Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3502810
     camillabacher

      Jeg skal udstationeres i Rio i Brasilien i 3-5 måneder med start om et par uger. Jeg får en lejlighed ved stranden mellem Ipanema og Copacabana. Jeg arbejder “på havet” i nogle perioder, og får i den forbindelse lidt afspadsering, der kan bruges til at rejse lidt rundt i landet. Jeg har været i gang med at lære lidt portugisisk henover sommeren.

      Er der nogle af Jer, der har været i Brasilien?

      Nogle tips og tricks?

      Jeg vil gerne have tips omkring muligheder for dagture mv i og omkring Rio. Jeg vil naturligvis op på Corcovado og Sukkertoppen. Der må være nogle fantastiske dagture i området deromkring, dømt udfra de luftbilleder af Rio jeg har set. Sikke en fantastisk klippekyst! Der må også være gode muligheder for klippeklatring – jeg pønser på at tage sele og klatresko med, og give klatringen et forsøg igen.

      Undervejs får jeg som nævnt mulighed for at samle nogle fridage sammen. Jeg pønser på at samle fridage til en hel uge og tage på en tur enten

      1) Amazonas. En rask lille jungletur med udgangspunkt i Manaus. Ind og se slanger, piratfisk og fugleedderkopper. Uha! Og http://www.weather.com siger to meter regn i snit. Så jeg må huske min regnfrakke!

      2) Pantanal. Et vådområde i det sydvestlige Brasilien. Jeg søger på oplysninger om dette område, der skulle have et fantastisk dyre- og fugleliv.

      3) Iguacu Falls. Kæmpe vandfald på grænsen mellem Brasilien, Paraguay og Argentina. Skulle få Niagara Falls i USA til at ligne en dryppende vandhane. Desuden omgivet af jungle med mulighed for at se lidt planter og dyr.

      Amazonas trækker selvfølgelig, men der er langt at rejse og måske er en uge for lidt til sådan et stort sted. Iguacu virker også meget tillokkende, og mindre – måske en passende mundfuld for en uge?

      Erfaringer og ideer modtages med kyshånd! Jeg har aldrig været i Sydamerika, så jeg glæder mig utroligt meget. Når arbejdet er overstået, har jeg endda 5 ugers ubrugt ferie, så jeg pønser på en tur til Chile / Argentina, i februar / marts. Men mere om det senere. Nu gælder det Brasilien og Rio de Janeiro.
      _________________
      Mange hilsener, Camilla

      #3502814
       AKW

        Bare lige lidt erfaringer fra Brasilien – Amazonas er måske lige en stor nok mundfuld, når du kun har en uge (der er jo en del transport). Iguazu Falls virker mere realistisk ;o) Jeg har ikke selv været der, men det står nr 1 på min liste når jeg vender tilbage i efteråret/foråret. Og held og lykke i Rio – det er en fantastisk by, med rigtig mange muligheder for endags/weendture.

        #3502815
         makemyday

          Jeg var 3 uger i Brasilien sidste år. Fik hverken set Pantanal eller Amazonas, men så Iguazu, som var virkelig imponerende, så det kan klart anbefales.
          Vandfaldet (eller vandfaldene) ligger i en park. Der er et hotel inde i parken, men mange bor nogle kilometer uden for parken, hvor der er en del hoteller.
          Vi boede på hotellet i parken, hvilket kan anbefales, selvom det var dyrt. Det eneste problem ved vandfaldene er at der er mange turister, så man kommer til at stå i kø, for at se den flotte udsigt. Hvis man bor på hotellet kan man gå en tur langs vandfaldene om morgenen før parken åbner og om aftenen efter parken er lukket og dermed have udsigten helt for sig selv.

          Hotellet har også en lækker morgenmadsbuffet. Jeg mener et værelse koster omkring 1000 kr, men brug pengene på en enkelt overnatning og spar så et andet sted.

          Lige uden for parken er der en fuglepark med en masse flotte fugle. Det kan også anbefales at besøge denne park. Man går rundt i forskellige store volierer blandt alverdens (og især Brasiliens) fugle – fx papegøjer, som flyver rundt om ørene på en.

          På den argentinske side er der ligeledes et enkelt hotel inde i parken og andre lidt uden for parken.

          I Rio skal du selvfølgelig se Corcovado og Sukkertoppen – meget flot udsigt fra begge steder. Nogle klatrede op ad Sukkertoppen, så hvis du er til den slags var det måske en idé. Det så godt nok lidt vildt og hårdt ud.

          Der er jo også noget regnskov omkring Rio, men der kom vi ikke hen.

          Hvis du er til at vandre er der mulighed i Lencois, som ligger 6 timers buskørsel vest for Salvador – altså et godt stykke vej fra Rio. Men her er flot natur at vandre i og man kan bl.a. se Brasiliens højeste vandfald (både nedefra og oppefra, hvis man tager en 3-dages-tur, hvor man sover i grotter).

          Vi kørte bus rundt i landet – Det er ret gode busser med god benplads, men det er til gengæld nogle lange ture. Hver by har sin busterminal, hvor det er rimelig let at købe billetter.

          #3502828
           Anonym

            Hej.
            I forhold til Amazonas har jeg ladet mig fortælle, at det er det mest kendte, men hvis det er dyreliv man vil se, skal man tage til Pantanal. Hvis du vil se vandfaldene, men tidsmæssigt har svært ved at presse turen ind, kan du jo vælge at se det fra Argentina, da du skriver, at du overvejer at rejse i Argentina. Mvh. Janni.

            #3502829
             Louise

              Hej Camilla

              Jeg vil helt klart anbefale dig at tage til staten Bahia, hvor Salvador ligger. Her får du virkelig mulighed for at opleve den afrikanske indflydelse på Brasilien. Lencóis 6 timers kørsel vest for Salvador er personligt mit favoritsted i landet, jeg har lige tilbragt 2 måneder der og bliver aldrig træt af den helt fantastiske natur der. Busturen fra Rio til Salvador tager ca. 26. timer, men busstandarden i Brasilien i top og der er pauser undervejs.
              Hvis du kommer forbi Bahia vil jeg være at finde i Lencois fra december til maj, du er mere end velkommen til at skrive

              Mvh Louise

              #3502846
               camillabacher

                Tak for mange gode kommentarer. Til de nysgerrige; jeg har stillet samme spørgsmål på Danmarks største friluftssite outsite.org, og nogle er måske interesseret i svarerne her:

                http://outsite.org/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic&t=2938

                Jeg tager af sted den 19/9 så det er lige oppe over. Kommentarer og ideer er dog stadigvæk meget velkomne. Især er jeg stadigvæk interesseret i praktiske tips til dagture mv omkring Rio, og jeg er interesseret i at høre fra folk der har været der, om Amazonas, Pantanal eller Iguacu er at foretrække, når man har en uge og er mere til natur og dyr end til kulturoplevelser. :o)

              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

              Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

              © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

              Log ind med brugernavn & kodeord

              eller    

              Glemt dine oplysninger?

              Create Account