This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Bethulla

Min kæreste og jeg står og rejser til Filippinerne om 2 uger. Han skal have et dykkercertifikat inden vi for alvor skal opleve verden under havoverfladen. Vi har googlet en hel masse men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i alle de ting der står skrevet. Derfor skriver vi nu herinde for at høre om der er nogen der har nogle erfaringer. Jeg selv vil rigtig gerne med på de dyk han skal på under Open Water certifikatet.
    Vi vil rigtig gerne dykke i Apo Reef så vi har tænkt Coron men kan ikke finde nogen steder hvor de har kurser. Mindoro, Coco Beach, skriver folk skidt om. Vi vil gerne være et dejligt sted med strand og hygge i de dage han skal have dykkercertifikatet og da jeg har fødselsdag så vil lidt lækre omgivelser pynte lidt på det 🙂 Ligeledes ville det være rart at kunne ligge på en dejlig strand eller kigge på lidt ting den dag han har teori og er i poolen.
    Håber I har nogle gode forslag.
    Mvh Betina

Anonym kallemn6

Hej Betina.
    Filippinerne har masser af fremragende dykke sites. I Coron har jeg haft de bedste dyk i de Japanske krigsskibe vrag, men ud over de vrag er dykkene ikke ret prangende, så vil ikke anbefale at tage Open Water der, men i stedet vente til i er blevet lidt trykke ved dykning. Et sted som malapascua en lille ø nord for Cebu er super skøn, der er dog ikke meget at lave ud over at dykke og ligge på stranden. El Nido på Palawan er også fantastik, der er både mulighed for at ø-hoppe, natur, lækre strande. Men der er selvfølgelig mange gode steder rundt i landet.
    Held og lykke
    Og god tur når i kommer der til.
    Mvh Kalle.

Anonym Anonym

Tusind tak for dit svar. Så du ville klart foreslå Malapascua eller El Nido til at få dykkercertifikat? Dukker man bare op eller skal man helst have booket noget på forhånd? Kender du noget til Apo Reef? Er det mest for folk der har et dykkercertifikat?

Anonym MissAdventure

Hej Betina

Har været på Malapascua 4 gange… senest var vi afsted i juli 2014… og det er lækre omgivelser + et ganske fint sted at tage kursus.
    Jeg dykker altid med TSD (Tresher Shark Divers) – de har flere dygtige instruktører… blandt andet den skotske instruktør Angus er meget populær og vanvittigt dygtig.

Jeg kan anbefale at bo på det danskejede “White Sands” eller “Blue Coral”… begge dele er 1-2 minutters gang fra TSD.

Et andet sted, jeg også er vild med er Moalboal. Der dykker vi altid med “Neptune” (svensk-ejet dykkershop).
    De har et fantastisk husrev….og den svenske manager Johan er super sød og dygtig. Jeg tog mit rescue certifikat der for nogle år siden, inden jeg tog min divemaster i Indonesien.
    At der er et fantastisk husrev lige i vandkanten gør det super godt til kurser. Moalboal er anderledes og måske ikke så eksotisk som Malapascua, men stadig et virkeligt hyggeligt og dejligt sted.
    De har også gode divesites med båd udover husrevet.

Et tredje sted er Dauin. Der kan I bo på det danske sted “Bongo Bongo Divers” (ejes af en ung dansk fyr, der hedder Magnus). Så hvis din kæreste har lyst til at tage certifikatet med en dansk instruktør, er det muligt der.
    Ved Bongo Bongo er der også husrev…med fantastisk macro-liv… + gode bådture til fx. Apo Islands (vanvittigt mange skildpadder) samt Oslob, hvor man kan snorkle eller dykke med hvalhajer.

De tre steder er meget forskellige…. og har hver deres “styrker”/fordele.
    Jeg er vild med dem alle – og har været alle tre steder hver gang jeg har været på Filippinerne.

Jeg har både holdt jul, nytår, påske og sommerferie der 🙂

Her i sommer havde jeg også fødselsdag undervejs og valgte Malapascua til den dag… det er det sted, der er mest “liv” (over vandet) og de smukkeste omgivelser…. mht. dykningen har Moalboal + Dauin mere at byde på.

Malapascua har selvfølgelig tresher sharks (rævehajer), som de er meget kendt for – men det er på 25-30 meter, så det er ikke aktuelt for din kæreste, når han først skal i gang med Open Water nu.

Hvis du har flere spørgsmål, siger du bare til.

Rigtig god tur 🙂

Anonym kallemn6

Jep i møder bare op og hører jer ad.

Glemte også at nævne Panglao syd for øen Bohol. Panglao har også fine dykke sites og fra Panglao kan man leje motorcykler og tage på ture på Bohol. Panglao by synes jeg var lidt klam, for der er nogle af de såkaldte sex turister som render rundt med de unge filippiner piger, men hvis man kan se bort fra det er der fine strande og nogle gode restauranter. Der er også dykker sites på Bohol, dem ved jeg dog ikke noget om.

