This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Vejstrup

Kære rejselystne

Min kæreste og jeg har umanerligt meget lyst til at opleve naturen i Venezuela, men har imidlertid et par spørgsmål, som jeg vil blive meget glad for, hvis I vil hjælpe mig med at få svar på.

Det skal siges, at vi tænker at rejse i 3 uger i juni, juli eller august 2012. Umiddelbart er budgettet 45.000 kr. samlet.

– Kan det anbefales at rejse til Venezuela?

– Er det nogenlunde sikkert – hvis man tager sine klare forholdsregler?

– Hvilke ting bør man se/ opleve?

– Anbefales det at man køber en guidet tur, eller kan man planlægge meget selv hjemmefra?

Anonym DanielJohansen

Det er en rigtig god ide og mener bestemt ikke, at i skal holde jer tilbage fra at komme ud og opleve en masse!

Jeg mener at det helt klart kan anbefales, at rejse i Venezuela. Den sydøstlige del af landet som huser Gran Sabana National Park er måske den smukkeste del af landet – i hvert fald i mine øjne. Det er måske af samme grund og derfor her ser det største antal rejsende. Når det er sagt ser du langt færre turister i Venezuela end i mange andre latinamerikanske lande, som naboen Colombia.

Min erfaring med landet siger mig, at det ikke er mere usikkert at rejse i Venezuela end så mange andre lande i Sydamerika når bare I bruger jeres sunde fornuft. Jeg hørte en del bemærkelsesværdige historier om røverier o.l. fra andre rejsende, men alle synes bare at videregive second hand information. Jeg har aldrig oplevet at føle mig utryg i landet og har mange gange gået hjem midt om natten efter en bytur uden, selvom det måske ikke er anbefalelsesværdigt. Caracas er – efter sigende – et rigtig skidt sted og måske det eneste sted du direkte bør undgå. Jeg blev hentet i sidste uge der så tidligt som kl. 18.30 i bil af min ven der er født og opvokset i byen og han var enormt bange for, at køre ud i det område hvor busterminalen lå.
    Tag ikke noget af det for bogstaveligt og brug som sagt din sunde fornuft. Jeg er sikker på at I nok skal klare jer så. Befolkningen er generelt rigtig søde og oplevede ofte at blive inviteret hjem til mennesker for at sove, til fester, højtideligheder o.l.

Tidspunkterne du nævner er alle i regntiden. Læg ikke for meget i det. Tiderne skifter og det er svært, at regne med klimaet. Ikke desto mindre er det med al sandsynlighed er ideelt tidspunkt at besøge Angel Falls. Du kan kun komme dertil i regntiden da floden der fører mod Auyantepui eller falder til for lavt et niveau. Derudover er der masser af ture i Gran Sabana med mulighed for hiking. Bl.a. har I mulighed for at klatre op på et par enkelte af de mange tepuis, herunder Roraima der vel nok er den mest kendte. Det er et meget, meget anbefalelsesværdigt 6-dages trek til et landskab er ligner få andre på jorden og som huser liv der kun findes her. I midten af landet er Los Llanos vådlandet som er ideelt for, at se dyreliv. Stedet minder meget om Pantanal i Brazilien. Min oplevelse var at mængden af dyreliv her ikke var lige så rig, men tilgengæld var der en langt større variation. Du kan se capivaras, cayman crokodiler, anakondaer, iguana og en meget andet af den slags. De bedste bud på strandliv finder du på Isla Margarita, Los Roques øgruppen og i Henri Pitter National Park. Isla Margarita er mest længder turistede og lidt af et beachresort sted, mens Los Roques og især Henri Pitter er meget mere laid back. Det er lidt inspiration, du kan prøve at Google det lidt og ellers er du meget velkommen til at spørge igen.

Der er bestemt kun lille grund til at booke hjemmefra. Priserne vil være højere og I har ikke mulighed for, at møde de mennesker i skal dele oplevelsen med eller jeres guides. Omvendt skal I selvfølgelig have jeres begrænsede tid i baghovedet og på Los Llanos- og Roraima-ture der ellers er nogle af de mest populære rejsemål i landet skal man nogle gange vente i et par dage før der er mulighed for, at komme afsted. Jeg har en god ven hvis firma arrangerer ture i det meste af landet og vil gerne sætte jer i kontant med ham hvis det bliver aktuelt for jer.

Husk på at den officielle vekselkurs er ufatteligt ringe. Officielt er vekselraten 4,3 BsF per USD. Hæver du i en ATM er det selvfølgelig den samme rate. Derfor overvej at tage kontanter med, amerikanske Dollars er den foretrukne valuta fremfor Euro og brasilianske Real. Store og nye sedler giver dig den bedste kurs og du kan regne med op til omkring 8,5 BsF per USD i skrivende stund. Det afhænger helt og aldeles af dollarens styrke. Nogle tour operators tilbyder, at du kan overføre penge til deres konto – men det koster flere penge og som regel vil de give dig en dårligere rate end du selv kan veksle til på det sorte marked.
    Husk også at der næste år er præsidentvalg i Venezuela. Hugo Chavéz er meget upopulær blandt størstedelen af befolkningen og man kan forestille sig, at med korruptionen skal der et militært kup til e.l. før magtbalancen skifter og allerede nu snakker nogle lokale om, at de frygter for hvad der kommer til at ske. Det er igen ingen skræmmekampagne, bare hav almindelig opmærksomhed i medierne:)

Rigtig god tur!:)

Anonym Vejstrup

Hej Daniel

Mange, mange tak for dit meget brugbare svar. Sætter meget stor pris på, at du har skrevet et så fyldestgørende indlæg.

Efter at have læst dit indlæg og undersøgt videre på nettet overvejer vi nu helt overordnet at tage til følgende områder:

1) GRAN SABANA, herunder Angel Falls, Roraima og Kamatra Valley

2) AMAZON JUNGLEN via Puerto Ayacucho

3) LOS LLANOS

4) DELTA DEL ORINOCO

5) LOS ROQUES, HENRI PITTIER ELLER PENINSULA DE PARIA

Hvordan ser den overordnede plan ud? Får vi det bedste med, og er den realistisk? Vi prioriterer som nævnt naturoplevelserne – også hvis de bedst opnås gennem længere trekking ture. Der må dog gerne være plads til en tre-fire dage ved vandet sidst på turen.

Kan Amazon junglen anbefales? Umiddelbart virker det vilde, uberørte sted meget tiltrækkende – selvom det givetvis ikke er så tilgængeligt.

Hvad med Merida og de omkringliggende bjerge. Bør man besøge området, eller sker der ikke noget ved at prioritere det fra? Kan Delta del Orinoco anbefales?

Også pænt af dig at tippe om din ven. Det kunne meget vel tænkes, at vi får brug for hans ekspertise, når vi skal videre med planlægningen. Umiddelbart ser det ud til, at der skal være en del på plads på forhånd for at få mest ud af turen 🙂

Anonym Vejstrup

Tænker at et alternativ til ovenstående måske kunne være:

1) GRAN SABANA, herunder Angel Falls, Roraima og Kamatra Valley

2) AMAZON JUNGLEN via Puerto Ayacucho

3) ANDESBJERGENE omkring Merida

4) LOS ROQUES

Vil meget, meget gerne høre jeres/ din kommentarer!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account