This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym afired

Hej derude.

Jeg rejser den 1. marts 2012 med en kammerat til nepal i en måned, hvorefter vi rejser videre til indien, thailand og vietnam.

vi har tænkt os at trekke til everest base camp. men vi har ikke helt besluttet endnu om vi køber hjemmefra eller dernede. nogle mener at man bør købe hjemmefra og andre mener at man sagtens kan arrangere det fra kathmandu.

Så jeg vil bare høre om nogle af jer har erfaring med lige præcist det trek. for det er lidt anderledes end mange andre, fordi man skal flyve osv.

jeg tænker f.eks at det ville være træls at tage til kathmandu og så viser det sig at det er svært at få flybilletter til lukla. men jeg ved ingenting om det 🙂

og tror i man kan klare trekket alene uden guide? eller anbefaler i både guide og bærer? og hvad er en rimelig pris for det hele? jysk rejsebureau har det til omkring 10.000, mens Nepal social treks kan gøre det for 1200 USD.. men er det meget billigere at købe en guide direkte i Kathmandu?

ved godt jeg har 1000 spørgsmål men har prøvet at beherske mig 🙂

Anonym Anonym

Hej!

Jeg tillader mig at være doven og kopiere er svar jeg sendte til en bruger for et par måneder siden.

Jeg går ud fra, at når du skriver ‘købe hjemmefra’, mener du via et dansk bureau og med ‘vente til du står i Nepal’, mener du direkte hos et nepalesisk bureau!

Hvis du bestiller hjemmefra, kommer du typisk afsted med en større gruppe. Du er omfattet af danske rejsegarantier og prisen er typisk højere end hvis du handler direkte. Mange af de danske bureauer sender en dansk guide med samt sikrer, at deres nepalesiske guider/porterer har ordentligt udstyr (vandrestøvler, overtøj, solbriller m.m.)

Hvis du handler direkte, kan du – afhængig af bureau – vælge om du vil med en gruppe eller om du vil afsted alene med egen guide og bærer (porter). Det giver fleksibilitet. Du er ikke omfattet af danske regler og prisen er typisk lavere.

Uanset om du vælger det ene eller det andet, er det pænt, at give yderligere ‘drikkepenge’ direkte til guide og porter udover den aftalte pris…de tjener ikke ret meget og er afhængige af det. 15-25 kr. pr. dag oven i betyder ikke meget for os, men kan købe en nepalesisk familie mad i mange dage.

Når det udelukkende er trekket, det handler om (og ikke flyveturen mellem Danmark og Nepal), synes jeg ikke det er bekymrende, at du ikke er omfattet af danske regler.

I Kathmandu er der afsindig mange trekking bureauer; mange er autoriserede og andre er det ikke. Der er også masser af guider, som arbejder direkte fra gaden.

Det kan være svært, at skelne de gode fra de mindre gode. Og jeg har ingen råd til, hvordan man kan gøre det.

Vi har blot været heldige, at møde en guide, som har vist sig at være rigtig god. Han er gennem årene blevet en ven af familien.

Han er ikke den billigste på markedet, men han sørger for at alt er i orden og tager sit arbejde seriøst. Og så ved han, at europærere gerne vil spise lidt bedre end blot ris og carrystegte grøntsager under et trek.

Jeg vil gerne sende dig en mailadresse på ham, hvis du er interesseret. Så har du mulighed for, at bestille hjemmefra og kan sammenligne prisen med de danske.

Et alternativ til Everest Base Camp er Annapurna Base Camp og jeg vil lige nævne, at ved at vælge Annapurna sparer du flyveturen fra Kathmandu til Lukla og retur. Den koster ca. 1000-1500 dkk. Trekkene omkring Annapurna er mindst lige så spektulære og gode som Everest.

Hvis du vælger Annapurna, kan du med fordel ligge en overordnet rute, som er: Kathmandu (sightseeing) – Pokhara (sightseeing og trek) – Chitwan (jungleoplevelser) – Kathmandu.

Med hensyn til at trekke alene – altså uden guide – er svaret tvetydigt. Du kan sikkert sagtens finde rundt og i den bedste af alle verdner, sker der heller ikke noget uforudset (ingen sygdom eller skader).

