This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Emma

Hej!

Jeg overvejer meget at tage til Costa Rica i oktober måned, men har læst mig frem til, at der er regntid på det tidspunkt. Jeg vil ikke have noget imod hvis det bare er et par timer om dagen og så er det det, men jeg synes, at der er meget forskellige beskrivelser. Nogle steder står der, at det er et par timer om aftenen og andre steder står, at det kan være heldagsregn i flere dage/uger. Det har naturligvis ret stor betydning for mine overvejelser, så jeg vil høre om der er nogen der ved noget om det? 🙂

Jeg har desuden læst at de Caribiske områder i Costa Rica skulle have bedre vejr i perioden, men også at der skulle være en risiko for malaria netop der. Jeg er slet ikke vild med at skulle tage forebyggende piller da jeg har hørt om en masse bivirkninger, så det er lidt et dilemma. Jeg håber derfor, at nogen kunne have noget information jeg kan bruge! 🙂 Det hele er jo information som jeg har fundet på nettet og ikke rigtig kan sortere hvad der er reelt og ikke er..

Vh Emma

Anonym Kalle Møller

Hej Emma.

Jeg var selv i Costa Rica i november måned, for snart 2 år siden, og det er et skønt land med skønne mennesker. Med hensyn til regntiden kan jeg ikke give dig svar, men da jeg selv var der, i NOVEMBER, startede det med at regne næsten præcis klokken 13.00 til engang ud på aftenen eller natten. Der er dog lidt variation om man befinder sig på østkysten eller vestkysten. Da jeg var på østkysten regnede det ikke så meget, men når det regnede, så kom det også ned i fede lakridser. Der var dog også dage, hvor regnen ikke kom. Men der er meget, meget varmt og fugtigt. Når solen rammer end bliver man stegt, det føles i hvert fald sådan.
    Jeg vil også lige anbefale nogle stedet/byer du kan besøge. Puerto Viojo de limon på østkysten, et lille reagge/hippie sted med rigtig gode hostels til ca. 10 dollars pr. nat med fælles køkken så man kan lave sin egen mad, hvilket man kan spare lidt på. Der er direkte bus forbindelser fra San Jose som tager ca. 5 timer.
    På vestkysten ligger også en surfer by Jaco, som er god til at gå i byen i og, ja surfe.
    Manioel Antonio er endnu en lille surfer by og lækker strand, men mange turister.
    En anden lille bitte skønhed på vestkysten er Santa Teresa. Kanon til surfing, Yoga, solbadning og sindsyge flotte solnedgange på den lækreste strand. Man tager en bus fra San Jose til havnebyen Puntarenas, hvor en færge går over og så bussen videre til Santa Teresa i alt 6 timer. Det her var klart mit favorit sted i Costa Rica, dog skal det nævnes jeg kun var der i lidt over 2 uger.

Jeg tog ikke nogen malaria-piller og husker heller ikke jeg rigtig blev stukket af nogle myg,trods jeg plejer at blive ædt, men man kan selvfølgelig uheldig. Hvis du tager afsted vil jeg råde dig til at spørge de lokale, de ved om der florere malaria. Og hvis du stadig ikke vil risikere noget, så køb pillerne dernede og ikke i DK. For deres piller er der spark og kræft i, ikke ligesom de sørgelige piller vi kan få i Danmark.

Jeg håber du tager afsted trods lidt regn, du vil ikke fortryde det. Så god rejse.
    Mvh. Kalle

Anonym Emma

Hej Kalle.

Tusind mange tak for din lange besked!! Det er svært at finde rundt i alle de informationer man finder på nettet, så det er godt at høre fra dig på denne måde 🙂

Du skriver at der holder mere tørt ved østkysten, men at der til gengæld er meget varmt. Var det ligefrem ulideligt varmt og hvordan oplevede du forskellen fra østkysten og vestkysten temperaturmæssigt?

Også tak for anbefalingerne til byerne, meget brugbare. Jeg vil rigtig gerne over ved vestkysten også, men som jeg forstår er det også der, der er allermest regn. Da du var der, var der da så meget regn at det ikke var det værd, altså at du blev forhindret i at komme ud og lave nogle ting? Det er svært at forestille sig herhjemme i lille Danmark! 😀

Anonym Kalle Møller

Så lidt, vi skal jo hjælpe hinanden med det man kan 🙂
    Altså Costa Rica ligger jo tæt på ækvator, så der vil være meget varmt uanset, hvor og hvornår man befinder sig i landet. Men nej det var ikke ulideligt varmt, men hvis du lader solen bage på dig, så er det rigtig varmt, stikkende og kan være ubehageligt. Men så er det jo så heldigt, at der er masser af palmer man kan søge i skygge ved. Det lufter også lidt mere ude ved havet ind midt i landet.
    Nej blev ikke forhindret, men jeg brugte heller ikke mine 2 uger på at se og opleve en masse, mest bare slappe af inden jeg skulle videre op igennem mellemamerika, og jeg kom lige fra en masse indtryk og oplevelser i sydamerika’s bjerge.

Håber du kan bruge de IKKE så direkte svar.

Mvh. Kalle

Anonym Tine

Har du prøvet i Lonely Planets forum? Der er jeg sikker på, at du kan finde en som har rejst i Costa Rica på det tidspunkt 🙂

Malaria medicin kan give mange bivirkninger, men det behøver nødvendigvis ikke. Ifølge denne amerikanske hjemmeside
    http://www.cdc.gov/malaria/travelers/country_table/c.html

så er der ikke malaria i Costa Rica og ifølge statens serums institut, så er der lav risiko for malaria i området:

http://rejser.ssi.dk/rejser/omraade.asp?areaId=45&diseaseId=71&x=-84.048125&y=9.75875&zoom=0.890290260314941

Så det må vel være lidt op til dig at vurdere ellers ville jeg nok kontakte en læge med speciale i rejsemedicin, så som sikkerrejse.dk 🙂

Jeg håber at du kunne bruge mit svar til noget
    Tine – http://aworldofbackpacking.com

Anonym Mete

Hej,

Der er risiko hele året rundt i Limón provinsen og den største risiko er i kantonen Matina. I de restende kantoner i Landet er meget lav eller ingen risiko for malaria.

Der også anbefales vaccination mod Difteri-Stivkrampe og Hepatitis A.
    Du kan læse mere om Malaria og vaccinationer til Costa Rica her.

God rejse 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account