This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym TheKo

Hejsa!

Så er vores rejse bestilt og betalt. 3 måneder i USA, 2 uger på Fiji, 1 måned i NZ og så 1½ måned i Kina.

Vi har udregnet et budget som vi gerne vil have lidt feedback på.

http://www.jensogtroels.com/Rejsen.htm

Budgettet er udregnet per person (vi er to). I USA vil købe en bil og har derfor budgetteret med 6000 alt i alt, forsikring osv. Er det holdbart? Og hvilke erfaringer har i med køb af bil i USA (vi er 19 og 20)? Hvad siger i til benzinbudgettet (6000 kr. i alt)? Vi lander i Miami og letter fra LA og skal køre lidt rundt omkring, evt. en smuttur ind i Canada.

I NZ vil vi tage bus, tog og gå. Er der nogle gode råd eller erfaringer mht. transport i NZ? Har vi sat for mange penge af når vi kun skal være der en enkelt måned? Og omvendt, er 1000 kr. pr. person for lidt i Kina, hvis vi regner med at rejse med hardseat-tog (og evt. tage en tur ind i Tibet hvis det er muligt)?

I USA og på New Zealand håber vi på at kunne bo hos nogle lokale et stykke af tiden. Vi det regner vi med at finde ud af gennem http://couchsurfing.com og htttp://servas.dk . På den måde kan vi opleve kulturen bedre og samtidig spare penge. Nogle erfaringer?

Og alle mulige andre. konstruktive kommentarer vil blive værdsat. Håber at kunne få lidt hjælp til vores første backpackertur nogensinde.

Anonym TheKo

Linket til budgettet er selvfølgelig:

http://www.jensogtroels.com/Rejsen.htm

Anonym Anonym

Hejsa.

Af de lande I rejser gennem, kender jeg kun noget til Kina. Men I får lige lidt råd omkring det så…

Det er jo først og fremmest et enormt land, hvilket også gør afstanden mellem destinationerne meget stor. Langt de fleste tog kører om natten og tager omkring 13 timer. Derfor synes jeg at I skulle overveje det der med hardseat igen. Sæderne på den klasse svarer nogenlunde til de utrolig dårlige stole man sad på i folkeskolen… De er virkelig hårde og man sidder stort set i en 90 graders vinkel. Og derudover er der ikke ret meget plads… Derimod er hardsleeper ret godt. Det fungerer sådan at der i hver ”kupe” er 2 køjer med 3 senge i hver (sats på at få den øverste eller midterste). Du får så din egen seng med hovedpude og dyne. Sengene er ikke ret store, men de er udmærkede og man kan sagtens sove der. Vær dog forberedt på at en masse kinesere vil være meget nysgerrige, og nogle af de unge vil garanteret meget gerne øve deres engelsk på jer! Men det er meget hyggeligt og hvis I er heldige kan I nok få en masse informationer under rejsen!
    Der er også altid kogende vand ombord i togene således man kan tage en pakke nudler med eller få varmt te!

Ang. budget, det kommer jo helt an på hvor meget luksus i ønsker! Overnatninger er ikke specielt billige i Kina i forhold til andre steder i Asien. Hvis I ønsker eget værelse med toilet/bad skal I regne med minimum 160 kr. Hvis I kan nøjes med dorm beds kan I gøre det for ca. 50 kr.
    Derimod er leveomkostninger billige. Den bedste sammenligning er jo altid McDonald’s. I Kina koster en stor menu ca. 16 kr. Så det er jo under halv pris af herhjemme…

Anonym Anonym

det kunne ikke være i et svar… så her kommer anden halvdel… håber I kan bruge det…

Hvis I har tænkt jer at ligge vejen forbi Beijing (hvilket I burde gøre) så boede jeg på et virkeligt lækkert hostel, der ikke var specielt dyrt. Det ligger i gå afstand til Den Himmelske Fredsplads og Den Forbudte By. Der er en virkelig fed stemning – vi blev nærmest én stor familie. De har gratis pool, playstation, dvd og 30 minutters internet om dagen. Personalet er meget hjælpsomt og snakker alle engelsk. Kan ikke andet end at anbefale stedet! Det hedder Leo’s Hostel – den præcise adr. kan I finde på hostelworld.com.

