This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym s-uus

Hej Alle I Kære Mennesker

Jeg sidder her og er igang med planlægningen af en tur der hedder Vietnam, Cambodia, Laos og Thailand, men er gået lidt i stå, da jeg er meget i tvivl om de forskellige visumregler i landene. Både mht hvordan det foregår (især når man ikke har andet end en tur/retur billet til Bangkok) og om det bedst kan betale sig at købe visum når man står og skal til og ind i landet, eller om det er nemmere at have med hjemmefra?

Udover det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt fra andre der har haft den tur, om de tog et nattog fra Bangkok til Chiang Mai og så derefter mod Laos eller om man skal tage et direkte fly fra Bangkok til Luang Prabang??

Håber virkelig der er nogle (tidligere eller nuværende) backpackere derude der kan hjælpe mig..

– Susanne

Anonym Claus

Thailand: Du får 30 dage uden visum ved ankomst med fly. Rejser du over land til Thailand får du kun 15 dage
    Du kan søge om et visum på ambassaden i KBH eller konsulatet i Hvide Sande

Vietnam: Er visumfrit de føste 15 dage. Ellers er det meget nemt at søge om et visum i Bangkok.

Cambodia: Fås ved grænsen til Thailand. Pris 25 USD og kræver et pasfoto og kopi af pas. Alternativt kan det laves på ambassaden i Bangkok. Gælder 30 dage

Laos: Koster 35 USD og fås ved grænsen. Kræver pasbillede og kopi af pas. Gælder 15 dage

Det er nemmere (og billigere) at få visum lavet i Østen.

Du kan tage et tog til Chiang Mai og så krydse over til Laos ved Huay Xai. Alternativt kan du tage tog til Vientienne eller tog til Ubon Ratchatani og til Pakse og så rejse op til Luang Prabang.

mvh
    Claus

Anonym Anonym

Hej Claus

Tak for svar!
    Hvordan fungerer det så ved grænserne fra fx Laos til Vietnam og tilsvarende fra Vietnam til Cambodja? Er det noget man “bare” skal søge om når man kommer til de pågældende landes grænser? Kan der evt. være nogle problemer ved at jeg ikke har nogen udrejse billet fra landene, udover en hjemrejse billet fra Thailand?

Har du været på tilsvarende tur???

Lyder fint med forskellige alternativer til Laos – ved du ca hvad det koster for en evt. afgang med nattog/bus? Og hvad ville du anbefale?

Anonym Claus

Laos til Vietnam er visumfrit, med mindre at du skal opholde dig i landet i mere end 15 dage.

Vietnam til Cambodia kan du få visum ved grænsen, men du kan undgå en del bøvl ved at få det lavet i forvejen evt i Saigon.

Myndighederne tjekker ikke din hjemrejsebillet, når du rejser over land. Så nej, der er ingen problemer i at rejse rundt, som du har planlagt.

Jeg kan ikke huske priserne på tog. Der er flere afgange med bussen, tilgengæld er det mere komfortabelt at tage toget. Bussen er en smule billigere.

mvh
    Claus

Anonym Theis Jørgensen

Hej Susanne
    Jeg sider og er ved at ligge samme rute. Nu ved jeg ikke hvilken grænseovergang fra Laos til Vietnam du vil bruge men du skalværer OBS. på at det er kun få af dem der giver Vietnam visa ved selv grænseovergangen, du skal derfor have det lavet enten i Bangkok eller i Vientienne.
    Go tur.

Anonym s-uus

Hej Theis

Tak for svar! 🙂

Ved du hvilke grænseovergange der ikke giver/giver visa ved overgangen??
    Hvornår tager du afsted?
    Har du planlagt rute og steder du skal/vil se??
    Hvor længe skal du være afsted? Og har du været afsted som rejsende i Asien før??

Mvh Susanne

Anonym Anonym

Igen, tak for din hurtige respons.

Har du evt nogle forslag til hvad man bare SKAL se i de nævnte lande? og har du selv været afsted?

Hvad med sikkerheden? Er det ok sikkert at rejse rundt i Asien alene pige??

Mvh Susanne

Anonym Claus

Jeg har rejst i landene.

Sikkerheden er ikke noget problem, når du følger alm kendte uskrevne rejseråd. Lad være med at tage alle pengene med, når du skal ud.
    Tag en taxi fra busstation/banegård til hostel. Få opbevaret dine penge/kreditkort i en safetyboks på hostellet. Scan dit pas ind på en gmail. Så har du en kopi, hvis du skulle miste passet. Tag to kreditkort med, og de skal ikke ligge sammen. Sørg for at have lidt nødpenge med i små sedler, hvis uheldet skulle ske.