Som MissAdventure sagde omkring Moalboal, har jeg også hørt gode ting om det sted.

Ang. Apo reef, så var det ikke åbent i de 2 en halv måned jeg var på Filippinerne. Ved åben mener jeg at jeg fandt ingen dykkershops som tog derud i den periode. Så jeg ville nok lige undersøge om det er sæson for det sted. Men jeg var der også i Dec, Jan og ind i Feb.

Mvh. Kalle

Anonym MissAdventure

Nu fremgår det ikke lige af dit oplæg, hvor meget erfaring du selv har…. men jeg tænker umiddelbart, at I skal vælge nogle steder, som I begge får noget ud af…. og tænker, at Apo Reef måske ikke er stedet for en, der ikke har nogen dykkererfaring?Tror I ville få mere ud af Apo Reef på et senere tidspunkt, når din kæreste er mere erfaren.

Jeg ville anbefale jer at gå efter nogle mere “begynder-venlige” destinationer, hvor din kæreste kan opbygget erfaring med dykning stille og roligt.
    Både Malapascua, Moalboal og Dauin er gode steder til begyndere(Moalboal og Dauin har en ekstra fordel, da de begge har husrev… det har Malapascua ikke)… men alle 3 stederhar også meget at byde på for mere øvede… (min kæreste og jeg er begge divemastere).

Anonym DanielJohansen

Apo reef er udemærket, men på ingen parametre mere interessant end de andre steder som nævnes i de ovenstående indlæg.

Jeg ville vælge at se på andre omstændigheder end kun livet under vand, og lade det hjælpe til at nå en afgørelse. Om det er de kulinariske oplevelser, hvide sandstrande eller alternative adventure sport der kommer efter undervandsverdenen kan i kun selv bedømme.

Jeg er stor tilhænger af Malapascua som for mig at se er hvor i for mest “forskelligt” for pengene. Der er manta og mobula rokker, masser af revhajer og rævehajerne som Malapascua er berømt for. Men der er altså også tunnellen ved Gato Island, garanti for søheste og mandarinfisk, makroliv ad libitum samt drift og muck diving. Jeg kan næppe nævne en eneste konkurrent med den diversitet indenfor det prisleje som Malapascua befinder sig i.

Som MissAdventure er der mest action packed 25-30 meter under overfladen. For at komme derned er det nødvendigt som minimum, at gennemføre hvad der i PADI regi kaldes et “adventure dive”, i dette tilfælde er der specifikt tale om et “deep dive” med en instruktør. Den mulighed koster en brøkdel af alternativet som er at fortsætte sin træning og certificere sig som Advanced Open Water dykker (eller tilsvarende i anden organisation).

Anonym Betina

Tusind tak for jeres svar. Vi starter på Malapascua og tager videre derfra:-)
    MissAdventure, er begge steder White Sand og Blue Corals lige gode eller er der et du er mest tilhænger af?

Anonym MissAdventure

Hej Betina….

Stederne ligger lige op og ned af hinanden ud til hver sin side af havet… skøn udsigt begge steder….
    De er meget forskellige – og jeg var glad for dem begge på hver sin måde… men de er svære at sammenligne.

Blue Coral er et større sted med hotelværelser, varmt vand, internet, store værelser og fin balkon med god udsigt.

White sand er et lille sted. Der er 3 hytter/Bungalower og et enkelt værelse….med stranden lige ude foran døren.
    White sands ejes af danskeren Kurt og hans filippinske kone.
    Bungalower med fint, moderne bad (dog kun med koldt vand). Der er en lille “1. sal” med ekstra seng. De har ikke internet.
    Men der er gratis internet på dykkercentrene (fx. hos TSD) samt på de større restauranter.

Jeg har boet en gang hos White Sands og to gange hos Blue Coral.
    Synes der er super hyggeligt hos White Sands (vi holdt blandt andet dansk juleaften, da jeg var der)… men savnede lidt et varmt bad efter morgendyk og natdyk….da jeg er mega kuldskær.

Det kommer an på, om I gerne vil bo i hytte uden den store luksus eller mere hotelagtigt.
    De ligger som sagt lige op og ned af hinanden… og begge med lækker havudsigt. Blue Coral vender ud mod Bounty Beach (den lange strand). White Sand ligger lige ved siden af (øen er meget smal der), så det vender ud mod den anden side af havet – en lille fin bugt.

Prøv at google billeder og se, hvad der tiltaler jer mest.

