This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym AndreasDL

Hey backpackers!!

Skal til Nepal med en kammerat til marts hvor vi bl.a. skal bestige et bjerg. Bliver enten mount everest base camp, annapurna eller lignende. Er der nogen der ved om man skal medbringe varmt tøj osv. hjemmefra eller om det er muligt at leje / købe det brugt derovre?

Og vil i anbefale at vi medbringer vandresko, eller kan løbesko du?

Mvh Andreas

Anonym Hovgaard

Man kan købe ALT i Nepal.. Der er rigtig mange butikker med kopi mærker – og kvaliteten er meget svingende. Det muligt at leje f.eks. sovepose og dunjakke. Hvis I bestiller gennem et selskab vil I engang imellem kunne leje det hos dem.. Og ellers kan de helt sikkert anbefale et godt sted at leje det hos.
    Jeg har altid uldundertøj/termotøj med hjemmefra.. Så kender jeg kvaliteten! Ellers er det bare lag på lag med uld, fleec, vindbreaker, osv.
    I forhold til sko afhænger det lidt af trekket og jer.. I vil møde guider/porter i klipklapper. Vi så mange turister på Annapurna i løbesko – og det var i regnsæsonen med godt sjap. Jeg vil dog altid selv vælge trekkingstøvler.. Man går meget i ujævnt terræn – og støvlerne støtter godt op om anklerne. Men jeg var også på 3 trek, da jeg var i Nepal sidste år.. Og derfor kunne det godt betale sig for
    mig at slæbe dem med.. Mine fylder en del, men vejer heldigvis intet.
    Husk, ikke at bestille trek hjemmefra.. Det kan gøres billigere dernede!

Anonym Lisbeth

Allerede rigtig god info fra Hovgaard.

Jeg kan kun bidrage med endnu en stemme for vandrestøvler. Det er så meget bedre for anklerne. Terrænnet er ujævnt og støtten er bedre i støvler. Resten kan I leje for små penge, hvis det er nødvendigt.

I kan spare rigtigt mange penge, hvis I booker direkte hos et nepalesisk bureau, istedet for at handle gennem de danske. Men jeg har ikke oplevet den store forskel i prisen uanset om jeg har pre-booket eller ventet til efter ankomst. Og så gider jeg heller ikke spilde feriedage på praktisk planlægning i al for stor stil, når jeg først er ankommet.

Check Nepal Azimuth Treks…dem plejer jeg bruge. Men der er selfølgelig mange andre, at vælge mellem.

Anonym Ditte Shaw

Annapurna-trekket kan måske godt gå an med nogle kondisko. Men til Everest-trekket vil jeg klart anbefale vandrestøvler! Det bliver pisse koldt, ujævnt terræn til tider med frost og is nogle steder. Så udover at løbesko ville være virkelig upraktiske til Base Camp i fht støtte, vil de også være alt alt for kolde. Men Annapurna ville godt kunne lade sig gøre tror jeg.
    Og bare for at understøtte de andre svar – A L T kan købes i Nepal! Jeg købte personligt en north face-jakke(kopi) til ca 300dkr i Kathmandu, men kvaliteten er virkelig høj og den er sgu svær at skelne fra en ægte en af slagsen 🙂

GOD TUR!

Anonym Lisbeth

Kan du bruge nogle af de svar, du har fået?

Anonym Andreas

Det er meget brugbare svar!! Mange tak for det.

Hvad synes i saa er fedest – Anna Purna, Everest Base Camp eller et helt tredje bjerg?

Mvh Andreas

Anonym Lisbeth

Hvis I er lidt ‘eventyrlystne’, så er Everest spændende på den måde, at I flyver ind og ud af Lukla…een af verdens farligste lufthavne. Men Lukla kan også blive en ‘partykiller’ fordi der ikke flyves i dårligt vejr…og så må man bare vente, til det klarer op igen.
    Personligt kan jeg ikke sige, at det ene område er federe end det andet…Nepal er bare fedt. Hvis det er jeres første tur til Nepal, så er det egentlig ligegyldigt om I vælger Everest eller Annapurna, synes jeg.

Men du skriver bjergbestigning….og det er det altså ikke. Det er bare trekking; der er er ingen klatring eller lign.

