Det kommer lidt an på hvor længe du rejser i de respektive lande og så helt personlige holdninger til, at rejse med kontakte beholdninger.
F.eks. i Laos kan du betale med både kip og USD. Prisen er fastsat i USD og vekselraten er relativt lav, hvorfor du slipper en lavere pris såfremt du betaler med dollars. Den specifikke pris afhænger af, hvor længe du skal være i landet. I Nepal vil du også kunne betale med både rupees og dollars, hvis du ankommer i en lufthavn. Krydser du derimod en landegrænse via Indien er der en sandsynlighed for at du kun kan afregne med USD.
Som du kan se er det lidt svært at sætte konkrete tal på. Derudover kan der være idé i at have en lille reserve i dollars, hvis du skulle være så uheldig at blive udsat for tyveri. På den måde har du til, at klare dig en dag eller to indtil du lige har fod på situationen igen. Det er en god idé, at medbringe kontanter i små sedler. Apropo er det en god idé at gemme dem forskellige steder i din backpack og vær også opmærksom på, at forsikringsselskaber som regel kun dækker meget begrænsede tab af kontakter (gerne ikke mere end 500 kr). Medbring gerne små sedler da de er meget nemmere, at komme af med både når du skal betale visa eller veksle penge.
Jeg medbringer personligt 100 USD plus de beløb jeg ved jeg er tvunget til også, at betale med dollars
Rigtig god tur:)