Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3537753
     MissAdventure

      I mandags kom jeg hjem fra 14 dage på Maldiverne… heraf 8 dages liveaboard… helt fantastisk oplevelse 🙂
      Nu skal jeg så i gang med at planlægge den næste tur…

      Har mulighed for at tage afsted fra ca. 26/6-4/8.
      Turen skal naturligvis byde på super dykning… men også andre fantastiske natur/kultur/adventure-oplevelser samt smukke strande… og gerne et sted, hvor det er let at møde andre unge (25-35 år)… da jeg nok tager afsted alene.

      Har overvejet følgende:
      – Indonesien
      – Philippinerne
      – Honduras (Utila) og Belize

      Jeg tog mine certifikater (OW og AOW) på Utila…. super ø med en fantastisk backpackerstemning og dykning, dykning, dykning 🙂
      Overvejer lidt at tage tilbage dertil og evt. tage nogle flere kurser (måske divemaster… ikke fordi jeg vil arbejde som det… men mere for at få erfaringen og en masse dyk) – i så fald ville jeg kombinere turen med andre omkringliggende destinationer… nogle gode forslag? Fx. Belize???
      Hører meget gerne om konkrete erfaringer!

      Overvejer også noget helt andet… da jeg jo allerede har været i Honduras… har kigget på maaange destinationer og er nået frem til enten Phillipinerne eller Indonesien…
      Er der nogle, der kan hjælpe mig videre med konkrete erfaringer????
      Hvor er bedst i juli måned?
      Jeg er mest til “store dyr”…. 🙂
      Har lige dykket med massevis af hajer, skildpadder og rokker på Maldiverne – og snorklet med hvalhaj og mantaer 🙂

      Steder jeg har dykket indtil nu:
      – Honduras (Utila og Roatan)
      – Sydthailand (Phi Phi)
      – Malaysia (Perhentian)
      – Borneo (Mabul og Sipadan)
      – Maldiverne (North Male Atol, North Ari Atol, South Ari Atol og South Male Atol)

      Håber, der er nogen, der kan hjælpe…

      #3537777
       DanielJohansen

        Først og fremmest er jeg meget misundelig på din tur til Maldiverne!

        Alle destinationerne du nævner er fantastiske og det er svært at definere hvilket sted der er bedst – det afhænger nok af øjnene der ser og hvor højt du vægter de forskellige elementer. Det bliver mest af alt en kort beskrivelse af landene.. så læs det du kan bruge, og se bort fra resten.

        Filippinerne er rigtig nemt at rejse solo i, i og med langt størstedelen af befolkningen snakker engelsk på et godt niveau. Omvendt er der ikke rigtig nogen hostelkultur som i eksempelvis mellemamerika og helt generelt kun et meget lille antal turister, bortset fra på Boracay og diverse hotspots. Du finder alt hvad du søger indenfor natur- og kulturoplevelser. Det spænder fra perfekte kilometerlange strande du har for dig selv, til aktive vulkaner og (måske) verdens smukkeste risterasser. Bortset fra Utila og La Ceiba i Honduras finder du sandsynligvis dykning billigst på Filippinerne. Liveaboard spænder naturligvis vidt, mens du generelt set finde dagsture til 1000 PHP per tank inklusiv gear (125 kr)