I mange tilfælde er virkeligheden en anden! Dels får du med guide og en bærer en meget mere behagelig oplevelse…det er ikke ‘a walk in the park’ at vandre i den tynde luft i bjergene og du mærker det hurtigt. Dels bliver bæreren ofte sendt i forvejen og booker guesthouse mange timer før du kommer frem med guiden. De forhandler prisen for dig og sikrer, at du får det bedste tilgængelige værelse til den lavest mulige pris.

Guiden er også din sikkerhed, hvis der skulle ske dig noget. Han tager ansvar i tilfælde af sygdom eller skader, f.eks. er højdesyge dødeligt, hvis der ikke reageres ansvarligt på det.

Der vil sikkert være andre trekkere, som vil hjælpe dig, hvis du trekker alene og får brug for hjælp…men de vil jo komme til at gøre det på bekostning af deres eget trek…og det kan man næsten ikke være bekendt!

Håber du har fået nogle af de svar, du søger. Spørg endelig løs, hvis jeg kan hjælpe med andet 🙂

Venlig hilsen
    LisbethFriis

Anonym afired

Hej Lisbeth.

mange tak for dit svar. jeg kunne enormt gerne tænke mig en mail adresse på din guide 🙂 kan du huske hvor meget du kom af med til ham? og hvor var det og hvor lang tid?

vi har nemlig også snakket om at det ikke nødvendigvis bare skal være det billigste i hele kathmandu vi køber fra

Anonym LisbethFriis

Hej Afired!

Min (og måske også snart din) foretrukne guide hedder Kal Bahadur Tamang (Kalu). Hans erfaringsgrundlag er følgende: Fra 2000 til 2003 arbejdede han som porter (bærer) og derefter fik han licens (en statsautoriseret godkendelse) som trekkingguide. I 2009 startede han – sammen med en nepalesisk kammerat, som bor i Frankrig, Nepal Azimuth Treks op. Du kan skrive til ham på engelsk på:

nattreks@gmail.com

Jeg kan ikke sige noget generelt om prisen for EBC. Det har jeg ikke været på. Men skriv til ham og spørg…det koster ikke noget at spørge 🙂

Forsøg at være så specifik som muligt:
    Hvad er prisen pr. person, når I er to personer?
    Tidspunkt?
    Prisen skal inkludere:
    *Transport fra og til hotel i Kathmandu til lufthavn
    *Fly fra Kathmandu til Lukla og retur
    *Kost og logi under trekket (eksl. drikkevarer)
    *1 guide og 1 porter (bærer)

Det der adskiller Kalu fra mange af de andre guides er bl.a., at han yder mere end man lige forventer. F.eks. inviterer han ofte sine kunder hjem til sig selv på en nepalesisk middag, eller ud til den landsby han kommer fra. Så hvis I har lyst til at komme lidt mere ‘bag facaden’ end man normalt gør som turist, så vil I blive glade for ham.

I må gerne nævne, at jeg har anbefalet ham. Det gør ingen forskel for prisen, men formentlig en forskel i hans indgangsvinkel til jer…for han ved så, at jeg har fortalt om hans måde, at modtage turister på.

Uanset om I vælger at bruge Kalu eller en anden, så vær opmærksom på ikke at medbringe mere bagage på trekket end det er nødvendigt. Der er ingen grund til, at porteren bærer ting op til basecamp og retur, som I ikke skal bruge! I kan efterlade unødvendig bagage i et storageroom på jeres hotel i Kathmandu (det gør stort set alle trekkere). Medbring også en dagtursrygsæk, som I selv bærer, med daglige fornødenheder som toiletpapir, solcreme, solbriller m.m.

Sikkerhedsforanstatningerne for håndbagage i lufthavnen er nogle gange lidt spøjse. F.eks. fik vi inddraget 1 pk. genopladelige batterier i original indpakning, men 6 batterier som var udpakkede gik fri. Så pak alt ud af originale indpakninger, så det ser brugt ud eller lad være med at have noget i håndbagagen I ikke vil miste (batterier, ligthere, lommelygter m.m.)!

Spørg endelig, hvis du har spørgsmål, som du tænker jeg måske har svar på…jeg vil gerne hjælpe 🙂

VH
    Lisbeth

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account