Hej Emma
Cuba er et fantastisk land at besøge og virkelig anderledes fra mange andre jeg har besøgt. Cuba er absolut sikkert! Der er stort set ikke tyveri på øen og folk er rigtig søde og hjælpesomme! Så sikkerheden ville jeg ikke være bekymret for 🙂 Du kommer dog længest hvis du kan lidt spansk, da de ikke er så gode til engelsk 😉 Det er dog svært at finde nogen at rejse rundt med, synes jeg.
Jeg rejste godt nok i 2011, men så vidt jeg ved er der ikke ændret meget siden da – i hvert fald ift at rejse rundt i landet 🙂 Man bor som oftest hos de lokale i Casa Particulares og der får man ofte sit eget værelse, så man møder ikke rigtig så mange andre rejsende der hvor man bor og mange rejser ofte i par eller med familien. Nu ved jeg ikke om du har lyst til at rejse med andre, men 2-3 uger alene kan godt blive lidt ensomt, men du kan jo stadig få en fantastisk tur 🙂 Det var bare sådan at du var lidt obs på det 🙂
Busserne er rigtig fine! Der er både lokale og turistbusser. Turistbusserne er dyrere, men også meget bedre! Der er busser mellem de store byer og resten af tiden må du tage taxa (få steder er der også lokale busser som kører til stranden osv og der er ALTID plads til 10 mere 😉 ). Du vil også opleve, at blive spurgt om du vil med en deletaxa mellem de store byer og de koster som oftest det samme som bussen og er også helt sikkert! Det er ikke sikkert at du lige finder taxaer i byerne, men de lokale med biler fungerer også ofte som taxaer. Så stiller du dig bare på gaden til der kommer en og spørger om du skal med og så aftaler I en pris. Cuba er virkelig et sikkert land og de lokale er så flinke og gør meget for at turisterne er sikre og veltilpasse 🙂
Hvis du tager afsted, så god tur!