This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym MadsBirke87

Kære alle sammen,

Min kæreste og jeg skal til Mellemamerika i december. Vi rejser fra d. 02.12-26.12, og har dermed ca. 24 dage til at opleve Guatemala, Belize og Mexico. Da vi ikke har meget tid, er vi klar over, at vi bliver nødt til at foretage en masse prioriteringer på rejsen fra Antigua (Guatemala) til Cancun (Mexico).
    Overordnet tænker vi at bruge 10-12 dage i Guatemala, 5-6 dage i Belize og 5-6 dage på Mexicos østkyst (Cozumel, Yucatan og Cancun). Er der nogle der ligger inde med gode råd, fif, anbefalinger, ”must-see”, dykkerspots, hyggelige byer, jungletrek eller andet? Så modtages de med kyshånd ☺
    Grundlæggende er vi ikke meget til turistområder, men da vi flyver d. 25.12 fra Cancun og dermed skal holde juleaften her, vil vi alligevel høre, om der er nogle der kender til et lækkert sted? Eller er der nogle, der ved hvor langtid det tager at køre fra Playa del Carmen eller Tulum til lufthavnen? Så vil vi måske hellere holde jul her – vi har nemlig hørt at Cancun skulle være meget turistet!?
    Vi meget til dykning, trek (Vulkaner + Jungle), og ønsker at mærke den ”lokale” kultur og stemning.

Mange tak
    Mads og Camilla

Anonym Daizz

Hej Backpackerne 🙂

Jeg kan kun udtale mig om Mexico, men I kan lige få mine input alligevel. Det er svært at undgå turistede steder langs Yucatan-halvøen. Især mod kysten. Playa ligger ca en time fra Cancun, så I kan sagtens være der istedet for Cancun, hvilket jeg selv ville foretrække. Tulum vil være endnu bedre (ifølge mig), men det er selvfølgelig længere væk.

Dykningen er den samme i Tulum og Playa (samme divesites). Nu når I tosset med dykning, må I endelig ikke misse dykning i deres Cenotes.

Selvom det er meget turistet, så bør I stadig se Chichen Itza (et af de 7 verdensvidundere), nu når I er der.

Rigtig god tur 🙂

Anonym MadsBirke87

Mange tak 🙂

Kan du huske prisen på dykning i Mexico? Og ved du, hvor langtid det tager og hvor meget det koster at køre til Cancun lufthavn fra hhv. Playa del Carmen og Tulum?

Mvh
    Mads

Anonym MadsBirke87

Mange tak 🙂

Kan du huske prisen på dykning i Mexico? Og ved du, hvor langtid det tager og hvor meget det koster at køre til Cancun lufthavn fra hhv. Playa del Carmen og Tulum?

Mvh
    Mads

Anonym Daizz

Hej

Kan ikke lige huske, hvad det kostede, men fra lufthavnen til Playa, er der kun ca én time. Fra Tulum ca. 2 timer.

Priserne varierer meget, synes jeg. Mener det koster omkring 70 USD for dyk i havet og omkring 110 USD for Cenotes (priserne er for to dyk). Ved langt de fleste dykkerbutikker i Mexico skal man leje udstyr ved siden af (ca- 15-20 USD ekstra). Hvis I har advanced open water kan I dykke med bullsharks i Playa i december. Der er dog desværre ikke sæson for hvalhajer.

Anonym Sophia

Hej!
    Jeg kan kun udtale mig om Guatemala, men jeg synes helt sikkert at I skal se Río Dulce, Sepuc Champey og Lago de Atitlan. Helt fantastiske naturområder.

I belize har jeg kun været på Caye Caulker hvilket var super lækker strand og gode snorkleture (jeg dykkede ikke der men i Honduras, da det var billigere). Det var rimelig turistet og hvis I skal til en masse lækre strande i Mexico vil jeg måske spare den væk nu hvor I ikke har al tid i verden, men der er i hvert fald dejligt hvis man har brug for at slappe af ved smuk strand 🙂

Rigtig god tur! Ville ønske det var mig.

Anonym madsjlarsen

Hej Mads og Camilla 🙂

Jeg vil klart give Sophia ret i, at Atitlan og Semuc Champey er steder, som i boer overveje at tage et kig forbi. Der er en del mindre byer rundt omkring Atitlan – og hvis i har spoergsmaal til disse, saa skriv endelig – hver by har lidt sit eget tema, og det afhaenger meget af dette, om hvorvidt man vil synes om det, eller ej.

Udover ovennaevnte, vil jeg klart anbefale jer at tage forbi Tikal i det nordlige Guatemala – regionen hedder Peten, og byen i vil opholde jer i, hedder Flores, som egentlig er en halvoe (mange tager turen derfra og saa direkte til Belize).

Med de steder i naevner i Mexico, tror jeg ikke rigtig i vinder noget ved at tage omkring Belize – jeg ville klart bruge den ekstra tid i enten Mexico eller Guatemala.

Hvor flyver i hen efter Mexico? 🙂

Safe travels!

Mads – Mig og Min Rygsæk
    http://www.migogminrygsaek.wordpress.com

Anonym Dennis Larsen

Hej Mads og Camilla

Jeg brugte i 2011 2 måneder i Xela(Quetzaltenango) i Guatemala, og vil bestemt anbefale jer at besøge byen. Her kan I virkelig komme ind under huden på den lokale kultur, i modsætning til for eksempelvis Antigua, som de fleste syntes er meget turistet. Jeg boede hos en lokal familie, og det var en super spændende måde at se landet på.
    Hvis I er mere til oplevelser, er her mine varmeste anbefalinger over ting at se i Guatemala:

1. Semuc Champey!
    – I kan tage den lokale bus til Coban og derfra videre til Lanquin med en Cahabonera(minibus, koster ca. en 20’er)
    Jeg vil virkelig anbefale jer at bo på El Retiro i Lanquin! Det er nok det fedeste sted jeg har boet, på trods af at det er en smule primitivt.
    Ud over at se(og bade i) Semuc Champey kan jeg også stærkt anbefale at se Lanqiun grotterne, hvor i skal svømme rundt.
    Hvis I ikke selv gider at planlægge det hele kan Manuel her klare det: http://www.quetzalroo.com

2. Tikal
    Fantastisk sted. Tag på en guidet morgen(nat) tur ud i junglen, hvor I vandrer ud til et maya tempel, og kan høre junglen stå op.

3. Bestige Santa Maria vulkanen
    Ligger ved Xela og er aktiv. Utrolig udsigt fra toppen. En af Xela’s sprogskoler kan planlægge en guidet tur til jer.

4. Lago Atitlan
    Vulkanisk krater, som nu er blevet til en kæmpe sø. Lej en båd(med fører) for dagen, og tag rundt og besøg de forskellige byer. Når i kommer til søen vil i sansynligvis blive overfaldet af folk som vil leje jer en båd, men lad være med at tage den første. Vi sparede 80% ved at vente til vi kom ned til breden.

Hav en fantastisk tur! Guatemala er at fantastik land, men en fantastisk befolkning!

Safe travels
    Dennis

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account