Hvis I dykker med TSD er beliggenheden perfekt. Der er dog mange dykkercentre ved siden af hinanden… og flere er sikkert gode… men jeg havde sådan en god oplevelse hos TSD første gang, så har bare holdt mig til dem alle fire gange, jeg har været der… og de har mange dygtige instruktører.

http://www.whitesand.dk

http://www.malapascuaisland.com.ph

Blue Coral kan bookes via diverse booking-sider – men man kan handle sig til en meget bedre pris ved at skrive en mail til den tyske ejer Vivian:
    vivian.ulrich@yahoo.de

Hvis I vil booke White Sands, sender I bare en mail til Kurt:
    whitesandbungalows@hotmail.com
    Priserne svinger alt efter sæson og efterspørgsel. Men det er ret billigt. Ham kan I skrive til på dansk.

Er sikker på, at I får en skøn tur, uanset hvilket sted I vælger 🙂
    Jeg gad så godt afsted igen 🙂

Har I flere spørgsmål, siger I bare til. Fx. hvordan I kommer dertil lettest/billigst, eller hvordan I kommer videre derfra til næste destination.

Anonym MissAdventure

Hos Blue Coral gav vi 1350 pesos pr nat for Standard Suite med morgenmad for 2 personer.

Hos White Sand er prisen vidst mellem 700 – 1400 pesos pr. nat for en bungalow… afhængigt af hvad tid på året det er (lavsæson/højsæson). Prisen er uden morgenmad. Morgenmad koster ikke mange håndører.

Anonym Betina

MissAdventure, du må rigtig gerne give fif med tranport 🙂

Vi har set i Lonely Planet at man kan komme langt billigere til Malapascua fra Cebu med offentligt men er det besværet værd? Og ved du tilfældigvis hvor langtid det så tager med aircon bus fra Cebu til Maya? Er det at foretrække at tage tilbudet fra selve det sted man bor som så er noget dyrere?

Vi har tænkt os at tage videre til Dauin efter Malapascua da vi har læst at man kan komme på en endagstur til Apo Island hvor man kan være heldig at se havskildpadder hvilket er et stort ønske. Men kan man evt. sejle fra Maya eller skal man hele busturen til Cebu for at sejle derfra til Maya?

Tusind tak for din store hjælp 🙂

Anonym DanielJohansen

Busser med air-condition er iskolde på Filippinerne. Lokale busser er samme slags som gamle amerikanske skolebusser hvor alle vinduer kan åbnes vertikalt. Det er ikke alene billigere, men også sundere.

Ta’ en vogn med taxameter til busterminalen. Derfra er der afgange hhv. hver 20. minut (lokal) og hver time (air-condition). Hele distancen tilbagelægges som regel på 4-5 timer. Busserne fortsætter helt til havnefronten hvorfra både sejler efter hvad der virker som et vilkårligt skema. Regn med at den sidste båd sejler umiddelbart før solnedgang.

Apo Island er en kort sejlads fra Dauin og kan nås på dagsture fra både Dauin og (den lidt større by) Dumaguette. Retorikken er snarere at du skal være uheldig for ikke at se halvskildpadder end omvendt.

Det er mest hensigtsmæssigt at rejse tilbage til Cebu City og herfra sejle til Dumaguette som ligger et stenkast fra Dauin. Hurtigfærgerne ta’r små 4 timer og har afgange både morgen og eftermiddag. De resterende færger ta’r som regel 6-7 timer og har afgange omkring middag eller sidst på aftenen.

Tiderne herover ændrer sig fra tid til anden. Brug det som en retningslinie og ikke det endelige svar 🙂

Der er overnatningsmuligheder for enhver smag, fra 15 kr til 500 kr per nat,
    og sjældent grund til at reservere på forhånd medmindre i har meget specifikke ønsker. De samme forholdsregler gør sig gældende ift. dykkercentre. Dan’s Diving er vidst stadig den billigste, TSD mest populær blandt det unge klientel, Sea Explorers er netop nomineret til bedste dykkercenter i region Indo-Pacific og Evolution bedst til de teknisk krævende.

Anonym MissAdventure

He he… Daniel, jeg er ikke enig med dig i det med busserne…. synes nu også, at du klarede turen i aircon-bussen ganske fint… selv om du er mere til “local style” 🙂

Betina… fra Cebu Lufthavn tager i en taxa til Northern Bus Terminal (der er både en nord og en syd terminal – så husk at komme til den rigtige).
    Herfra er der både non aircon busser samt aircon busser.
    Jeg foretrækker personligt aircon busserne.
    Prisforskellen er et par kroner.
    Aircon koster under 200 pesos fra Cebu til Maya.
    Non aircon er et par kroner billigere.
    Jeg har taget turen et par gange… både med taxa, aircon og non aircon.
    Non aircon på en helligdag (der kører aircon busserne ikke).
    Non aircon busserne er som sagt uden aircon men med åbne vinduer… det er de busser, de lokale er med… så de er mere proppede (som i = de kan være meget proppede), de gør flere stop undervejs.
    Jeg foretrækker busturene så behagelige som muligt… så vælger aircon-busserne, når det er muligt.
    Begge muligheder er der, alt efter hvad I er mest til.

