This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Michaystrom

Hej alle.

Vi er to piger på 20 år, som meget gerne vil ca 4-5 uger til Sydamerika. Vi ved ikke hvilke lande som opfylder vores ønsker bedst. vores ønsker er: Overnatte i jungle, fed natur, vandfald, river rafting, vandring i bjerge m.m.

Vi har selv tænkt på Bolivia og Peru?

Håber i vil dele jeres erfaring med os 🙂

Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Det lyder som om en kombi af de to ville være den rigtige løsning for jer. Personligt er jeg helt vild med Bolivia og der er i dette land alene stof nok til 5 uger. Udover at det er ekstremt billigt at rejse i, er det også meget anderledes både naturmæssigt og kulturmæssigt. Peru er også et fedt land og de kendte Inkaruiner, Nasca linierne og sivbådene på Titicacasøen er fede oplevelser. Hvis I skal bruge tiden optimalt bør I nok begrænse jer til Bolivia og det sydlige Peru (som iøvrigt også er den mest interessante del af Peru, hvis I spørger mig).

Hvis I gerne vil se vandfald så er Iguazu jo nærmest et must. Der skal i nok få jeres lyst styret, men det ligger jo på grænsen mellem Argentina og Brasilien nærmere på østkysten, så det ville kræve at I skulle tage en detour.

I Peru vil en tur på inkastien være oplagt, så får I vandring i bjergene. Derudover kan I evt. tage til Iquitos hvor der er mulighed for at komme på forskellige jungeture. Iquitos ligger dog nordpå og vil derfor også kræve en detour.

I Bolivia kan I dog også få mulighed for at overnatte i junglen og det til noget billigere pris end i Peru. Hvis I tager til Rurrenabaque kan I tage på jungle og/eller pampastur. Pampasturen er for at opleve dyreliv og det er en helt fantastisk tur. Der er dog ikke så meget jungle i det, så jeg vil nok foreslå jer at tage jungleturen også. Her kommer I dog nok ikke til at se så mange dyr, men det er også en oplevelse. I Bolivia vil I udover fed natur også få meget forskellig natur. Der er såvel højland som lavland (jungle). F.eks. kan I tage en 60 km cykeltur ad death road. Det er en unik oplevelse som I ikke må snyde jer selv for. I starter i knap 5000 meters højde på toppen af et bjergpas og kører nedad det meste af vejen (kun en enkelt passage på 2-3 km går lidt opad). I kommer til at opleve 4 klimazoner på vejen ned. Lad jer ikke skræmme af navnet, men kør forsigtigt ;-).

Salar de Uyuni er også et must. Jeg vil ikke fortælle jer så meget om det udover at det er en 4 dages jeeptur i højlandet. Landskabet ændrer sig hele tiden og ofte føler man sig som hensat på en fremmed planet – det er fantastisk smukt og ligeledes et must. Der er også mulighed for River rafting i både Peru og Bolivia så vidt jeg husker, men jeg prøvede det ikke.

Tupiza er virkelig også et besøg værd. Her kan I tage på ridetur i det fantastiske landskab med de klassiske kaktusser. I vil virkelig føle jer som om I deltog i en western. Det var bl.a. her Butch Cassidy and the Sundance Kid endte deres dage. Det er nok ikke noget der ringer en klokke, men jeres fædre vil med garanti kende den film :-).

Rigtig god tur 🙂

Anonym Marianp

Er generelt enig med overstående svar : )

Et par ekstra tip:
    Jeg brugte en måned i Bolivia og nåede stadig ikke alt.
    Hvis i gerne vil på jungletur er Rurrenabaque et godt valg. Man svømmer dog bogstavlig talt i jungleturskontorer! Og mange er knap så gode. Jeg vil klart anbefale “Chalalan-kontoret”, som jeg var med i 4 dage. Det er et af de lidt dyrer alternativer, men man får også kredit for pengene. Det er et rent lille paradis midt i jungle, med en sø hvor man kan bade, jævnligt besøg af aber og 3retters mad 3 gange om dagen og varmt vand! Vores guide Yuvani(ikke sikker på stavningen) var exceptionel god og jeg vil rigtig gerne anbefale ham! Han er også engelsktalende.

Hvis i er lidt i tidspres og gerne vil se Lake Titicaca, så vil jeg anbefale Boliviasiden, med byen Copacabana og Isle de Sol – meget smukt. Vi hørte at Perusiden med sivøerne var skuffende og meget turistpræget.

Vi riverraftede ved Ariquipa i sydperu – også en flot og spændende by. Plus byen ligger lige ved siden af en vulkan som jeg mener man kan vandre på.

Tilbage til bolivia, så brugte vi meget tid i byen Sucre – de har rigtig mange gode vandreture, klatreture osv. Det er et ekstremt smukt område at vandre i og næsten lige ved siden af ligger byen Potosi med sølvminerne. Potosi er desuden Bolivias højestbeliggende by.