Tibet er et fantastisk sted. Men også meget dyrt at komme dertil. Vi planlagde turen dertil hjemmefra, men betalte også overpris for det. Dog ville jeg ikke gøre det om… Når du køber billet til Tibet skal du være tilmeldt en guidet tur. Og I skal være en gruppe. De fleste af de ture, der bliver solgt i Kina til Tibet er kun en 3dages tur – og det er altså ikke nok! Du skal nemlig nå at vænne dig til højden inden du bevæger dig alt for meget rundt! Så sørg for at få tilladelse til at være i Tibet i mindst en uge. Forsøg også at komme ud i bjergene og bo sammen med en familie derude. Det er virkelig primitivt, og man bliver sat på en hård prøve, men det er så fedt at prøve det!
    Så selvom det er dyrt at komme til Tibet er det alle pengene værd når man får oplevelsen af Himalaya.

Rigtig god tur… Jeg misunder jer!

Og hvis I har andre spørgsmål vedr. Kina så bare skriv igen…

Anonym Anonym

mht USA så vil jeg regne med at kunne køre omkring 3 km eller sådan noget pr kr. Det kommer selvfølgelig an på bilen osv.

Jeg skulle selv have været en tur til USA med en ven, men en ting, som i måske lige burde bemærke er, at i hverken kan købe eller leje bil når i er under 21 (derfor vi valgte USA fra). I kan købe igennem én oppe i Seattle og der spurtge vi ham om, hvor langt vi ville komme for 1500 $ og han svarede at det slet ikke var nok penge. Så når i ikke kan købe bil selv, så skal i nok regne med en 2500$ eller lign. igennem ham i Seattle.

Anonym TheKo

Hej!

Først og fremmest tak for svarene. Det er altid dejligt at høre fra andre der har været der før.

Har du nogen fornemmelse for prisforskellen mellem hardseater og hardsleeper? Vi har ikke været istand til at finde nogle priser på togrejser i Kina overhovedet – budgettet er på det punkt baseret fuldstændigt på umiddelbar fornemmelse.

Leo’s Hostel, det skal vi huske. Har du forresten noget erfaring med sådan nogen hostel rabatkort som man køber hjemmefra?

Det er ikke sikkert at vi har råd til at betale meget for Tibet, men jeg vil da lige undersøge det alligevel. Hvad kostede det jer?

Vi har sat 50 af om dagen pr. person til underholdning i Kina (dvs. guidede ture, muséer, osv.). Er det overhovedet nok?

Mht. køb af bil i USA så har vi da fået at vide at man sagtens kan købe bil selvom man er under 21, men bare ikke leje. Er du sikker? Nå, jeg må i hvert fald undersøge det. 2500$ er alt, alt for mange penge for en bil, desværre. Vi har som sagt indtil videre sat ~1000$ af (og vi regner med at sælge bilen igen og derved ikke bruge helt så mange penge), så det kan være vi skal revurdere situationen.

Anonym Anonym

Jeg tror jeg ville sætte lidt mere af end 50 kr… Men omvendt – det er jo heller ikke hver dag man tager en guidet tur! Men for at være på den sikre side så regn med at bruge ca 150 kr (hvis I sover i dorm) pr. dag i Kina (i gennemsnit). Det burde I kunne gøre det for.
    Dog vil jeg anbefale jer at ture til Den Forbudte By og muren ikke gøres på egen hånd. DFB får I INTET ud af hvis I ikke høre historien bag mange af tingene! Og når I skal ud og se muren skal I prøve den tur de har fra Far East Hostel (mener jeg det hedder), som ligger på samme gade som Leo’s blot lidt længere nede! Har ikke hørt andet end gode ting om den. Hvorimod Leo’s tur derud ikke er fantastisk!

Forskellen mellem hardseat og hardsleep er omkring 160 kr. – højt sat – vil jeg tro. Men tro mig, der er rigtig godt givet ud!!! I vil prise jer lykkelige for det når I ligger der og slapper af, istedet for at sidde på et sæde i 13 timer med spyttende og harkende kinesere overalt!

Det kostede os næsten 6.000 kr at komme til Tibet, men I kan sagtens gøre det billigere… Bare sørg for at have alle papirerne i orden (kinesisk visum og opholdstilladelse til Tibet). De er ret strenge hvis man bliver taget uden!

Forbered jer på et kulturchok når I kommer til Kina – det er en HEL anden verden… I bliver frustreret mange gange fordi de ikke snakker engelsk, de er bange for at tage en selvstændig beslutning og de frygter at tabe ansigt. Men når man først lærer at acceptere det så er det et fantastisk land! Du finder ikke 2 ens steder der… Og jeg har været over alt i Kina!

