This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Tine/www.aworldofbackpacking.com

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det dumt, at starte i La Paz, det kommer vel an på din vidererejse. Jeg kan ikke se noget problem i at starte i La Paz. Man kan dog aldrig vide hvordan ens krop reagerer på højderne. Hvis du får hovedpine, kvalme eller andre symptomer på højdesyge skal du selvfølgelig søge læge 🙂 Hvis du tager det roligt de første 3-5 dage, så burde det ikke være noget problem, hvis din krop altså kan klare det. Det vil sige, at du ikke skal foretage dig meget andet end at gå rundt i byen og nyde omgivelserne, du skal ikke tage på alle mulige fysiske ture, heller ikke trekking selvom du er i god form. Det er meget vigtigt, at du forholder dig i nogenlunde ro og tager pauser når du bliver forpustet!

De sælger også cocablade, te med cocablade (nogle hostels har det også til morgenmaden), slikkepinde med cocablade osv. det kan også være en ide, at prøve, for nogen hjælper det og de lokale bruger det selv mod højdesyge 🙂

God tur

Anonym Anonym

Mange tak for dit svar.

Jeg lander om morgenen boliviansk tid og skal have en natbus om aftenen for at tilbringe 5 dage nede omkring salar de uyuni. Det burde være forholdsvis roligt, ingen større trekking dér, så vidt jeg er informeret 🙂

Det var så lidt 🙂

Skal du på en tur til Salar de Uyuni? De tager som oftest 3 dage, er de længere er der oftere inkuderet trekking, det kan være svært at vide hvad din lige præcis omfatter…På turene kommer du også op i 4000-5000 meters højde. For at undgå højdesyge skal kroppen lige vænne sig til højderne, mener at anbefalingerne er at man max stiger 1000 m om dagen.

Det kan sagtens være, at din krop sagtens kan klare det, men jeg ville nu alligevel tage 2 dage i La Paz før turen til Salar de Uyuni, bare for at være sikker. Jeg rejste selv fra Argentina (Salta, 1200 m) til Tupiza, Bolivia (ca. 3100 m) og tog dagen efter ankomst på tur til Salar de Uyuni og havde ikke andre problemer end lidt hovedpine, men har hørt om andre som er blevet forfærdelig syge….man kan aldrig vide hvordan ens krop til tage det. Så det er op til dig at vurdere hvad du vil være tryg ved og om du vil på turen med det samme

Anonym Deada123

Hej,

Jeg går og planlægger en rejse, og den starter pt i La Paz, Bolivia. Jeg kommer med direkte fly fra Miami. Hvordan skal jeg forholde mig mht højdesyge? Er det direkte dumt at starte i La Paz, eller burde det gå ved at følge nogle simple råd?

Anonym Anonym

Inklusiv transport fra La paz varer det hele 5 dage, men selve turen fra Uyuni og nedefter er på 3 dage. Så det passer nok meget godt.

Har desværre ikke mulighed for at blive længere tid i La Paz, men det gode er vel så, at Uyuni skulle ligge i samme højde som La Paz (3600m ca). Jeg ved simpelthen ikke, om jeg er tryg ved det, men har ikke rigtig andre muligheder for at lægge rejsen om – så det er enten eller 🙂

Omkring Salar de Uyuni rejser du mellem 3000-5000 meters højde, da turen går i gennem Bolivias bjerge til søer, varme kilder m.m., så du kan godt komme til at opleve at du får det dårligt, men det tror jeg nu ikke. Du kommer jo ikke til at lave særlig meget fysisk. Man kan dog aldrig vide hvordan ens krop vil reagere på højderne. Jeg havde ikke selv de store problemer, blev kun lidt forpustet, hvilket er helt normalt, men kender folk som er blevet syge af nærmest ingenting….Så kan selvfølgelig ikke sige hvordan din krop vil reagere….langt de fleste som forholder sig i ro klarer det dog fint 🙂 Man kan også få højdesygepiller (jeg har aldrig brugt dem), du kunne jo evt. kigge på dem og tage dem med hvis det får dig til at føle dig mere tryg 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account