Der er masser at foretage sig i SØ-Asien. Det nordlige Thailand har stammefolk, bjergvandring, elefantridt på programmet, det sydlige handler om strand, øer og afslapning.
    Cambodia er der jo selvfølgelig Ankor Wat, som alle skal se. Der er nu også så meget andet i landet. F.eks definer på grænsen til Laos.
    Laos handler om templer, øer i det sydlige, stammefolk i det nordlige og en masse historie omkring Vietnamkrigen.
    Vietnam er sejlads på Mekong-floden. Saigon en hektisk by, Hué med det gamle kejserpalads, i det nordlige kan du besøge stammefolk. For ikke at glemme strand og efterladenskaber efter Vietnamkrigen.

Det var MEGET kortfattet, men det er bare at tage afsted. Der er masser af alene-rejsende, du kommer ikke til at føle dig alene. Små rejsebureauer står i kø for at bringe dig derhen lige hvor du har lyst til. Shop rundt.
    Det er nemt at komme rundt.

Gå på biblioteket, tjek lonelyplanet.com/thornthree, som er et forum lig dette.

mvh
    Claus

Anonym Daizz

Hej

Ville bare lige sige, at hvis du har planer om at tage på et elefant-trek, så drop nordthailand og gør det i Laos istedet for. Det koster ca 1/3 af, hvad det gør i Thailand, og det er slet ikke så turistet som i Thailand.

Med hensyn til græseovergangen til Laos, så er det nemmest ved Huay Xai, som en nævnte tidligere. Omendt ikke så effektiv, men det er nemt. Sørg for at have vekslet til Dollars på forhånd, da de veklser til en virkelig dårlig rate både på Thaisiden og på Lao-siden. De tager ikke engang imod Lao-kip ved grænsen. jeg har ikke været i Vietnam, så jeg kender ikke deres regler.

Hvis jeg var dig ville jeg starte i Bangkok, tage toget til Ayutthaya (Stavning), tage en bus til Chiang Mai (Her er der meget at se). Fra Chiang Mai går der masser af busser til Chiang Rai, Chiang khong og den laotiske grænse. Det er stort set kun backpackere, som tager med de her busser. De lokale tager oftest toget, da det er billigere, og jeg hader at skulle sige det, men man skal altså være en smule påpasselig overfor lokale i Thailand, desværre.

Håber du kan bruge det til noget.

Anonym Theis Jørgensen

Hej Susanne
    Jeg har lagt en rute der lyder.

Chiang Khong-Huay Xai med båd

Huay Xai-Luang Prabang med båd

Luang Prabang-Tat Kuang si på en dagstur på lejet motorcykel

Luang Prabang-Pak Ou med båd

Pak Ou-Nong Khiaw med båd eller bus

Nong Khiaw-Muang Ngoi Neua med båd

Muang Ngoi Neua-Muang Khua med båd

Muang Kuha-Dien Bien Phu(Vietnam) med bus

Grænseovergangen der forbinder Muang Kuha og Dien Bien Phu med en bus laver ikke visa på stedet så jeg for lavet det i Bangkok eller her hjemme, er ikke så meget til storbyer i Asien så måske jeg ikke gider være i Bangkok i 5 dage bare for et vias.

Jeg tage fra DBP til Hanoi og så ned langs kysten ind i Cambodia og op til Bangkok og hjem der fra da der er mange billige fly fra Bangkok til København.

Jeg har rejst i Asien 100 gang men det har været i Indien, Bhutan og Nepal så jeg glæder mig til at opleve noget andet.

Anonym Frank

Hej Susanne

Jeg er ved at planlægge en tur rundt i Asien 2-3 mdr. fra december eller januar. Har du fået lagt en spændene plan og hvornår tager du afsted?

Hilsen

Frank

Anonym s-uus

Hej Frank

Jeg tager afsted d. 10 oktober i år, såå det e rjo lige om snart.. Men min plan er ikke helt lagt endnu, men det kommer vel hen af vejen. Jeg ved hvilke lande jeg vil til samt hvilke ting jeg gerne vil se i de forskellige lande… Ellers tager jeg det bare som det kommer! 🙂

– Susanne

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account