This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym FirstTimerBP

Jeg er den ene halvdel af 2 der rejser ned til asien. Nærmere Vietnam,camdobia, thailand, laos, malaysia og Borneo.
    Og jeg har brug for råd og vejledning hvad angår tøj, sko og rejserygsæk!
    hvor stor skal min rygsæk være og hvad er vigtigst at pakke hjemmefra? Og sko skal der jo også tænkes på. Vi skal trekke en del regner vi med. Har bla. bestilt gruppeture til cambodia og chang mai.
    Jeg skal vel ug og investere i et par gode vandresko og sandaler?? Hvad skal man tænke på når man køber sko?

Og lige til sidst!! HAr i nogen gode steder som skal opleves?! evt. steder hvor backpackere holder til?

Anonym Charlotte

Hej!

Jeg vil anbefale dig ikke at købe en rygsæk der er større end 60+10Liter. Det handler jo om at få rygsækken til at veje mindst muligt – først og fremmst fordi det hurtigt bliver surt at slæbe rundt på 20 kg i 35 graders varme, men også for at man har plads til en masse souvenirs undervejs! Sørg for at købe noget der holder, så sømmene ikke pludselig springer, når rygsækken med hård hånd bliver smidt op på bussens tag! Jeg har selv gode erfaringer med North Face og Lowe.

Vandrestøvler/-sko er noget meget individuelt! Nogle foretrækken støvler – andre sko, så det skal du selv afgøre. Det er dog en fordel at købe fodtøj med gore-tex, da det er lettere at ånde i gennem og samtidig har en beskyttende effekt overfor vand. Det kan være varmt at traske rundt i store vandrestøvler i høj varme, og vandresko fylder jo også en hel del mindre i rygsækken. Omvendt får man den mest optimale støtte ved støvlerne – en god ting hvis man har tendenser til at vride om på foden. Det kan være hårdt for fødderne hvis rygsækken er tung! Selv ville jeg ikke bytte mine vandrestøvler for sko, men som jeg skrev er det individuelt!

Sandaler er en vigtig ting! Det kan ødelægge mange rejseuger, hvis skoene skarver eller man konstant får vabler på fødderne. Et super mærke er Teva! De fåes i forskellige varianter, men fælles for dem er at de tåler alt! De er lavet af et materiale der aldrig kommer til at lugte og man kan bade med dem hvis man har lyst! Og så fylder de ingenting i rygsækken!

Der er som sådan ikke noget der er vigtigst at pakke hjemmefra – alt det du pakker skulle gerne være ting, du ikke mener, du kan undvære – resten er overflødigt! Et godt tip er at putte en sort affaldssæk indvendig i din rygsæk før du pakker – på den måde undgår du at alt dit tøj er vådt hvis det styrtregner mens rygsækken ligger på taget af bussen (Tit ligger der også andre ting end vand der hvor rygsækken ender!!!). På samme måde er det også smart at pakke dine flybilletter ind i plastposer med zip-lås for du stopper dem i pengebæltet (man sveder en del på maven med sådan en!).

Men bare rolig.. de er gode til at vejlede i forretningerne om hvilken rygsæk du skal have, støvler, sko, sandaler osv. Så bare spørg løs og køb ikke nødvendigvis noget første gang, men prøv noget forskelligt, tænk over det og gå så tilbage og prøv igen.. Så skal du nok ende med noget, du bliver rigtig glad for!

Gode steder der skal opleves.. Jeg kan helt sikkert anbefale Perhentian Island i Malaysia hvis I ellers er til hvide sandstrande og azurblåt hav samt Cameron Hihglands med sin grønne “uberørte” jungle. I Thailand skulle I tage på Cookery School i Chinag Mai – kan bestilles mange steder og er super hvis man gerne vil lave noget anderledes.

Håber du kan bruge det til noget – og har du flere spørgsmål så skriv på charlotte_kjaergaard@yahoo.dk

God rejse!

Anonym Anonym

Hej!! Mange tak for svarene! Nu føler jeg mig ik på bar bund længere:)

Anonym Anonym

Hej

Charlotte ovenover har skrevet en masse gode tips, som jeg gerne vil kommentere.

For alt udstyr gælder, at det skal passe! Det lyder banalt, men mange gange er det ikke tilfældet.

Rygsæk: Få vejledning i en friluftbutik (jeg bruger som regel Friluftland eller Spejder Sport). Der kan du prøve dem på med vægt i. Det er vigtigt, da alle rygsække sidder OK, når der ikke er noget i dem.

Sko/støvler: Igen få vejledning. Men jeg vil foreslå læder, da det ikke er så varmt som Goretex. I Asien skal du ikke være så nervøs for udefrakommende fugt, men den du selv afgiver!
    Men overvej lige hvor meget I skal vandre. Jeg bruger selv et par Salomon sko med net i (sandaler med net og god “løbesko-sål”). De er OK at vandre i. Og I skal jo ikke bestige store bjerge. (De klarer også eksempelvis MT. Kinabalu- hvis I har gode ben)
    Sko/støvler skal generelt virke lidt for store, da dine fødder udvider sig i varmen.

Sandaler: Teva eller nogen fra en sportsforretning. Bare de har neopren inden i, og at bunden kan tåle vand.

mvh. Raslyng

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account