        Apo Reef (ikke at forveksle med Apo Island) syd for Mindoro har rigtig mange skildpadder og White-Tipped Reef Sharks. Sigtbarheden er rigtig god, men som fantastisk som stedet er, er det i min optik ikke på højde med Sipadan. Fordelen med Apo Reef i forhold til sidstnævnte er dog, at der næsten ingen besøgende. På to dage så jeg ingen andre i vandet udover vores besætning på fire. Fra Moalboal kan du tage til Pescador Island der kun er en spytklat fra fastlandet. Mange gange passere en stime af to, tre eller fire millioner sardiner forbi. Det er et spektakulært syn og når de svømmer over dig på en solskinsdag ligger stimen en sky så massiv at din divebuddy ikke er meget mere end en silhouette. Ved twilight kan du på shore dives se Mandarin Fish. Malapascua på nordsiden af Cebu har Thresher Sharks ofte om morgenen, og lige så ofte besøg af Devil- og Manta Rays om eftermiddagen. Gato Island, som besøges via Malapascua, har en fantastisk 40 mtr tunnel du kan svømme igennem, når du kommer til exit kan du se hajer cirkle udenfor, og det ser helt fantastisk ud. På site omkring Gato Island er der en masse White Tipped og du kan være heldig at se Nurse Sharks også. Apo Island syd for Cebu har af store ting ganske vidst ikke andet end et par obligatoriske skildpadder, men tilgengæld noget af det mindst spolerede og mest smukke koral jeg har set noget som helst sted i verden. Ved Donsol kan du snorkle (scuba er ikke tilladt) med Whale Sharks, men sigten er som regel relativt lav og udviklingen i turismen er mildest talt tvivlsom og det er ikke noget jeg mener man bør støtte.. Tag i stedet til Padre Burgos der har langt færre turister og hvor du kan scuba dive med dem, selvom der er færre sightings her. I Coron har du udsøgte wreck dives. Cremen på Filippinerne skulle være Tubattaha reef.. Har aldrig selv været der, men svaret er det samme hver gang du spørger folk. Alt det ovenstående (minus sardinerne, plus eagle rays) skulle være at finde derude, men som med alt kommer det selvfølgelig an på held. Der er kun enkelte både der tager dertil og sæsonen er et par måneder om året og det skal du selvfølgelig undersøge, dertil skal det siges at det prismæssigt ikke er i nærheden det generelle prisniveau på Filippinerne.

        Helt generelt skal du have årstiden i baghovedet når du tager din beslutning. Først og fremmest selvfølgelig fordi det ikke er det samme at trekke i øsende regnvejr som i solskin, men også fordi du gerne vil dykke. Vindene bør generelt set stoppe omkring midten af Marts måned på Filippinerne hvorefter vandet ligger helt stille og sigtbarheden bliver gradvist bedre..men hvor længe det holder før du rammer wet season ved jeg ikke, men det kan Googles☺ Husk på at vejret mange steder i år har været anderledes og at man nogle steder oplever meget regn i tørtiden osv., så læs forecasts med det i baghovedet, de giver ingen garantier☺

        .. Jeg kan se det her bliver lidt omfattende, så korter lige resten ned og så må du endelig skrive hvis der er noget der er brugbart for dig og du vil have uddybet.

        Ligesom på Fiippinerne er der ikke en udbredt hostelkultur i Indonesien, tilgengæld er der langt flere backpackere og det var for mig at se nemmere at løbe ind i ligesindede her. Måske er grunden til det at de folkefærd der typisk rejser her er et bedre match med vores danske sind. I Indonesien er der rigtig mange Nordeuropæere og Australiere, hvor der på Filippinerne er rigtig mange Koreanere, Japanere og deslige. Prismæssigt er det stadig rigtig billigt, men ikke som Filippinerne.

        Igen finder du alt hvad du søger, men måske en del mere af det hele og den bedste idé at måske at begrænse sig til en eller to regioner fordi det er virkelig stort i forhold til den tid du har til rådighed. Jeg og andre brugere har besvaret nogle indlæg omkring Indonesien herinde tidligere du måske kan drage nytte af. De drejer sig hovedsagligt om Java og Nusa Tenggara.

        https://www.backpackerplanet.dk/resjecafe/rejsesnak/19/36575/svar.htm
        https://www.backpackerplanet.dk/resjecafe/rejsesnak/19/36251/svar.htm

        I perioden du skal være afsted er vejret på Indonesien helt perfekt og det er også på det tidspunkt at sæsonen peaker, så der er mange muligheder for at møde ligesindede. Omvendt er priserne også nogle gange højere i den periode.

