This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym CamBach

Hej,

Jeg er 27år og ønsker at se noget af Afrika og er ikke så tiltrukket af diverse pakkerejser..
    Jeg kan sætte ca. 4 uger af i oktober/november og har tænkt at jeg godt kunne tænke mig at se Tanzania og Madagaskar..

Alle forslag, erfaringer mv. modtages dog med kyshånd!

Men jeg tænker noget safari, trekking (Kilmanjaro), regnskov (Madagaskar) og strand ved Zanzibar..

Håber at nogen kan give mig tips og tricks mv.

Obs. Jeg har backpacket sammenlagt i 1,5år i Chile, Argentina, Indien, Borneo Australien, Thailand mv.

Vh Camilla

Anonym René

Hej

Hver gang der kommer et lignende indlæg, så taler jeg meget varmt for Uganda og det vil jeg også gøre den her gang:)

Jeg kan varmt anbefale Uganda for en førstegangsrejsende i subsaharan Afrika. Det er billligt, lettilgængelligt og enormt varieret. Det eneste du ikke finder er fantastiske sandstrande omend der findes nogle af de bedste in-land strande. Til gengæld er der nogle fantastisk flotte hæng-ud steder som Sipi falls, lake Bunyoni og crater søerne. Uganda har chimpanser, bjerggorillaer, golden monkey, træklatrende løver, fantastiske bådture, noget af det bedste river rafting i Afrika, Rwenzori bjergene, Virunga vulkanerne, Mount Elgon og et fantastisk imødekommende folk

Så hvad angår safari, trekking og regnskov er du fuldt dækket ind og så samtidig i et lille kompakt land. Selvfølgelig med de sædvanlige dårlige veje.
    Hvis du er fascineret af primater og aber, så er Uganda uden sammenligning stedet at besøge

Anonym CamBach

Hej Rene,

Det lyder cool! Tak for svaret, jeg vil helt sikkert kigge mere på Uganda!

Vh Camilla

Anonym René

Hej igen

skal lige siges, at Uganda er billig i forhold til transport, kost og logi men aktiviteter som gorilla, chimpanse tracking, safari og trekkeing er desværre ikke billige men sådan er det generelt bare i den del af Afrika

Anonym Sss

Hej camila,
    Jeg vil varmt anbefale Zambia.
    Jeg har været der i 2 måneder, hvoraf 6 af ugerne var hos en familie i en landsby. og den sidste uge var “turist” i det sydlige zambia. Det var godt nok en rejse planlagt af en organisation, men da jeg boede hos familien levede vi ret meget på egen hånd og fandt hurtigt ud af hvor nemt det er i Zambia. Folket er søde og venlige og meget gæstfrie. Det er et fredeligt land og det er super nemt og billigt billigt at rejse rundt med busser og bo på hostels osv. Desuden er der det fantastiske Victoria Falls i det sydlige zambia, en masse adventure aktiviteter og selvfølgelig safari – og fordelen ved at gøre det lige her, er at det ikke er så turistpræget endnu, så priserne er MEGET lavere end fx i Tanzania. (nu har jeg ikke selv været i Tanzania, men folk jeg rejste med, som havde, fortalte det) Det kan klart anbefales 🙂
    I byen Livingstone, ved Victoria falls, kan Jollyboys, som hostel også anbefales, billigt og virkelig godt 🙂 ! og herfra kan man bestille mange aktiviteter.
    good luck! Afrika er et fantastisk land.

Anonym sss

Her er der dog heller ikke decideret strande, men så blandt andet Zambezi floden. 🙂

Anonym CamBach

Fedt!! Tak det er super info!!!

Anonym BarbaraH

Hej Camilla

Mht kilimajaro, så hav rigeligt med varmt tøj med(eller lej det) og medbring selv regntøj så du er sikker på at være tør. Da jeg besteg det, var vi desværre så uheldige at det regnede hver dag, og vi var gennemblødte da vi havde lejet regntøj og støvler.

Uganda er fantastisk! Folk er enormt venlige. og Ja, det er ca. 1/3 billigere end i Tanzania. I Tanzania koster ½ liter øl ca 7 kr. i uganda er det vist 4. Men souvenirs kan bedst betale sig at købe i Uganda.