Turen tager ca. 4,5 timer… afhængigt af trafikken + af antal stop (hvor mange der skal af og på).

I Maya stopper bussen helt nede ved bådene… så ingen tvivl om, hvornår I skal af. Bådene sejler frem til kl. ca. 15.30… men det er “Filippino time”…. så sats på at være fremme i god tid… jeg har prøvet at komme for sent… og så skal man enten betale kassen for en privat overfart eller overnatte i Maya.

Jeg foretrækker at tage fra Cebu om morgenen kl. ca. 8 og være fremme på Malapascua omkring kl. 13-14.

Båden fra Maya til Malapascua koster reelt set 80 pesos pr. person…. dertil 20 pesos pr. kuffert/rygsæk… nogle gange vil de sejle jer med en mindre båd hen til båden…. det koster så 20-30 pesos ekstra… man kan også opleve det samme, når man skal i land…. altså at båden ikke sejler helt ind, og at I så bliver hentet af en mindre båd, som opkræver betaling. De tager også betaling for at bære bagage om bord og af borde osv… Det er selvfølgelig småpenge…. men de gør, hvad de kan for at lægge gebyrer oven i den faktiske pris.
    Alt efter hvor mange kunder der er med båden kan prisen på 80 pesos også godt ændre sig til 200-300 pesos pr. person. Det prøvede vi i lavsæsonen sidste sommer. Der var ikke ret mange, der skulle med båden – og de gad ikke tage turister med, hvis vi ikke betalte ekstra.
    Når man skal retur er der dog en lille billet-bod, hvor billetterne sælges til 80 pesos. På vejen over betaler man ombord på båden.

En taxa fra Cebu til Maya koster ca. 2500-3000 pesos.
    Fra Maya til Cebu kan man ofte få den lidt billigere… 1600-2500 pesos.
    Men stadig meget mere end små 200 pesos for en busbillet.

Hvis I skal til Dauin/Dumaguete, skal I via Cebu igen.
    Først båd til Maya. Så bus til Northern Bus Terminal. Herfra Taxa til havnen i Cebu. Det er forskellige færgetyper – både hurtigfærger og mere langsomme færger.

Når I kommer til havnen i Dumaguete, kan I enten vælge at bo inde i selve Dumaguete eller at tage ud til Dauin (ca. 15 min. kørsel fra Dumaguete). I kan tage en tricyckle derud.

Vi har boet hos “Harolds” i Dumaguete et par gange. Men i sommer valgte vi at bo hos “Bongo Bongo Divers” i Dauin. Det er et helt nybygget sted. Ejes af danskeren Magnus (en ung fyr på ca. 30 år). Han var tidligere freelance hos “Harolds”, hvor jeg mødte ham første gang jeg var på Filippinerne. Så denne gang valgte vi at støtte hans forretning… og det gør vi også næste gang, vi skal af sted.

Uanset hvem I vælger at dykke med, kan I komme på dagsture til Apo…. det arrangerer alle divecentre i både Dumaguete og Dauin.

Fordelen ved at bo i Dauin er, at I bor helt ned til vandet. Det er nemt at snuppe en tank på ryggen og hoppe i vandet et par minutter efter… super god dykning på husrevet… sublim macro hvis I svømmer mod venstre… lidt større fisk og skildpadder hvis I svømmer mod højre (ud for Bongo Bongo).
    Båden til Apo har afgang fra stranden lige foran Bongo Bongo.
    Hvis I bor i Dumaguete er udbuddet af restauranter, butikker, barer og natteliv væsentligt større end i Dauin… men til gengæld er fleksibiliten omkring dykkene mindre… da det jo kræver en køretur til Dauin først.

Bor i I Dauin kan man bare se i løbet af dagene, hvor mange dyk, man har lyst til… da centreret er placeret lige ved stranden/husrevet.

Hvis man vil have lidt mere liv om aftenen kan man tage bus eller tricyckle ind til Dumaguete.
    Da vi boede i Dauin spiste vi ofte i restauranten på El Dorado Beach resort…. lille gåtur fra Bongo Bongo.

Bongo Bongo Divers: A 5 Star PADI Resort in Dumaguete Philippines

http://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g659926-d4579548-Reviews-Bongo_Bongo_Divers-Dauin_Dumaguete_City_Negros_Oriental_Negros_Island_Visayas.html

Rigtig god tur 🙂

Anonym MissAdventure

Forresten kræver det ikke held at se skildpadder ved Apo Island… der er virkelig mange af dem… så det ønske kan I nemt få opfyldt…

Der er også ofte skildpadder på husrevet til højre for Bongo Bongo 🙂

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account