This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Afhængig af hvor du skal hen og dykke, så er det sjældent du bliver spurgt om dit certifikat. De steder jeg har været, har de som regel stolet på at jeg kunne dykke.

Jeg vil derudover mene, at de bør kunne slå dig op på PADIs hjemmeside. Det mener jeg, at jeg har hørt, at andre jeg har dykket med, som var i samme situation, har gjort. Ellers har jeg lige sakset dette fra PADI’s hjemmeside som måske er lidt billigere end at skaffe et helt nyt kort:

“Q: How do I obtain a letter saying that I am certified?
    A: PADI can provide you with a letter of certification via FAX or email. There is a $10US fee. Please contact the PADI Customer Service Department to request this service.”

Eftersom at du har et diplom med oficielle stempler, operatørnummer, instruktørnummer og alt det der, så tænker jeg at du sikkert kan klare dig med det. Jeg må dog indrømme at jeg ikke kan mindes at jeg på noget tidspunkt har fået et diplom for mine PADI certifikater(?)

Anonym Søren Jensen

Hej Folkens

Jeg er i den situation at jeg har mistet mig plastik kort da jeg mistede min pung.

Man kan bestille et nyt for den meget rimelige pris af 405 svenske kroner. 🙁

Da jeg står overfor at skulle på en 6 mdr. tur hvor jeg skal dykke en del burde jeg jo bare bestille et nyt.

Men nu kommer nærrigheden op i mig og jeg tænker om ikke det er nok at man har sit papircertifikat, diplom og batch?

eller er kortet en adgangsbillet så man risikerer ikke at få lov?

kan de ikke bare slå mig op i en database og tjekke jeg har certifikatet??

hvad ville i gøre og hvad siger jeres erfaringer jer??

jeg har kun dykket et par gange i Thailand, og der spurgte de ikke efter noget som helst.

på forhånd tak

Anonym MissAdventure

Jeg dykker selv 🙂
    Alle steder er jeg blevet bedt om at vise mit kort.
    Jeg ville 100% bestille et nyt… du skal vel bruge det de næste mange år…???
    Hvis du har mistet (fået stjålet???) din pung… dækker din forsikring så ikke dine kort??? Jeg fik stjålet pung + kort – og fik dækket af forsikringen.
    Men anyway… jeg ville bestille et nyt kort – hvis dykkerstederne ikke ville se mit certifikat, men bare stolede på, at jeg kunne dykke… så ville jeg finde et andet sted at dykke – selvfølgelig skal de tjekke, om man har certifikat….

Ja, det er helt klart fornuftigt at være kritisk med hvem man dykker hos. Jeg kigger meget på hvilket udstyr de har og går primært efter 5 stjernede PADI centre. Desværre er centrene generelt ikke så hurtige til at pille deres skilte ned, når de ikke længere er 5-stjernede centre, som de er om at sætte dem op, når de har opnået 5-stjerner.

Og selvfølgelig skal de checke om man har certifikat. Af en eller anden grund er det min erfaring at det ikke er noget der vægtes så tungt. Ligesom centrene som regel heller ikke tager det så tungt om man har AOW eller OW selvom man måske skal dybt. F.eks. var jeg i Blue Hole, Belize, hvor man dykker ned til 42 meter, altså over den dybde der er anbefalet for AOW og deep diver, godt nok kun med et par meter, men alligevel. Her dykkede jeg med flere som kun havde OW. Ligesom Sipadan som efter min mening kun er for AOW, men hvor jeg har oplevet helt nyudklækkede OW’ere, med kun 4 dyk under vesten, kæmpe med deres BCD.

Anyways, til en enkelt tur, synes jeg det er tilstrækkeligt at printe fax som nævnt ovenfor. Ellers er jeg enig med MissAdventure, at det da klart er at foretrække at have det med også på længere sigt. Taget i betragtning at det koster 400 kr. at udstede et nyt, er det dog måske lige før det er billigere at tage et nyt certifikat – f.eks. Nitrox som ikke koster mere end 1.000 kr. På denne måde får du mulighed for at dykke nitrox som f.eks. bliver brugt meget i Egypten og samtidig kan de se, at du har et OW, da det er forudsætningen for at blive Nitrox diver.

God tur 🙂

Anonym Søren Jensen

Tusind tak for de grundige svar, det er fedt at folk gider tage sig tid til at hjælpe andre.. planen er at jeg skal have en del dyk, så bider nærrigheden i mig og bestiller et nyt kort. Forsikringen dækker desværre ikke en tabt pengepung, men kun hvis den eksempelvis er stjålet. Det er efterhånden over et år siden jeg mistede den, jeg har desværre ikke fået dykket i meget lang tid, da jeg har været hjemme i kedelige Danmark. Jeg håber jeg kan huske hvordan når jeg få finnerne på igen 🙂 ellers kan man vel tage et Brush-up i AUS – eller evt. AOW

God dag til alle.

Selv tak :-).

Hvis du positivt allerede nu ved at du vil tage AOW, så er det unødvendigt at ofre de 400 kr. på at få et nyt OW-kort.

Hvis du har en idé om at du kommer til at dykke en del, så vil jeg iøvrigt klart anbefale dig at tage et AOW, selvom det koster et par kg. Med dette kort behøver du ikke bekymre dig for at der er et eller andet fedt sted du ikke kan komme ud at dykke ved fordi det kræver at du har et AOW. Samtidig får du, med de 5 dyk der følger med AOW-certificeringen, yderligere erfaring og får banket alt din ‘rust’ af. Et langt stykke henad vejen er AOW-dykkene fun dives, hvor du skal lave nogle simple øvelser under vandet.

Du får et midlertidigt kort, indtil det rigtige kort når frem, efter din AOW certificering. Dette kort kan du så vise til andre dykkeroperatører, hvis de spørger efter det.

Anyways – god fornøjelse og “dive safe and responsibly” 😉

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account