        Jeg vil ikke sige så meget om Honduras for det ved du sikkert en masse om i forvejen. Belize adskiller sig lidt fra de andre lande du nævner ved at ligge på et noget højere prisniveau helt generelt, det gælder både kost og logi samt alt hvad du vil lave af adventure sports. Jeg skal selvfølgelig passe på hvad jeg siger, men i min optik var lokalbefolkningen..uhm.. lige knap så venlige og imødekommende som de andre steder, men i det mindske er engelsk deres modersmål sprog og det gør det selvfølgelig rigtig nemt at kommunikere. Når det mindre positive er sagt er det stadig et fantastisk land med en masse muligheder, især indenfor dykning.

        Jeg kan snart ikke husker navnene på stederne længere, men der er et sted omkring Placencia hvor du kan svømme med hvalhajer. Derudover er Blue Hole i Belize vidst et af de mest kendte af slagsene og naturligvis et must når du er der, der kan du desuden se Bull Sharks. Der er et par andre rigtig gode dive sites i nærheden hvor det vrimler med Stingrays og husker bestemt en enkelt tur hvor jeg håbede i vandet før de andre og ti Nurse Sharks svømmede rundt om mig med vidst mindre end et par meters afstand. Når alt kommer til alt er det dog en mere bekostelig affære i forhold til Honduras, Indonesien og Filippinerne, hvis du vil bruge meget tid på sporten. Caye Caulker tæt på Belize City mindede mig i øvrigt lidt om Utila, den er lidt mindre, lidt mere laid back og meget smukkere. Egentligt er det måske to meget forskellige ting, men det er bestemt et besøg værd.

        Hvis beslutter at tage en divemaster er det at anbefale at blive eet sted på hele turen. Prismæssigt bliver det vidst ikke meget bedre end Utila, eller måske La Ceiba på fastlandet. I mine øjne var det so-so med hvor spændende dykningen var fra Utila, men det er selvfølgelig meget individuelt og øen med dens atmosfære retfærdiggør det bestemt. Jeg synes Malapascua på Filippinerne er et rigtig godt bud på et sted at tage en divemaster. Øen selv er på størrelse med Utila, men er fantastisk smuk og uden motoriserede køretøjer, bortset fra enkelte knallerter de få veje der er, som ikke bare er sand – og så er leveomkostningerne virkelig lave. Tænker mest på øen på grund af diversiteten du får når du dykker. Du har Thresher Sharks om morgenen ved daggry, Manta Rays om eftermiddagen på samme divesite. Et par gode makro dive sites og et par nogenlunde vrag. Du har twilight dives med Mandarin Fish, Gato Island med masser af hajer af tunnelen og alt er indenfor omkring en time med båd. Det er svært at finde steder meget så meget forskelligt på så små afstande. Anyway det er bare et bud.. Jeg håber du kan bruge noget af det, og spørg endelig igen hvis det er.

        Rigtig god tur!

        #3537772
         rejsefætter

          Filippinerne er et godt bud. Her er blandt andet gode muligheder for at se hvalhajer

          #3537824
           MissAdventure

            Daniel… du er dælme altid klar med et langt og uddybende svar. 1000 tak 🙂 Virker som om, du har været nærmest alle steder 🙂
            Maldiverne er simpelthen fantastisk – så hvis du ikke har været der, kan det anbefales at skrive det på ønskesedlen!!! Jeg skal helt sikkert tilbage igen på et tidspunkt.

            Jeg går i gang med at google lidt på alle de ting, du har beskrevet.

            Har du noget kendskab til Fiji og Bahamas (tænker mest på dykning mht. Bahamas – og mht. Fiji både dykning og generelt omkring priser, overnatninger, fede steder og aktiviteter).

            MVH MissAdventure

            #3538247
             Mie V. Fenger

              Indonesien – tag til Togean Island!!!!!!

            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

            Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

            © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

            Log ind med brugernavn & kodeord

            eller    

            Glemt dine oplysninger?

            Create Account