This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym johnbn1

Hej alle sammen!

Jeg er klar over, at de fleste spørgsmål ang. Thailand er blevet besvaret herinde. Men der er alligevel et par ting jeg har svært ved at få svar på, som jeg håber på i kan hjælpe med.

En ven og jeg (22 år gamle) skal for første gang prøve at rejse uden for EU’s grænser. For mit vedkommende, er det første gang, at jeg skal rejse for mig selv. Så prøver at få styr på alt 🙂 Vi regner med at være af sted i 3 uger.

Hvad vi har planlagt so far:
    – Midt august: Fly til Bangkok hvor vi regner med at blive 2-3 dage.
    -Tog eller bus syd på til Koh Samui, evt. med stop i???
    -Frit lejde til at rejse rundt på Samui, Phangan og Tao.
    -Evt. tage et sidste sted hen
    – Start september: Tog/bus tilbage til Bangkok og fly hjem.

1. Har i nogen alternativer/ændringer til ovenstående plan, til to helt grønne rygsækrejsende? Er planen mulig inde for den korte tid (3 uger)?

2. Jeg overvejer at bliver dernede lidt længere end min ven. Men jeg er i tvivl om hvor meget dyrere en flybillet, købt dernede, bliver, når den ikke er købt på forhånd.. Er der en væsentlig prisforskel på enkeltturs (ikke købt på forhånd) vs. tur/retur (bestilt lang tid før)?

3. Hvad er at foretrække, når vi skal fra Bangkok mod Koh Samui, hvis man gerne vil gøre transporten sydpå til en oplevelse? Tog eller bus? Derudover overvejer vi et stop undervejs. Hvor kunne det være oplagt, at bruge et par dage undervejs?

4. Er der nogle generelle ting vi skal vide, er jeg meget interesseret! Info omkring at være dernede i regntiden, generelle tips og tricks til nybegyndere, must see’s osv. Alt bliver modtaget med åbne arme!

Der skal nok komme flere spørgsmål med tiden. Men indtil videre håber jeg i vil dele lidt ud af jeres erfaringer. På forhånd tak!

Mvh. John

Anonym johnbn1

5. Må man have en sweizer kniv/multi tool med i bagagen?

Anonym DanielJohansen

1. Jeres plan kan sagtens lade sig gøre. Regn med at bruge en fuld dags transport til og fra Bangkok. At sejle fra Ko Samui til Ko Phangan tager under en time og videre derfra til Ko Tao er kun en smule længere.

2. En one way billetter koster som hovedregel 60-65% af en retur. Billetter bliver som regel dyrere jo senere du bestiller. Bestiller du en uge i forvejen skal du være heldig for ikke at betale væsentligt mere, men omvendt er det en utrolig befærdet rute og du kan være heldig at få en rimelig pris.

3. Turen mellem Bangkok og Surat Thani med tog er ikke specielt scenisk i min optik og er ikke meget andet end marker, men når i ikke har været udenfor Europa før så kan det måske godt være i synes det er dét værd. Jeg er ikke klar over om det er anderledes med bussen, men mon ikke ruten er nogenlunde den samme. Hvis i beslutter at sceneriet ikke er tiden værd kan i tage et meget behageligt (og billigt) nattog. Sæderne bliver lagt ned helt horisontalt, og i får puder og tæpper. Det er muligt faktisk at få en ordenlig nattesøvn så i kan få noget ud af dagen efter:)

I kan besøge Khao Sok National Park på vestsiden der vel er 150 km fra Surat Thani. Alternativt kan i fra Bangkok tage mod nord til Ayuthaya og se den meget charmerende by fyldt med templer. Fra Bangkok kan i også tage til Kanchanaburi og klappe tigrene eller se det fyldende marked. Det hele burde kunne gøres på dagsture.

4. Min råd er nyd det! Det er meget meget let at rejse i Thailand og så er det sikkert. Så hold jer ikke tilbage:) Husk der er altid er en stor fest på Ko Phangan bl.a. full moon party som i garanteret har hørt en masse om. Er i der ikke på det tidspunkt er der også half moon, to gange om måneden naturligvis, og black moon party der i modsætning til andre er inde i skoven.

5. Ja, men du skal selvfølgelig checke den ind og ikke have den med ind i kabinen:)

God tur!

Anonym Magnus

2. Det kan ikke anbefales at rejse ind i Thailand på en enkeltbillet medmindre du har en anden billet ud af landet (destinationen er ligegyldig). I de fleste tilfælde vil det være uden problemer, men de kan afvise dig både i lufthavnene Kastrup og i Bangkok, hvis du ikke har en returbillet eller en anden billet videre fra Thailand. Enkeltbilletter til Thailand er for øvrigt svære at finde til en fornuftig pris med undtagelse af enkelte selskaber (Airasia og Airberlin bla.). Den anden vej, kan det være lidt nemmere.

Hvis du er usikker på din hjemrejsedato, ville jeg foreslå dig at købe en fleksibel billet hos fx. Kilroytravels eller Jysk Rejsebureau. Måske bedre endnu er at købe billetten direkte hos flyselskabet, da gebyret for at ændre billetten typisk vil være mindre, men tjek i begge tilfælde reglerne og gebyrerne for ændring INDEN du køber billetten. Vær opmærksom på, at du udover gebyrer skal betale evt. prisdifference. Hvis du kan, så beslut dig allerede nu for, om du vil blive længere end din ven – det vil gøre det meget nemmere mht. flybilletter.

Hvis du bliver i Thailand i over 30 dage, skal du skaffe dig et visum på forhånd eller tage et smut til et naboland. Visum kan fås på ambassaden i Hellerup og konsulatet i Hvide Sande. Jeg tror, du kan få 60 dage gratis for tiden, men tjek selv. Visum kan fås ved fremmøde eller ved at sende dit pas med posten (overvej da at sende det anbefalet).

4. Et enkelt tips til nybegyndere: Begræns jeres bagage. Tag hellere for lidt end for meget med – ALT kan købes i Thailand – og meget billigere end i DK.

God rejse!

Anonym Line

Jeg har også lige et spørgsmål til nogle kyndige folk 🙂 Jeg vil lige høre om i ved noget om togtiderne tilbage fra Koh samui?? Vi har tænkt os at tage nat toget der ned, men jeg har ikke kunne finde så meget om hvordan det er nemmest og billigst at komme fra koh samui til bangkok igen??

På forhånd mange tak 🙂

Anonym johnbn1

Så er rejsen bestilt! Fra den ene dag til den anden dukkede der pludselig en rejse op på 4300 kr. med Thai Airways, udrejse d. 6. august og hjemrejse 2. september. Lækkert! 😀

Det eneste vi mangler nu er vaccination og rejseforsikring. Der har jeg tænkt mig at tage Gouda’s ungdomsrejseforsikring og vaccine fra rejseklinikken. På den måde skulle vi kunne 15% og ende ud med at betale omkring 1600 kr. i alt. Nogen indvendinger?

Derudover skal jeg have fundet fodtøj til turen, og det ser ud til, at det er lidt af en jungle. Vi kommer nok til at gå en del på rejsen med vores oppakning, men uden, at der bliver tale om egentlig vandring/trekking. I hvert fald ikke med oppakning på. Her er nogen af dem jeg har kigget på:

Inov8 Recolite 190: http://inov-8.com/Products-Detail.asp?PG=PG1&P=5050973082&L=26

inov-8 Roclite 305: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/inov-8_roclite_305.html

Ellers så skal man vel ud i sandaler? Jeg kunne meget godt tænke mig at høre om jeres valg af sko, under de mere varme og FUGTIGE himmelstrøg!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account