This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Albertemb

Hej!

Jeg er ved at planlægge en tur til Asien i januar og ca. tre måneder frem – og jeg har et spørgsmål angående flybillet derned og hjem igen.

Jeg har tænkt mig at starte i Thailand og derefter rejse til bl.a. Vietnam, Laos og Cambodja. Er det bedst at købe en flybillet tur-retur til fx Thailand? Og kan det lade sig gøre, når det er over en periode på ca. 3 måneder? For man må jo kun opholde sig i landet i 30 dage, og selvom jeg skal til andre lande og dermed kun er i Thailand i det tilladte tidsrum, fremgår det jo ikke af min flybillet? Eller skal man købe en enkeltbillet? Nogle lande må man jo bare ikke rejse ind i uden en billet ud af landet igen..

Jeg håber nogle kan hjælpe mig!

Alberte

Anonym Claus

Der er flere fordele end ulemper ved at købe en returbillet.
    Økonomisk er det dyrere at købe enkeltbiletter, det giver dig ro at købe en retur, du behøver ikke at tænke på, hvordan du kommer hjem, det har du ordnet. Samtidigt undgår du bøvl fra imigrationsmyndigheder/flyselskaber, der ikke vil acceptere enkelt-flybilet-rejsende.

Du kan søge om visum på
    thai-consulate.dk Her står bl.a.

Turist Visum:
    Dette visum giver ret til ophold i Thailand i maksimalt 60 dage. Visum er kun gyldig for turistrejse,
    det er ikke tilladt at arbejde under opholdet.
    Det er muligt at ansøge om visum med ret til flere (maksimalt 3) indrejser til kongeriget. Opholdstid efter
    hver indrejse er maksimalt 60 dage.

Rejser du over land, er der ingen der vil se flybilletter. Alternativt kan du altid købe en billig flybillet ud af landet med Airasia.com

mvh
    Claus

Anonym Alberte

Tusinde tak for et hurtigt svar! 🙂

Det vil altså sige, at jeg kan købe en tur-retur-billet til og fra Bangkok fx fra d. 20. januar til d. 20 april, hvis jeg søger om et visum med ret til flere indrejser?

Og over land – vil det sige med fx bus og tog?

Mvh. Alberte

Anonym Claus

Ja, men da du ikke skal opholde dig i Thailand i hele din rejseperiode, vil jeg foreslå, at søger om et visum, der giver ret til 60 dage, altså 2 mdr. Det er i hvert fald god tid til at se Thailand uden at skulle skynde sig.

Du kan jo også bare nøjes med de 30 dages visumfri dage, du får, når du ankommer fra DK.
    Cambodia (hvis du spørger mig) kan du nemt bruge 3 uger i, Vietnam det samme og Laos også. Og så er de tre mdr gået.

Rejser du over land (bus, bil, tog) til Thailand får du kun 15 dage. Men flyver du tilbage til Thailand fra f.eks. Vietnam får du igen 30 dage.

mvh
    Claus

Anonym Claus

Du spørger bare løs, så skal jeg forsøge at svare dig.

Myndighederne skal nok slippe dig ind, du skal ikke kunne dokumentere, at du vil blive i alle 3 mdr i Thailand. Men det er dit ansvar at sikre, at du ikke overskrider datoen for udstedelsen af visumet. Chek stemplet.
    Hvis du på forhånd er sikker på, at vil tilbringe mere end 30 dage i Thailand, skal du få lavet et visum på 60 dage.
    Men du kan jo også vælge at tage afsted og så få de 30 visumfri dage. Når det så er ved at udløbe, forlader du Thailand og rejser videre. Hvis du f.eks. er i Hanoi og finder ud af, at du hellere vil tilbage til Thailand end at bruge tiden i de andre lande, så har du 3 muligheder.

1: Du vælger at købe en flybillet og får 30 dage igen i passet
    2: Du vælger at få lavet et visum på ambassaden i Hanoi og får nu 60 dage
    3: Du vælger at rejse stille og roligt tilbage til Bangkok med bus, men nu får du kun 15 dage.

Der er bunkevis af turister, der rejser rundt på den måde, ingen grund til bekymring, andet end at du skal holde øje med datoen for visumet. Hvornår gælder det fra og hvor mange dage er det gyldigt.

Jeg ved ikke, hvad konsekvensen er for overskridelse af visum, men det er et problem, som man let kan undgå.

Jeg håber, det gav lidt mening, ellers må du jo spørge igen

Mvh
    Claus

Anonym Alberte

Super – rigtig mange tak.

Lige et sidste spørgsmål – så skal jeg nok give dig fred 😉

Min eneste bekymring er bare, om 60 dages visum er nok, når flybilletten strækker sig over 3 mdr. Det fremgår jo ikke af min tur-retur-billet at jeg har tænkt mig at rejse rundt i andre lande end Thailand i de 3 mdr…?

Alberte

Anonym Alberte

Tusinde mange tak! 🙂

Jeg tror bare jeg får bestilt billetten og ryger afsted… Regner ikke med at være i Thailand mere end 30 dage i første omgang – og så længe det ikke er noget problem, at rejse ind i landet igen når jeg skal hjem, så tror jeg bare jeg udnytter bare de 30 visumfri dage, man automatisk får ved indrejse… 🙂

Mange tak for hjælpen!

Alberte

Anonym Henrik

Visum overskridelse i Thailand gir bøde på 500 baht pr dag. (knap 100 kr) Men som Claus skriver er det nemt at undgå, lav evt visa runs, så får du et nyt stempel i dit pas.. Masser af turist bereauer arrangere disse ture, hvor de fragter dig ud og ind af landet på en halv-hel dag, hvis du ikke selv vil arrangere det.. Turene blir lavet både til Cambodja, Malaysia, Myanmar alt afhængig af hvor i landet du befinder dig..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account