This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Anonym

Ville bare høre hvad I andre gør, når I er ude at rejse?
    Sidst jeg var afsted i længere tid, gik jeg ned for at melde mig ud mens jeg var væk i 4 mdr. (Jeg er maler, og medlem af malernes fagforening) Jeg kunne dog fornemme en dårlig stemning/vrissen over at jeg ville spare de penge i månederne jeg var væk.

Men er det da ikk fair nok? Hvordan plejer I andre at gøre det??…

Anonym KristineK

Selvfølgelig er det fair. Når du rejser er du uden arbejde og har derfor ingen indkomst – ergo har du ikke brug for deres service/ydelser (hjælp) .. derfor skal du da ikke smide penge ud af vinduet på at være medlem.
    Og det er da klart at de mugger, de mister jo penge 😉 men det skal du ikke tage dig af, er du da i din gode ret til. Jeg har akkurat også lige meldt mig ud af min.
    De prøvede at overbevise mig om at jeg bare kunne sætte mit medlemsskab i bero til 88 kr om måneden. Men du betaler ikke en øre for at melde dig ud og ind igen fra dags dato du sætter fødderne på dansk jord, så hvorfor pokker skulle man dog betale for noget andet.
    Forskellen på at have meldt sig ud og sat det i bero er der ingen forskel på ….

Anonym LisbethFriis

Diskussionen er jo egentlig mere af faglig/politisk interesse end af rejsemæssig karakter. Men jeg vil da alligevel godt tilkendeligive min holdning!
    En fagforening er en forsamling af mennesker med ensartede, faglige interesser. I dit tilfælde altså en forening af malere! De har historisk set forenet sig og dermed været i stand til, at forhandle overenskomster, som kommer alle malere tilgode. De vilkår en maler arbejder under i dag, er altså ikke kommet af sig selv. Du kan jo læse lidt om baggrunder her: http://www.leksikon.org/art.php?n=3160

Hvis man ikke vil betale til det fælleskab, men blot vil lukrere på det i det omfang man selv kan profitere af det, så står det enhver frit for.
    Om det er fair…det må man afgøre med sin egen samvittighed.

Melder du dig også ud af A-kassen, så du ikke kan modtage dagpenge, hvis du bliver arbejdsløs eller det kun den faglige del, du ikke vil betale til?

Anonym KristineK

En fagforening er jo ikke din A-kasse, i en fagforening er der intet der har at gøre med hvor lang tid du har været medlem.
    Men hvis du derimod har kombineret Fagforening/A-kasse skal du lige være opmærksom på hvad det er du går ind og opsiger.
    Fordi som Allan siger, kan du risikere at miste din dagpenge ret, hvis du ikke har været medlem af en A-kasse i et år.
    I en fagforening kan du melde dig ud og ind fra dag til anden.
    Jeg synes bestemt det er fair!! 🙂 hvorfor betale til noget man alligevel ikke har gavn af…

Anonym Allan

Jeg ville vurdere det, for hvor meget anciennitet du har da hvis du melder dig ud, skal du måske være medlem i et år før du kan få dagpenge igen, så hvis muligheden er for at du kan få det sat i bero til ikke ret mange penge, ville jeg vælge det.

MVH Allan

Anonym LisbethFriis

Som jeg også skrev…det er helt op til ens egen samvittighed!

Men hvis man omskriver din sammenligning med nytårsaften til fagforeningsforholdet, synes jeg det ser sådan her ud:

En gruppe mennesker holder hvert år nytårsaften sammen. De har aftalt, at de – hver måned – betaler et beløb til den fælles kasse, så de kan betale regningen for festen nytårsaften.
    Enkelte fra gruppen synes dog, at det er dyrt, at betale til fælleskassen hver måned, fordi de hellere vil bruge pengene på noget andet. Så de lader være med at betale…!
    Da det bliver nytårsaften, hvor festen skal foregår, vil de alligevel gerne være med, hvorfor de selvfølgelig tager til festen.
    Til festen er der imidlertid nogle af arangørerne, som spreder en lidt dårlig stemning og virker vrisne. Det er dem, som har været betroet at styre regnskabet/fælleskassen, for det har været svært at få pengene til at slå til, når de ikke rigtigt kunne regne med at alle betalte hele det forventede beløb.
    Det, arangørerne især var vrisne over, var at de kunne se, at dem, der ikke havde betalt hver måned, gerne ville spise forret, hovedret, dessert, kransekage og drikke vin, kulørte drinks og champagne til festen….de ville bare ikke betale for det!

