This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym stoejnu

Da jeg skal rejse i Peru og Bolivia og af flere omgang kommer godt op i højden i længere tid, er jeg lidt nysgerrig omkring folks oplevelser med højdesyge. I særdeleshed om de på forhånd havde taget medicin med, i så fald hvilken og om der blev brug for den og om det virkede.

Jeg har bl.a læst mig frem til noget der hedder Diamox (Acetazolamide

Anonym Tine

Jeg har ikke brugt højdesygepiler, så kan ikke sige noget om at de virker. Jeg slappede til gengæld meget af den første gang jeg kom op i højderne og vænnede mig hurtigt til at være i højderne. Jeg rejste fra Argentina til Bolivia og tog på 2. dagen til Salar de Uyuni, en 4 dages tur, hvor vi blev kørt rundt i bjergene. Vi lavede ikke det vilde (før vi sad fast i sneen og skulle løfte tunge sten og sne) og jeg mærkede ikke noget. Vi fik coca slikkepinde og coca te og jeg er sikker på at det hjalp! Jeg vil anbefale dig at bruge de første 2-5 dage til at slappe af, så snart at du kommer op i højderne (Arequipa, Cusco og det meste af Bolivia), så snart at du ikke længere bliver særligt forpustet ved at gå op af bakker, så burde du kunne fortage dig nogle lidt mere fysisk aktive ting. Alt er selvfølgelig relativt, det tager længere tid for nogen at vænne sig til højderne end andre.

Men hvile i starten er virkelig vigtigt! Kender en som ikke rigtig lyttede til dette råd, men tog på trekkingtur udenfor Arequipa 1-2 dage efter hendes ankomst og endte med at få højdesyge og måtte lægge på hospitalet i en uge hvorefter at hun ofte skulle kontakte en læge samt måtte droppe at tage til Bolivia…

Anonym Hovgaard

I forbindelse med en trekking-tur i Nepal valgte jeg at spise diamox.. Jeg havde på en tur i Tibet set, at mange havde virkelig god effekt af dem, da vi desværre havde nogen i gruppen som blev rigtig rigtig syge. Jeg fik ret hurtig bivirkninger som var “snurrede”/sovende krop, hvilket var virkelig ubehageligt på de stejle bjerge, da jeg havde svært ved at holde mine øjne åbne – og endte derfor hos lægen. Jeg stoppede med at tage pillerne og derefter fik jeg det godt igen.

Mit bedste råd til dig er LANGSOM opstigning – og begynder du at få hovedpine, kaste op, osv.. så gå lidt NED og tag en overnatning, hvorefter du kan prøve igen. Drik en masse vand – og mener en masse! Spis hvidløg. Sov om natten. Lad vær med at løbe op, men tag det stille og roligt. Lyt til din krop frem for alt.. Og skal du rejse i en gruppe så lyt til guidens anbefaling.

Det en mærkelig følelse i kroppen, når man kommer op i højderne.. Og det virkelig vigtigt at lytte til den. Du ikke i tvivl om, hvornår du burde holde et stop.

Anonym Emmaarvad

Jeg var på diamox da jeg besteg Kilimanjaro i Tanzania.
    Jeg tog det som forebyggende medicin og jeg fik ikke højdesyge på noget tidspunkt. Men bivirkningerne kan være ret irriterende. Vi var en gruppe på 8 afsted og vi havde allesammen dele af vores kroppe som begyndte at “sove” og summe under turen pga. diamox, dette skete ret ofte.
    Da jeg var i Chile kom jeg også op i højder omkring 4200 m og her var jeg ikke på diamox, jeg kunne på ingen måde mærke at jeg var oppe i højden, men det er meget forskelligt fra person til person.
    Men ja lyt til din krop! og det er meget vigtigt ikke at tage smertestillende, da hovedpine er et tegn på højdesyge og så skal man gå lidt ned. Man må heller ikke tage Imodium, da det hæmmer opkast.
    Hvis man skal kaste op, skal man bare gøre det og så kan man fortsætte, det var der mange der gjorde på Kilimanjaro.

