This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Når du tager et dykkercertifikat er det som regel hos én af de største certificeringsorganisationer (PADI eller SSI). Der er lidt forskel på hvilke krav der stilles og hvor meget du kan med de forskellige certifikater, men grundlæggende er de meget ens. Uddannelsen er internationaliseret og der BØR derfor ikke være forskel på om du certificeres i Thailand eller Danmark. Ihvertfald vil du kunne dykke alle steder i verden med et PADI eller SSI certifikat. Når det er sagt, så vil du generelt blive bedre rustet til at dykke, hvis du tager dit certifikat i Danmark, end du f.eks. vil i Thailand. Når du kommer til Thailand eller andre eksotiske destinationer, er det generelt lidt mere en pengemaskine at blive certificeret end det er i Danmark. Derudover er sigtbarhed, vandtemperatur etc. bedre i Thailand, hvilket gør det nemmere at dykke her. Dykkerskolerne skal dog stadig leve op til nogle specifikke krav som SSI og PADI opstiller. Visse steder kan du få certifikatet til det halve af hvad det koster i Danmark, så der er penge at spare. Kort sagt, så er det op til dig selv og hvad du ligger vægt på. Personligt tog jeg både mit open water og advanced certifikat på Koh Tao i Thailand, ved en skandinavisk dykkerskole. Jeg følte ikke at der blev gået på kompromis med sikkerheden og derfor har jeg ikke fortrudt mit valg.

Du skriver at du gerne vil dykke i vrag. Du skal være opmærksom på, at det at penetrere et vrag kan være farligt uden den rette uddannelse og generelt er det forbundet med en noget højere risiko end almindelig dykning. Jeg vil nok ikke anbefale dig at dykke i vrag før du har tilstrækkelig erfaring med almindelig dykning. Du kan dog stadig få gode oplevelser ved at dykke PÅ vrag. Der vil helt sikkert være dykkercentre der vil tage dig ind og dykke i vrag, det er dog en god idé at være kritisk overfor disse steder og ikke mindst selvkritisk (er du i besiddelse af evnerne til at penetrere et vrag?).

Du kan på din rejse tage et open water certifikat koncentreret på 4 dage og et advanced på 2-3 dage. Du vil også kunne lave en kombination hvor du tager teorien i Danmark og dykkene i udlandet. På den måde “sparer” du lidt tid.

Uanset hvad, så er dykning fantastisk. Det er en helt anden verden dernede og jeg tror ikke du vil fortryder når du først har taget dit certifikat. Jeg vil ønske dig rigtig god tur og god fornøjelse med dykningen.

Anonym Ahlborn

Jeg skal ud på en jordomrejse om godt et år, hvor en gammel drøm om at dykke i skibsvrag mm. gerne skulle udleves. Derfor vil jeg høre om der er nogen forskel i det dykkercertifikat man kan tage i Danmark kontra det man kan tage i Thailand f. eks.?
    Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er altid udenlandske dykkercertifikater godtages når man skal på dykkerture? Er der nogen der kan be-/afkræfte det?

Jeg tænker at hvis eller pris og varighed samt kvalitet er nogenlunde som i Danmark ville jeg tage det hjemmefra så jeg ikke skulle bruge rejsetid på at tage certifikatet, men kunne tage direkte på dykkerture..

Er der desuden nogen grænse for hvor lang tid sådan et certifikat er gyldigt?

Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Hverken OW eller AOW giver dig certificering i at dykke i vrag. Der skal et separat certifikat til. Der er mange ting man skal være opmærksom på når man penetrerer et vrag og det er ikke noget du kan lære med et AOW hvor du har ialt 5 adventuredives hvor der er fokus på forskellige ting. Det er korrekt at du kan vælge et vragdyk i dit certifikat, hvis der er et vrag der hvor du tager dit AOW, men det certificerer dig ikke i vragdykning.

AOW bruges primært til at give lidt ekstra erfaring. I praksis giver certifikatet dig ikke nogle nye kompetencer udover at du bliver bevidstgjort med nogle forskellige faktorer ifm. dykning (f.eks. hvordan hjernen reagerer når du dykker dybt, orientering og navigation og andre ting afhængigt af hvilke adventure dives du vælger).

Jeg er derfor uenig med estelane… Jeg synes netop du skal tage dit AOW i forlængelse af OW. Der findes f.eks. dykkersites som ligger dybere end 18 meter, som er grænsen for PADI’s OW certifikat, og du kan opleve at nogle dykkerskoler vil nægte at tage dig med hvis du ikke har AOW. Bortset fra det, så er de fleste dykkeroperatører mere interesseret i dit erfaringsniveau (dvs. antal dyk og hvornår du sidst har dykket). Derfor hvis du er en open water dykker med 120 dyk, så vil selv de mest strikse dykkeroperatører med meget stor sandsynlighed se gennem fingre med at du ikke har et AOW certifikat.

Anonym Liron

tog også mit dykkercertifikat på koh tao ved bans diving resort (ved godt at alle åbenbart hader stedet, men jeg elskede det 😀 ) Jeg var super glad for det og mødte en masse flinke mennesker fra alle mulige lande.

Derudover betalte jeg 9000 bath for OW (4 dage inkl overnatning) og 7300 for AOW (2 dage inkl overnatning)

Jeg var aldrig usikker på noget og synes virkelig at instruktørerne var rigtig dygtige. al undervisning var på engelsk, men fik begge bøger på dansk 😀

Anonym estelanedraithammen

Du skal ogsaa lige huske, at hvis du vil dykke i vrag, saa er det ikke nok at faa et Open Water certifikat, der skal et Advanced Open Water til. Du skal med andre ord tage (og betale for) to certifikater foer det vil vaere muligt for dig, at dykke i vrag. Open Water og Advanced open Water er designet saa du i teorien kan tage dem lige efter hinanden, men det vil jeg dog ikke umiddelbart anbefale, medmindre du foeler dig meget sikkert og tryg i vandet. Det bedste vil vaere at faa noget erfaring inden du gaar videre til Advanced. Men i loebet af et helt aar saa burde du jo sagtens kunne naa at tage baegge certifikater og faa en del erfaring, du skal bare ikke regne med, at kunne starte ud med at dykke i vrag. Held og Lykke!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account