Anonym Hovgaard

Jeg har ikke trekket til Everest Base Camp.. Det var ellers meningen på min sidste 3 mdr. tur i Nepal (2012), men jeg backpackede i regnsæsonen – og flyvningerne var derfor konstant aflyst, hvorfor nogen var strandet der i op til 9 dage.
    I Annapurna regionen er der jo en del trek, men du tænker nok på det mest kendte: Annapurna Base Camp? Jeg har trekket; Poon Hill, Annapurna Base Camp og Round Annapurna
    Poon Hill er et godt kort trek. Så er I presset på tid er det et godt valg, hvor I fået hele ”trekking-oplevelsen” med.
    Annepurna Base Camp er et populært trek – og trods jeg gik i regnsæsonen var der mange turister! Det helt sikker et ”flot” trek 🙂 Der mange trappetrin, hvilket I skal være opmærksomme på, hvis I har problemer med jeres knæ!
    Round Annepurna er indtil videre min favorit, da vi inddragede Tilicho Lake (en af de højeste søer i verden!).. Det er ikke et hårdt fysisk trek selvom man krydser the Thorung-La i 5416m højde.
    Jeg var desuden på et 7 dages kultur trek fra landsby til landsby, hvor jeg virkelig fik kultuen ind under huden.. Men tænker det ik er det i søger.
    I forhold til et anbefale et andet trek afhænger det lidt af om ”bare” vil op i højderne, er til camping/tea-house, kultur/natur, osv.. I kan evt. kigge på http://www.lntreks.com , hvor I se de mange andre trek der er.. Jeg har brugt selskabet til alle mine trek – og det kan varmt anbefales! Everest og Annapurna Base Camp er klart de mest ”berømte”, men ja, der er såå mange andre at vælge imellem!
    I burde også overveje at tage på en rafting tur.. Det var klart en fed oplevelse 🙂

Anonym MathiasNepal

Hej! Jeg skal også afsted med en ven og bestige bjerg i marts 2014 – vi har kastet os over Island Peak og glæder os helt vildt. Da jeg starter med en måneds tid i vietnam har jeg besluttet mig for at købe ALT udstyr dernede, MEN jeg er itvivl om, hvad jeg skal gøre i forhold til penge. Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring og jeg kommer ca. til at skulle bruge 2000 kr på udstyr. Men kan jeg hæve så mange penge ad gangen i deres hæveautomater? eller kan jeg betale med kort direkte i butikken? jeg vil nemligt nødigt ud i at skulle bære rundt på 2000 dkk en hel måned i Vietnam.

Jeg har købt gode støvler hjemmefra, tror man bliver godt træt af sine løbesko på sådan en tur 😉

Anonym Hovgaard

Hej MathiasNepal.

I forhold til hævning af penge: Det er de færreste butikker, hvor du kan bruge kort til betaling.. Det primært i “store” butikker samt selskaber (mod et mindre gebyr). Det afhænger lidt af den enkelte banken, hvor mange penge man kan tage ud i deres hæve maskinerne.. Jeg mener det har været omkring max 1200 kr hævning pr gang. Så ingen grund til at bruge den første atm, hvis I ikke kan få mange penge ud (koster alligevel 25 kr på gang i gebyr!).
    Så du kan evt. bare hæve 2 gange.. Du skal dog være opmærksom på, hvad din egen bank tillader at hæve pr dag.. Ellers må du hæve dagen efter. 2000 kr mange penge at bruge i udstyr ift Nepal priser – så tror bestemt ikke du kommer til at bruge så meget.. Hvis jeg var dig ville jeg leje en del af det som dunjakke, sovepose, osv.. Hvis du ikke lige tænker at bruge det senere i Danmark. Jeg ved ikke hvad selskab i bruger, men spørg dem om de har udstyr til lån/udlejning.. Jeg har lånt både sovepose, dunjakke, vandrestave og taske uden betaling hos det selskab jeg plejer at bruge.

Anonym AndreasDL

Tak for svarene. Hovgaard det var meget brugbart omkring de forskellige treks. Tror du evt man kan tage Round Annapurna og forkorte det ned så det tager en 14 dages tid? For det er nemlig klart mest det trek jeg hælder til, det bliver bare lidt presset tidsmæssigt.

Anonym Hovgaard

Sorry, jeg har ikke set dit spørgsmål. Men regner med I er i Nepal nu? Men ja, du kan godt trek Round Annapurna på 14 dage 🙂 God rejse.. er meget misundelig 😉

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account