Og kan kun tale godt om Zanzibar. Boede på østkysten i knap 4 mdr og elskede det. Det er paradis, og det bedste vejr er i efteråret/vinter. Det tager ikke lang tid at komme øen rundt, og man kan leje scooter eller bil hvis man vil gøre det selv. Da Zanzibar i stor omfang lever af turister er der mange udflugter man kan komme på, især snorkling/dykning. 🙂

Anonym CamBach

Hej Barbara,

Tak for svaret! 🙂

Jeg har svært ved at bedømme afstand og transport tid/muligheder. Men ville det være muligt at bruge 2 uger i Uganda og en uges tid i Kenya eller Tanzania og ca 1 uge på Zanzibar? Eller er det alt for meget til 4-5 uger?
    Hvordan kommer man omkring? Køre der offentlig transport eller skal alt bookes specielt eller er det med fly? Evt priser?

Vh Camilla

Anonym Barbara

I forhold til at det også koster 50 dollars at få turistvisum i både Uganda og Tanzania, og det koster nok også deromkring i Kenya (har ikke været der, men sats på det. Mener det er 20 dollars i Etiopien..) Så sats på kun 2 lande. Jeg boede på Zanzibar i 4 mdr, og i de mdr var jeg 12 dage på safari og 14 dage med Kili og Uganda. Og jeg er ikke træt af Zanzibar. 😉

Jeg synes klart at det kan betale sig at flyve, det tager i hvert fald min. en dag af komme fra Uganda til Dar es Salam.

Det tager ingen tid hvis du flyver mellem landende, og i Enteppe (Uganda) lufthavn behøver man ikke være i god tid. 1 time burde være nok. og I zanzibar lufthavn det samme. Dar Lufthavn er en del større end de andre.

Vi bestilte fly gennem Tabasam tours som ligger på Zanzibar, og betale og fik derefter vores bookingnummer på sms og i mail.

Det kommer an på hvor langt omkring du skal i Uganda?
    – Et godt råd: Rejs ikke længere nordpå i Uganda, end til ca. midten. I efteråret var der mange uroligheder og jeg blev kraftigt frarådet det.

Kilimanjaro tager knap 2 uger, da du skal medregne dagen før til at snakke om turen med guiderne og evt få udstyr, og resten af dagen af når du kommer ned til at gå i bad og slappe af i benene 🙂

Det tager ca. 8 timer at køre fra Arusha (nordlige Tanzania, hvor der ligger en lufthavn) til Dar Es Salaam (hovedstaden)
    Der kan du overnatte hvis du kommer senet, og flyve over til Zanzibar (15 min), eller tage færgen (2 timer).
    Det skal dog lige siges, at en af de færger der kæntrede i denne uge, tror jeg nok var sådan en færge. Mener den hed Kilimanjaro II, og den har jeg sejlet med flere gange imellem Dar og Stone Town. – Men det var også stormvejr.

Zanzibar er jo en ferieø og afstandene er ikke store. Hvis man er den type der bare gerne vil ligge på stranden og gå rundt inde i hovedbyen og kigge/købe souvenirs kan man måske godt klare sig med en uge. Man kan også sagtens nå at se meget af øen og komme på udflugter, da de kun varer en dag alligevel 🙂

Kan desværre ikke huske priser på transport. Det kommer an på tid og bekvemmelighed. 😉 Jeg har kørt ruten mellem Dar og Arusha 2 gange op, 1 gang ned. Den var flot, men 8 timer, hvor du kun får lov til at tisse én gang. Og på Færgen mellem Zanzibar og Dar tisser man også kun hvis man virkelig skal. 😛

Transport: Når det bliver mørkt i skal du som udgangspunkt tage en Taxa. I hvert fald i Uganda og Tanzania. Helst ikke alene, eller også så få hotellet/backpacker stedet til at finde en til dig. Der er desværre mange historier om kidnapninger mm. fra Dar.

Transport på Zanzibar. Der er meget pågående Taxachauffører nede på haven og ved lufthaven, og så er der Dala Dala. Små busser, der kører rundt på øen til hver deres destination. Folk er meget behjælpelige med at finde den rigtige til dig, og de er bestemt en tur værd! Der kan komme alt med, og alt kan læsses på taget. Ligefra Kæmpe fisk, til fjernsyn og tørrestativer til 9 mand der står bag på et lille bræt bag på bilen fordi den er overfyldt.

Håber at du kunne overskue al informationen – blev selv lidt forvirret efterhånden.. Skriv hvis der er mere 😉

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account