This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym mb1234

Hej derude.

Jeg står og skal på en rejse i asien på 3 måneder, som går igennem Vietnam, Cambodja, Laos, Nepal og Indien. Jeg er kommet i tvivl om, hvor mange dollars, det er smart at have med hjemmefra – nogen gode forslag, fra folk der har erfaring på området? 🙂

Mvh. Marie

Anonym Anonym

Det er altid rart, at have en smule valuta i kontanter, så man kan betale for evt. transport fra lufthavn til hotel og give en smule drikkepenge. Men udover det, foretrækker jeg selv, at hæve kontanter henad vejen.
    I f.eks. Kathmandu er der masser af ATM’s, hvor du kan hæve penge med bl.a. VISA kort. Du kan også medbringe rejsechecks, som indløses når du har brug for kontanter.

Anonym DanielJohansen

Det kommer lidt an på hvor længe du rejser i de respektive lande og så helt personlige holdninger til, at rejse med kontakte beholdninger.

F.eks. i Laos kan du betale med både kip og USD. Prisen er fastsat i USD og vekselraten er relativt lav, hvorfor du slipper en lavere pris såfremt du betaler med dollars. Den specifikke pris afhænger af, hvor længe du skal være i landet. I Nepal vil du også kunne betale med både rupees og dollars, hvis du ankommer i en lufthavn. Krydser du derimod en landegrænse via Indien er der en sandsynlighed for at du kun kan afregne med USD.

Som du kan se er det lidt svært at sætte konkrete tal på. Derudover kan der være idé i at have en lille reserve i dollars, hvis du skulle være så uheldig at blive udsat for tyveri. På den måde har du til, at klare dig en dag eller to indtil du lige har fod på situationen igen. Det er en god idé, at medbringe kontanter i små sedler. Apropo er det en god idé at gemme dem forskellige steder i din backpack og vær også opmærksom på, at forsikringsselskaber som regel kun dækker meget begrænsede tab af kontakter (gerne ikke mere end 500 kr). Medbring gerne små sedler da de er meget nemmere, at komme af med både når du skal betale visa eller veksle penge.

Jeg medbringer personligt 100 USD plus de beløb jeg ved jeg er tvunget til også, at betale med dollars

Rigtig god tur:)

Anonym Claus

Det er jo heller ikke gratis at hæve på dit plastik kort. 30,- for Visa-Dankort + en mindre pct sats oveni fra banken. Øvrige kort er en smule dyrere at hæve fra.

Er enig med de to andre indlæg, men du bør overveje at tage et ekstra plastikbetalinsgkort med, evt et Visa Electron. Det kan du hæve større beløb med end et alm Visa-Dankort.
    Skulle du miste dine værdigenstande, skal du ikke forvente hjælp fra ambassade, men du kan få overført penge via Western Union som en nødløsning.

mvh
    Claus

Anonym mb1234

Tusind tak for det 🙂

Anonym Thomas

NB! En række af de store turistattraktioner i Cambodia kan kun betales med USD.

Anonym thaihenrik

Ja det er bestemt ikke gratis at hæve på plastickort , jeg kunne simpelhen ikke hæve på mit visa/dk i vietnam her for 14 dage siden så det var godt jeg havde mastercard med og american express gold + jeg havde for lidt USD med så blev nød til at hæve på de dyre kort 🙁 .

Henrik

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account