This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym KasperC

Hej, jeg tager på en Asien tut her til 1. Oktober, jeg skal starter i Thailand og skal derfra videre til Cambodia, Laos, Vietnam , Myanmar, Malaysia osv. osv.
    Jeg er dog usikker på visumreglerne, er det bare at tegne dem i lufthavnen eller hvordan?
    Og hvad hvis man rejser over grænserne i tog og bus, hvordan fungere det så?
    Håber nogen vil dele ud af deres viden eller erfaring

KasperC

Anonym Dennis2304

Det lyder spændende. Udenrigsministeriets hjemmeside kan nok besvare langt de fleste spørgsmål vedr. visumregler. Men det er som oftest problemfrit at anskaffe de nødvendige visa direkte ved grænseovergangene.

Nu skriver du ikke noget om, hvor lang tid du ønsker at opholde dig i de nævnte lande, hvilket kan have indflydelse på hvordan du skal forholde dig til visum, men det står alt sammen på http://www.um.dk og google:)

Du flyver til Thailand, og dermed har du 30 dage i landet bare ved stemplet i dit pas og gratis. Du kommer til at udfylde mange små blanketter ved grænseovergangene, så hav evt. altid en kuglepen på dig.

Når du rejser over grænseovergangene til Cambodja og Laos udfylder du bare lidt papir og betaler en afgift, henholdsvis 20 og 35 USD så vidt jeg husker. Vær opmærksom på, at flere af disse visa kun kan købes ved betaling med USD. Så hvis du vil være lidt praktisk, så har du altid, let’s say, 100 USD på dig (i små sedler), det kan i mange tilfælde spare dig for en del tid og besvær. Vietnam kan godt være lidt mere besværlig og dyr, mens Malaysia er gratis og nem.

Jeg har ikke selv rejst med tog over grænserne, men hvis du har spørgsmål vedr. togkørsel så brug http://www.seat61.com, rigtig god side. Jeg har dog rejst en del med bus over grænserne, Singapore, Malaysia, Thailand, Cambodia og Laos. Der kan ske alt muligt på sådan nogle ture, men det er som regel problemfrit. Det er næsten altid meget billigt men kan også være lidt irriterende. Fx vil du nok opleve at blive sat af lige præcis så langt fra dit mål, at du ikke kan gå. Dette gør de for at tjene lidt flere penge på dig, ved at du så skal købe en tuk-tuk resten af vejen. Så det bedste råd jeg kan give er, at væbne dig med overbærenhed og tolerance, ellers kan det godt blive lidt surt. Intercity buskørsel foretages i øvrigt af private aktører, der er altså som oftest ikke offentlige busser, som vi kender det fra Danmark.

Næsten alle gør i øvrigt dét, at de har smartphone eller tablet med og googler efterhånden som de kommer frem, der vil være wifi alle vegne. Dog kan det være lidt en flad fornemmelse, at mange kigger ned i skærmen faktisk hele tiden, men sådan er det vel bare efterhånden.

Har du mere specifikke spørgsmål skriver du bare, dog har jeg ikke nogen erfaring med Myanmar.

Anonym jacob

Husk og tage ekstra billeder med til dine visaer.

ved grænsen mellem Thailand og Cambodia ( poi pet ) er der et visum kontor lige overfor køen til grænseovergangen. her skal du udfylde nogle papirer, give dem et billede, og betale ca. 1000 bht, så får du et visa på ca. 15 min.
    Lad dig ikke lokke at de sælgere som står der og meget gerne vil hjælpe med alt muligt, og meget gerne vil hjælpe dig over grænsen for 500 bht. Det kan du sagtens klare selv.

Anonym emilan04

Jeg låner lige tråden til et spørgsmål:

Skal man have udrejse-billet i nogle af landene?
    Står selv med en længere rejse i Sydøst Asien efter et par måneder i Australien, men synes det er forskelligt afhængig af, hvor man læser det henne 🙂

Anonym Dennis2304

Nej man skal som sådan ikke have en udrejse-billet til nogen af landene.
    Dog skal man ved indrejse udfylde nogle små stykker papir med standardoplysninger mm. og disse er ofte 2-delt, således at man udfylder den ene del og afleverer den ved indrejse og afleverer den anden del ved udrejse.
    De klipser nogen gange den anden del fast i passet, det er nu rart nok, så bliver den ikke væk. Hvad der sker hvis man mister den anden del ved jeg faktisk ikke.

Og som Jacob skriver, husk en stak pasbilleder, så er man fri for at bøvle med det.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account