This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Pernille23

Hej alle
    Jeg tager afsted med to veninder til Borneo her på mandag. Min far har dog lige været en tur på udenrigsministeriets hjemmeside, der ikke siger andet end dårligt om den malaysiske del af Borneo bla. at der sker bortførelser, voldelig overfald og røverier osv, især i den østlige del af Sabah og at man bør kontakte den danske ambassade ved indrejse. Så nu er vi jo blevet rigtig nervøse inden vi skal afsted. Vil derfor høre jer om hvad jeres oplevelser er med at rejse rundt i landet, specielt i den malaysiske del af Borneo, som er den del jeg skal til. Er det jeres oplevelse at man skal passe meget på dernede?

Anonym globetrotten

Den rejsevejledning er ikke særlig opdateret – der stod det samme, da jeg var afsted for 2 år siden, og der lå kidnapningerne også år tilbage. Og det var intet mindre end vidunderligt i Sabah (vi tog uden problemer ud til øen Sipadan, hvor kidnapningerne var sket), og de lokale er nogle af de venligste, jeg har mødt. Tag afsted og glæd jer! Som Claus siger, så er turismen af så fundamental vigtighed for økonomien, at det er yderst sjældent, der sker forulempelser. Desuden er straffen for sådanne over for turister enormt strenge. Bare rolig. Der er dejligt på Borneo 🙂

Anonym Pernille23

Tusind tak for de hurtige svar. Er meget roligere nu og har jo ellers også kun hørt om at folk har haft fantastiske oplevelser på Borneo. Det nye der er kommet på udenrigsministeriets hjemmeside er at der er varslet om en fornyet terrorrisiko i d. 15 Januar i år.. Og det skal man nemlig været særlig opmærksom på, hvis man rejser til den østlige del af Sabah. Men stod der også på deres hjemmeside for to år siden, da du var afsted, at man skal kontakte ambassaden, hvis man rejste til landet?

Anonym Claus

Jeg var afsted i jan mdr 2010 og havde ingen problemer.
    Hvis I er i tvivl, spørg, der hvor I bor. De lever trods alt af turister og er kun interesseret i at guide jer så godt som muligt.

mvh
    Claus

Anonym Jesper Jensen

Jeg vil nødigt gøre dig nervøs, men som du skriver er vejledningen netop opdateret i januar i år, så der er grund til at være agtpågivende.

Hvis jeg var dig ville jeg lige tjekke Lonely Planets forum og rejsevejledninger, her er der ofte lokale, der besvarer på spørgsmål ligesom der måske er flere, der har været i landet.

Anonym Claus

Prøv at tage en dyb indånding og slap helt af. Der er ingen grund til panik. Det er rigtigt, at der har været bortførelser omkring Sandakan for nogle år siden. Det var den filippinske oprørsgruppe Abu Sayyaf, der var på spil. Lederen af denne gruppe er iøvigt død. Sandakan ligger kun 20 m sejlads fra Filippinerne.

Men situationen er en helt anden idag. Det er meget venlige mennesker og tingene fungerer.
    Selvfølgelig er der de alm kendte rejseråd, man bør følge, som lad nu være med at vade rundt midt om natten med alle sine penge, respektér, at det er et muslimsk land, og spørg, der hvor i bor, hvis I er i tvivl.

Specielt den malaysiske del er et stort turistmekka. Så mange mennesker er afhængig af turismen, at Borneo vil blive bombet tilbage til stenalderen, hvis det kom frem, at turister var blevet forulempet. Det har jeg ikke hørt om.
    Tag roligt afsted, ingen grund til panik.

mvh
    Claus

Anonym sanja

hej hej.

min kæreste og jeg var afsted i sommers…

både i sabbah og sarawak.

Vi kontaktede ambassaden – så noterer de vi befinder os i området – hvis noget uventet skulle ske.

I kota kinabalu så vi faktisk næsten ingen “hvide” så det var lidt af et kulturchock, men vi havde gode oplevelser derude.

Så vidt jeg ved, er den indonesiske del af borneo langt mere farlig.

– nyd ferien, men jeg ville nok undgå det helt nordlige sabbah – og kontakte ambassaden med informationer om navn personnummer og hvor i planlægger at rejse og bo mens i er der.

så sikrer i jer selv bedst muligt.

– lad også være med at gå ude alt for sent, og ja, respekter det er et muslimsk land, og man ikke render rundt i bikinitop og korte shorts i byen f.eks.

mvh sanja

Anonym Mads Andersen

Havde ingen problem, da jeg var på Borneo.
    Du kan se mine billeder på http://www.thildeogmads.dk og måske få lidt inspiration.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account