Anonym Anonym

Og hey forresten…

Pas på derude… De vil konstant prøve at tage overpris på markeder og sådan noget. Men det er ikke fordi de er onde eller racistiske. Men de har altid været vant til at turister/udlændinge (ifølge loven) skulle betale næsten dobbelt pris for alt. Så vær opmærksom og vær ikke flov over at byde ½ pris af hvad de starter med at forlange. Jeg skulle købe en trøje og hun forlange 160 RMB for den – jeg bød 20 og vi endte på 40… Så køb aldrig til den første pris!!!

Spørg endelig hvis der er andre spørgsmål!

Anonym TheKo

150 pr. dag i alt (ikke medregnet togrejserne) er også hvad vi har sat af, så det lyder jo fint.’

Mht. Tibet så tror jeg lige at vi skal give Kilroy et kald, det kan være at de kan arrangere noget billigt. Indtil videre har de i hvert fald haft god service og endnu bedre priser…

Mht. kulturchocket så glæder jeg mig også utroligt meget til Kina. Jeg har godt nok boet 1 år i Vietnam og derudover rejst en hel del i hele Asien, så helt overraskende fremmed bliver det nok ikke alligevel…

Anonym Anonym

jeg er næsten 100 % sikker på, at man skal være 21 for at købe bil i USA. Det er det samme problem, som der er med leje af bil, nemlig at man skal have forsikring og man skal være 21 for at få denne. Jeg forhørte mig bl.a. hos mytravel i sin tid og de bekræftede at man skulle være 21 for at købe eller leje bil. Se evt. nogle af de ældre tråde inde på forum – der tror jeg i kan finde noget information om emnet.

Håber i får en god rejse uanset hvad.

Anonym Anonym

jeg er næsten 100 % sikker på, at man skal være 21 for at købe bil i USA. Det er det samme problem, som der er med leje af bil, nemlig at man skal have forsikring og man skal være 21 for at få denne. Jeg forhørte mig bl.a. hos mytravel i sin tid og de bekræftede at man skulle være 21 for at købe eller leje bil. Se evt. nogle af de ældre tråde inde på forum – der tror jeg i kan finde noget information om emnet.

Håber i får en god rejse uanset hvad.

Anonym Pøllepigen

Hejsa!

Nu har jeg ik nogen erfaringer med de steder I skal hen, men har lidt erfaringer med at bo privat rundt omkring. Der findes en 3. side, foruden dem du nævner, og det var der jeg var heldig – http://www.hospitalityclub.org. Så vidt jeg ved, så er det den side der er langt flest medlemmer på, nemlig 184.357. Så der burde være en chance…:-) Det var helt fantastisk at komme tæt på folk rundt omkring, og de var rigtig go´e guider. En virkli fed idé!! Har kigget lidt på hospi-siden, og på Fiji er der kun nogle få, Kina lidt flere, mens der er en hel del både i NZ og USA.
    Couch har været nede hen over sommeren, men er vist ved at blive bygget op igen. Så den side er helt klart også en mulighed.

Er en smule misundelig på Jer (har lige være afsted 1 mdr her i sommer), og er meget parat til at rejse igen..:o) Rigtig go tur rundt!

Anonym TheKo

Takker 🙂

Jeg må hellere få checket op på det med bilen.

“Hospi-siden” er jeg glad for at du linker til. Der ser ud til at være mange medlemmer og som du selv siger, så er idéen rigtig god.

Jeg havde også tænkt lidt på om man eventuelt kunne lave noget frivilligt arbejde i juletiden i USA (fx noget hjælp på et hjemløsecenter el.lign). Nogen der har prøvet sådan noget?

Anonym Troels

Du kan sagtens købe en bil i USA, hvis du er under 21. En kammerat og jeg er lige kommet hjem fra USA for en måneds tid siden og vi købte en bil og kørte USA tynd i 2 måneder! Vi er begge 20 og der var ingen problemer! Vi gav 2200 dollars for den og solgte den for 1600 dollars og 17000 km senere, så det var vel en ok handel! Men husk at få lavet et internationalt kørekort til forsikringen m.m.

Hilsen Troels

Anonym TheKo

Det lyder rigtig godt. Jeg må hellere smutte en tur forbi politistationen inden så længe; det offentlige er jo ikke ligefrem kendt for at være effektive 😉

Anyway, så kunne vi stadig godt bruge lidt info om især Fiji. Hvor skal man være, er det ren badeferie, kan man dykke, er det dyrt, osv. Der er ikke så meget information om Fiji på nettet, desværre…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account