er svært at tilrettelægge en hel rejse med Couchsurfing 🙂

Vi fik i hvert fald afklaret, at vi kun behøver at bestille flybilletten hjemmefra, hvorefter vi så lokalt kan klare en del. Vi vil nok alligevel sørge for at vi har et sted at sove når vi lander, for som der blev svaret lyder det rart at vide hvor man trods alt skal hen den første nat.

Qatar vil vi kigge på, tak for info. Det lyder som om du havde en god tur 🙂

Som sagt vil vi gerne rejse lidt på må og få, og det lyder på jer til at det godt kan lade sig gøre – perfekt 😀 Endnu en gang tak for svarene, de var virkelig brugbare. Vi vender tilbage, hvis vi har mere at spørge om 🙂

— Jo, lige en ting. Hvilke rejsegarantier er det, man får ekstra, når man booker gennem f.eks. KilRoy, som man ikke har, hvis man arrangerer turer lokalt?

Anonym LisbethFriis

Hej!
    Det sidste først…!
    Hvis I booker gennem f.eks. Kilroy eller Kipling (som er smadder gode), så er I omfattet af danske regler og rejsebureauet har i alle henseender ansvaret for jer.

Hvis I arrangerer turen lokalt, er I omfattet af den moral og etik, det enkelte trekkingbureau finder passende. Det er også derfor, at det er vigtigt at vælge bureau med omhu.

Den guide vi bruger, hedder Kal Bahadur Tamang (og bliver kaldt Kalu). Han er 100% pålidelig og man kan altid regne med, at det han siger også er det han gør.

I 2009 startede han sit eget trekking bureau, efter at have arbejde som free lance guide i mange år. Det hedder Nepal Azimuth Treks og du skal skrive til ham på engelsk på: nattreks@gmail.com.

Udover trekket og de første par overnatninger, behøver I ikke booke andet hjemmefra. Men det er en god idé, at have en overordnet plan for, hvad I vil opleve.

F.eks. synes jeg også, at Chitwan er et besøg værd. Og det er fedt, at bruge et par dage dernede på afslapning efter trekket.
    Hotel Parkside har nogle gode jungle-oplevelses pakker til en fornuftig pris…og det er et fedt hotel at bo på.

Lisbeth

Anonym MathiasDitlev

Tusind tak, Lisbeth 🙂 Det er en stor hjælp! Jeg vil skrive til ham og høre ham ad! Det lyder rigtig godt!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account