Anonym Lisbeth

Hej

Risikoen for højdesyge (AMS) optræder typisk når du komme over 2500-3000 m. Men du skal også være opmærksom på HAPE og HACE (hhv. lunge- og hjerne ødemer).

Når du er over denne højde er det vigtigt, at du ikke øger højden med mere end 500 højdemeter mellem hvert overnatningssted. Og inden du når 5000 m, bør du have 2 akklimatiseringdage.

Diamox kan muligvis kickstarte din akklimatisering, men det er bedre blot at give sig den tid, der skal til. Og husk, at drikke en masse. Skulle du alligevel få symptomer på højdesyge (ekstrem træthed, svær hovedpine, svimmelhed, opkastning, desorientering), SKAL du søge nedad hurtigt…også selvom det måske er midt om natten.

Højdesyge er alvorligt og kan have dødelig udgang, hvis det ikke behandles alvorligt.

(Sørg for, at have en rejseforsikring, der dækker helikopter redning fra den højeste højde, du forventer at komme i)

Det er helt naurligt, at blive kortåndet og forpustet i højden…og det har intet med højdesyge, at gøre. Det er blot udtryk for, at luften er iltfattig. Så det er altid en god idé, at sætte tempoet lavt…for det er sværere, at få styr på åndedrættet igen i højden.

Hvor højt regner du med, at skulle?

Anonym Tine

Lisbeth, du har ret i at det er helt naturligt at blive forpustet i højderne og det ikke nødvendigvis har noget med højdesyge at gøre. Højdesyge skyldes iltmangel, som følge af en dårlig tilpasning til det lave oxygentryk. Derfor kan det være et godt tegn på at kroppen har tilpasset sig trykket, hvis man, efter et par dage i højderne, bliver mindre forpustet end da man ankom til højderne

Anonym stoejnu

Tak for de gode råd. Det sætter jeg virkelig pris på.
    Jeg er med på at reaktionen er forskellige fra person til person og at man først og fremmest bare skal tage den med ro.
    Jeg har en nogenlunde planlagt rute med plads til “udflugter”, men samtidig er den planlagt så vidt så vidt muligt kommer nænsomt op i højderne. Den “hurtigste” stigning kommer i forbindelse med Salar De Uyuni hvor man vist stiger fra ca 2300 til 3600 meter på ret kort tid, dvs et døgn.

Rækkefølgen på ruten er som nedenfor. Den bliver svær at ændre i forhold til hvor vi skal være hvornår. Men måske nogen af jer har taget en lignende rute på et tidspunkt?

Arequipa 2400
    San Pedro De Attacama 2300
    Salar De Uyuni 3600
    Potosi 4000
    Sucre 2900
    La Paz 3600
    Lake Titicaca 3800
    Cusco 3300
    Inka Trek 4200

Anonym Lisbeth

Hej igen stoejnu

For at forstå mekanismen omkring højdesyge, skulle du læse denne artikel….den forklarer rigtigt fint, hvad der foregår med hensyn til iltindhold og lufttryk i højden samt kroppens reaktion herpå:

http://viden.jp.dk/explorer/ekspeditioner/himalaya/ekspeditionen/reportager/default.asp?cid=125335

Anonym Anonym

Du stiger også ret “hurtigt” når du skal til Arequipa (selvfølgelig kommer det an på hvorfra du kommer), så der ville jeg sørge for et par dages hvile når I kommer!

Ikke for noget, men I er godt klar over at der er langt fra Arequipa til Atacama ik?

Anonym stoejnu

Kommer fra Lima så ja Arequipa er første stigning og tænker også at vi tager os god tid der. Tænkte bare at det jo ikke er der vi kommer højest op, så 2400 var en “blid” start.
    Jo ved godt der er langt fra Arequipa til San Pedro De Attacama. Der er andre ting vi skal på ruten. Valgte bare kun at nævne “højderne” pga emnet 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account