Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 måned siden af simka.

• Forfatter
     bills
    Deltager

Hej alla. Jag håller på att se över värmesystemet i mitt hus i södra Stockholm eftersom energiförbrukningen dragit iväg ordentligt den senaste vintern. Det är ett äldre vattenburet system och jag märker att nuvarande lösning inte riktigt räcker till, särskilt när temperaturen faller snabbt. Jag har läst en del om luft-vattenvärmepumpar och möjligheten att få bättre effektivitet utan att göra om hela huset. Om någon här nyligen gått igenom installation i liknande förhållanden, får ni gärna dela hur processen såg ut och vad som var viktigt att tänka på.

kosia
      Deltager

Tjena. Jag stod i nästan samma situation förra året när vårt gamla system inte längre gav tillräcklig värme under de kalla perioderna. Det som hjälpte mig var att ta in en ordentlig genomgång hemma där de kollade vilket behov som faktiskt fanns och vilka modeller som klarar nordiskt klimat utan problem. Jag valde en Värmepump i Stockholm med garanti eftersom det kändes tryggt att installation och service ingick och att allt anpassades efter befintligt vattenburet system. Hela processen gick smidigt och det var skönt att få en lösning som minskade förbrukningen utan större ingrepp.

simka
        Deltager

Kul att läsa om era erfarenheter. Det verkar som många som har äldre vattenburna system får ordning på både värmen och energikostnaderna genom att se över alternativen och anpassa valet efter hur huset är byggt. Bra att installationsdelen tas på allvar eftersom rätt dimensionering verkar göra stor skillnad, särskilt i Stockholm där vintrarna skiftar ganska mycket.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account