Der var andre af gæsterne, som synes det var unfair, at de havde betalt alt det de skulle og de klagede sig til arrangørerne. Men arrangørerne kunne ikke gøre noget ved det – andet end at appelere til alle gæster om at betale – for der var en lov, som forskrev, at alle skulle have ret til at deltage i festen uanset om de betalte eller ej!

Der var flere og flere af gæsterne, som synes at de hellere ville bruge pengene på sig selv og derfor kom der færre og færre penge i fælleskassen. Arrangørerne gjorde hvad de kunne for at lave gode fester…men til sidst var der ikke penge nok i kassen; arrangørerne gav op og så sluttede festen.

Der gik en rum tid uden fest, hvor man stadig kunne huske de gode, gamle fester og hvor enkelte personer – hver for sig – forsøgte at holde traditionerne ved lige. Men det var svært. For pludselig begyndte dem der plejede at levere maden, vinen, sprutten, champagnen o.s.v. at tage urimeligt høje priser og det var håbløst, at forhandle rimelige priser, når man stod alene! Der var enkelte som var gode til at forhandle rimelige priser til sig selv, men de fleste måtte bare finde sig i forholdene og holde fest hver for sig.

Efter nogen tid foreslog ‘en klog’, at man burde slutte sig sammen i en stor flok, så man kunne stå stærkere, når man forhandlede priserne.

Det var der mange, der synes var en god idé, så de aftalte, at lave en fælleskasse, til at afholde udgifterne fra…og så kunne de igen lave store, gode fester.

God fest og godt nytår til alle!

😉

Anonym Anonym

Det var sgu noget af en smøre.. Men jeg er da voksen nok til at tage den til mig. Løsningen på det må jo så blive at jeg melder mig ud, og forbliver ude, så jeg ikke gør livet surt for andre medlemmer..

I det mindste har jeg aldrig belastet dem økonomisk, i nogen personlige sager, i de 9 år jeg on-off (alt efter om jeg har været hjemme i arbejde/ude at rejse) har betalt 700kr (ekskl pension/a-kasse) om mdr. Så jeg håber det kan være en lille trøst ovenpå mit asociale snylteri..

Det var ikke planen, det skulle blive så politisk, det her. Jeg ville bare høre hvordan den generelle holdning var til det. Den er så forskellig, kan jeg forstå, men Lisbeths har klart gjort mest indtryk, så jeg aflaster fremover min fagforening, og forsøger mig med det liberale rebelske liv.. 🙂 Go jul..

Anonym Sonni

Det er naturligvis kun fagforeningen, jeg godt synes jeg kan tillade mig at undvære mens jeg er væk..

Jeg har betalt nonstop til A-kasse de sidste 13 år, selvom jeg har været udenlands med rygsæk i flere år sammenlagt…

Som Lisbeth stiller det op, at det er ens egen samvittighed der er afgørende for om man melder sig ud eller forbliver medlem, så er det for mig, der er ude at rejse, og dermed ikke på arbejdsmarkedet, 25% procent af mit voksne liv, en temmelig dyr fornøjelse at betale til et fællesskab jeg ikke hele tiden er en del af.

Til en lidt flad sammenligning, så er vi en gruppe der holder nytår sammen hver år, og spytter beløb i kassen til maden, men de år jeg ikke er hjemme til at være med, betaler jeg jo heller ikke til de andre? Tror da heller ikke der er nogen, der mugger og siger “jamen, fedt nok det bliver dyrere for os andre så..”…

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

hvis du har 1924 timer kan du rejse i et år og komme hjem og modtage dagpenge,
    Betaler du til A kassen hver månde når du rejser og har d 1924 timer ind for tre år kan du modtage dagpenge når du kommer hjem, har gjort det mange gange, lars

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

hvis du har 1924 timer kan du rejse i et år og komme hjem og modtage dagpenge,
    Betaler du til A kassen hver månde når du rejser og har d 1924 timer ind for tre år kan du modtage dagpenge når du kommer hjem, har gjort det mange gange, lars

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account