Et generelt råd, som jeg lærte mens jeg var afsted. Det her område har rigtig meget at byde på, men jeg synes man får en bedre tur hvis man ikke prøver at sprede sig over for meget.
    Brug lidt mere end 1-2 dage i byer som Sucre og Cuzco (La Paz kan man sagtens tage på 1-2 dage).
    Det er heldigvis et meget kompakt område end f.eks. Agentina og der er masser af busforbindelser. Enkelte gange kan det også være en fordel lige at undersøge indenrigsflypriser, da de nogengange har gode tilbud og så sparer man rigtig meget tid. Ellers er hovedtransporten bus(Husk tæpper eller sovepose på lange distancer!).

Hvis I har flere spørgsmål er i velkomne til at kontakte mig : )

Anonym Michaystrom

quest: tak for din gode lange besked, virkelig mange gode ting synes jeg. Bliver mere og mere tændt på Bolivia 🙂 Jeg tror vi skipper Peru og holder os til Bolivia. Hvor ville det være smart at starte rejsen ?

Marianp: Mange tak fordi du også gider at skrive sådan en brugbar besked. jeg vil meget gerne stille flere spørgsmål, men kigger lige og undersøger forslagene, og så vil jeg meget gerne vende tilbage.

Hvad er vigtigt at pakke til 6 ugers rejse i Bolivia?
    Og er vandfaldet Iguazu turen værd? – for det kræver jo en fly billet elle hvad ?

tak for jeres VIRKELIG gode svar.

Varme tanker

Anonym Michaystrom

quest: Hvilke selskab tig du med ud på ad death road i Bolivia ? Har lige googlet det, det ser super fedt ud!

Anonym Michaystrom

Hvad koster den der 60 km cykeltur?

Anonym Michaystrom

Hey igen Marianp 🙂

Hvor mange penge brugte du ca på din rejse uden fly billetter ? 🙂

Anonym Marianp

Uh, det kan jeg desværre ikke rigtig huske.. for var også på Galapagos og så mistede jeg lidt overblikket over forbruget 😛

Men Bolivia er overraskende billigt. Det der er dyrt, eller det du bruger dine penge på er turene – ikke mad og overnatning.

Er lidt svært at give et overslag, for kommer an på hvor mange ting du vil tror jeg.
    Men vil tro at omkring 15.000 er fint til en måned i Bolivia.. tror jeg : )

Men en god ide lige at forhøre andre, for kan som sagt ikke rigtig huske det.

Anonym Marianp

Uh, det kan jeg desværre ikke rigtig huske.. for var også på Galapagos og så mistede jeg lidt overblikket over forbruget 😛

Men Bolivia er overraskende billigt. Det der er dyrt, eller det du bruger dine penge på er turene – ikke mad og overnatning.

Er lidt svært at give et overslag, for kommer an på hvor mange ting du vil tror jeg.
    Men vil tro at omkring 15.000 er fint til en måned i Bolivia.. tror jeg : )

Men en god ide lige at forhøre andre, for kan som sagt ikke rigtig huske det.

Anonym Michaystrom

Hej Marianp
    Tak for svaret, super dejligt at høre det billigt at rejse rundt. min veninde og jeg vil super gerne opleve:
    Vandfaldet Iguazu
    jungle tur i Rurrenabaque
    60 km cykeltur ad death road
    jeep tur i Salar de Uyuni
    River rafting

Tror du dette kan nås på 6 uger – og hvad ville du tro det skulle koste ?

Anonym Marianp

Det er de normale ting som turisterne prøver ved jeg så ville mene det går ind i budgettet med de 15.000

Jeg ved ikke hvad death road turen koster og hvis I også vil nå vandfaldet inden for den ramme, skal I også medtænke en ekstra flyvetur – hvis det er muligt at flyve fra Puerto Iguazu til et sted i bolivia.
    Hjælp med det kan Kilroy, jydsk rejsebureau nok give jer.

Salar de Uyuni tager 4 dage. En god jungletur er også omkring 4 dage mener jeg, plus turen frem og tilbage, så ville jungleturen vare 5-6 dage(afhængigt af om man flyver eller køre bus).
    Og hvis man lige pludseligt har travlt er der altid natbusser man kan tage, så man ikke spiller en dag med transport.

Tror sagtens i kan gøre det på 6 uger.
    Hvis i kan flyve frem og tilbage til vandfaldet er det nok heller ikke det store problem. Men hvis i ikke kan flyve derfra til Bolivia er turen med bus meget lang og hvis I skal med bus, så ville jeg personligt genoverveje det. Det ligger jo et pænt stykke fra Bolivia.

Men bare kontakt nogle fra kilroy eller jydsk rejsebureau og så er jeg sikker på de kan hjælpe : )

Anonym Michaystrom

Mange tak 🙂 Jeg prøver at tage ind til Kilroy, og ser på det, for du har nok ret, at turen til vandfaldet er lang i bus – og det vil tage meget dum tid, som vi kunne bruge på noget andet 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account