This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Tregub0502

Hej,
    jeg tænker på at tage et smut til Egypten til Sharmh El Sheikh her til April, hvor jeg så vil tage et dykkercertifikat og gerne advanced også, men jeg aner sådan set intet om, hvordan det fungerer, om man kan købe en pakke inden, eller om man skal melde sig til et sted, eller om man først skal snakke med nogen dernede?
    Er der nogen, der har erfaringer med det? Vil virkelig gerne prøve det her, og gøre turen til netop en slags dykkerferie. Har hørt at der også skal læses meget teori, kan det klares hjemmefra eller sådan noget?
    Håber i kan hjælpe, på forhånd tak!
    Nick

Anonym DanielJohansen

Det er en rigtig god idé. Spring ud i det!

Som udgangspunkt er det ikke nødvendigt at booke noget hjemmefra, medmindre i har en meget begrænset tidsramme. Som regel kan du starte een eller to dage efter du booker.

Det er en rigtig god idé, at shoppe lidt rundt for at få en idé om hvad prislejet bør være og vurdere butikkerne overfor hinanden. Der er nogle grundliggende ting som du kan kigge efter eller være opmærksom på, inden du træffer dit valg. Hvordan er kemien med din instruktør, hvilke(t) sprog taler vedkommende og hvor store er holdet du vil blive undervist på? Er de en del af Divers Alert Network (DAN)? Er der oxygen kit og walkie talkies eller anden kommunikation på båden? Det skal overhovedet ikke være nogen skræmmekampagne, men din sikkerhed er bare vigtigere end prisen.

Som du siger er der noget teori du skal lære. PADI er den største organisation og det er sandsynligvis PADI eller SSI, som ligner hinanden meget, hvis materiale du kommer til at gennemgå. Gennem PADI køber du en bog du skal læse i forbindelse med din open water-træning, som beskriver de mest almindelig forhold. Derudover skal du læse et lille hæfte i forbindelse med, at lære at bruge en Recreational Dive Planner (RDP) som ikke er alverden. Langt størstedelen af materialet gennemgås i din teoriundervisning så, hvor meget der skal læses er op til den enkelte. Der er en test til sidst, hvor du skal svare på en række spørgsmål til begge dele.

Advanced open water der langt mindre teoretisk og handler for mig, at se bare om at give dig lidt mere erfaring. Du skal lære fem færdigheder, hvoraf du selv vælger de tre. Det er et krav, at du gennemfører et dybdedyk til 30 meter samt et meget simpelt navigationsdyk. De variable kan være vragdyk, dyk med DPV osv., og er lidt en kommerciel genvej til at lokke dig til at smide flere penge. Der er ligeledes en bog til AOWD som gennemgår de færdigheder du lærer, men der er ingen teoretisk test.

Hvis du vil spare lidt tid kan du købe teorien i form af eLearning på PADI’s hjemmeside. Du betaler for den del separat, men der bestemt ingen garanti for, at du får tilsvarende rabat i din dykkerbutik. Derudover kan det måske være svært, at forholde sig til materialet når du endnu ikke har set udstyret eller været i vandet. Hvis du insisterer på, at læse på det hjemmefra er mit forslag, at købe en brugt PADI OWD bog på nettet. Efter AOWD er materialet ikke længere tilgængeligt på dansk så, hvis du ikke har problemer med engelsk foreslår jeg du køber den på engelsk til at starte med. Det er rart, at være fortrolig med den engelsk terminologi og vi må huske os selv på, at dansk er et lille sprog. Måske er der ingen dansktalende divemasters eller instruktører på din næste tur 🙂

Omkring halvanden time fra Sharm el Sheikh ligger den noget mindre by Dahab. Publikum her er i større grad præget af backpackere end charterturister og det betyder, at prisniveauet er lidt lavere. Hvis det er en mulighed kan du have det med i overvejelserne. Nogle vil måske argumentere at dykningen er bedre det ene sted frem for det andet, men husk på at din træning kommer til, at foregå i meget “lette” forhold hvilket sætter nogle begrænsninger til, hvilke dive sites du kommer til at besøge.

Såfremt du ankommer via Sharm el Sheikh lufthavn får du automatisk et visum gældende for Sinai halvøen. Det er IKKE muligt at tage til Ras Mohammed NP, som indeholder mange af de smukkeste dive sites i det nordlige Egypten, på et Sinai-visum. Husk at få et visum til hele landet, hvis du ønsker at dykke der. Det koster $15 og er VOA.

Rigtig god tur 🙂

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account