Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3506756
     TheKo

      I Hanoi skal i selvfølgelig ind og se HCM (bare sørg for at være der tidligt, for køen er laang), krigsmuseerne, men derudover generelt bare nyde byen. Dong Xuan markedet er også underholdende. Cykeltaxier er sjove at prøve en enkelt gang, men hvis i vil transporteres billigt rundt i byen, så tag en scooter (giv ikke mere end 20k for en forholdsvis lang tur). Og forresten, når i skal over vejen, så går i bare over ligemeget hvor mange scootere der er – hvis i bare bliver ved med at gå i samme tempo kører de udenom.

      Prøv at stå tidligt op en gang imellem og tag ned til Hoan Kiem Lake hvor de gamle giver den gas med Tai Chi som morgengymnastik og Xiangqi (kinesisk skak). En sjov oplevelse kunne være at lære reglerne hjemmefra (http://www.chessvariants.com/xiangqi.html) og så tage et spil med dem nede ved søen. De vil helt sikkert blot finde det endnu mere underholdende end jer!

      Hvis i skal veksle så kan det med fordel gøres via vekseldamer der typisk befinder sig rundt ved Hoan Kiem Lake uden for banken – vekselraten er bedre end den officielle. Insistér dog på at få penge i store sedler (50k), da de ofte prøver at snyde turister ved at fremvise mange små sedler og på den måde forvirre.Hvis i kommer forbi Café Mokka i Hanoi, så prøv deres blueberry cheese cake, den er lækker 😉 Der er også en billig, men god restaurant der tager gadebørn ind og oplærer dem som kokke og tjenere. Jeg mener at navnet er Paris Deli, men hæng mig ikke op det.

      Noget andet som i uden tvivl bør opleve, er Sapa der ligger oppe i bjergene. Tag et sovetog fra Hanoi (hardsleeper er ganske udmærket) og brug nogle dage deroppe. Det var meget brugt af franskmændene under koloniseringen om sommeren hvor det blev for varmt i byerne. Besøg og bo hos de sorte Hmong’er (etnisk minoritet) og hvis i har mulighed for det, bør i også tage en lille heik rundt i omegnen. Jeg ved ikke om de har fået det op og stå endnu, men der er et lille dansk bureau (Topas) derude (vi hjalp dem med at “overtale” myndighederne til at give dem tilladelse til at være der…) som sikkert kan hjælpe jer. Ellers kunne det sikkert også være fedt bare at leje en motorcykel og så tage på opdagelse…

      I skal helt sikkert også opleve Ha Long Bay. Lej et lille skib (evt. med nogle andre, men det er generelt ret billigt) og sejl rundt imellem øerne i et par dage. Det er utroligt smukt med lækre sandstrande, drypstenshuler, spændende historisk baggrund og de flydende byer er også sjove at besøge…

      Jeg har kun været i HCMC en enkelt weekend, men den virker utrolig fed og naturligvis langt mere moderne end Hanoi (ligger jo i sydvietnam). Her skal i også se Cu Chi tunnellerne som de fleste nok kender; forfærdeligt fascinerende. Mekong deltaet bør også opleves. Lej en båd og sejl rundt imellem templer, flydende markeder og flot natur. En fantastisk oplevelse.

      Hvis i vil spare penge, behøver i ikke at købe Lonely Planet og andre guides hjemmefra. Kopier sælges i stor stil rundt omkring i Hanoi.

      Skriv hvis i vil vide mere 😉

      #3506755
       Troels_H

        Hej!
        Ville lige høre om der var nogen der havde nogle godt råd til hvad der er godt og se og opleve i Vietnam.
        Jeg lander i Vietnam d. 31/10, og er der i 3 uger hvor jeg rejse fra Hanoi til Ho chi minh city, sammen med en kammerat.

        På forhånd tak.
        Troels

        #3506882
         Anonym

          Hej!
          Jeg var i foråret i Vietnam i 3 måneder, og har stort set set alt hvad der er værd at se(i hvert fald de populæreste steder)!

          Hanoi er klart mere hyggelig, og mere præget af kulturen end HCM, men nattelivet er bedre i HCM!

          Halong Bay og Sapa er begge virkelig smukke steder, og ja, tag nattoget, det er billigt og gode forhold, medbring madpakke! HUSK dog at gemme billetten på HELE turen, da der ellers kan være problemer med at komme ud af banegården!

          Hué var jeg ikke imponeret af, men hvis i er interesseret i kogegravene der er der omkring, så brug en enkelt dag eller 2 der!
          Hoi An er helt klart også et besøg værd! Dette er skrædderbyen, prøv det! Om ikke andet så bare for oplevelsens skyld, nogle skræddere er bedre end andre, så mit råd vil være at bestille et par dele hvert sted!
          Vinterjakker er BILLIGE!!!

          Nha Trang er stedet der har ALT, palmestranden, vandfaldene, luksuslivet, gadelivet, nattelivet…
          Billige drinks og lækre barer!!!
          Det er en virkelig dejlig by, som jeg har tabt mit hjerte fuldstændig til kan i godt høre!
          Hvis i kommer dertil så prøv endelig: Restauranterne La Taverna, Cyclo Bar og Truc Linh…. Barerne: Red Apple, Crazy Kim, Sailing Club(har også lækre strandstole om aftenen), og senere på aftenen Why Not Bar!
          Udflugter kan arrangeres af Highland Tours, jeg har stadig kontakt med ejeren, så hils;-)
          Der er også mange billige overnatningsmuligheder i byen, og masser af andre backpackere!

          Da Lat besøgte jeg også, men det er mest hvis man vil ud at vandre, cykle, rappelle og så videre….

          #3506883
           Anonym

            Hej!
            Jeg var i foråret i Vietnam i 3 måneder, og har stort set set alt hvad der er værd at se(i hvert fald de populæreste steder)!

            Hanoi er klart mere hyggelig, og mere præget af kulturen end HCM, men nattelivet er bedre i HCM!

            Halong Bay og Sapa er begge virkelig smukke steder, og ja, tag nattoget, det er billigt og gode forhold, medbring madpakke! HUSK dog at gemme billetten på HELE turen, da der ellers kan være problemer med at komme ud af banegården!

            Hué var jeg ikke imponeret af, men hvis i er interesseret i kogegravene der er der omkring, så brug en enkelt dag eller 2 der!
            Hoi An er helt klart også et besøg værd! Dette er skrædderbyen, prøv det! Om ikke andet så bare for oplevelsens skyld, nogle skræddere er bedre end andre, så mit råd vil være at bestille et par dele hvert sted!
            Vinterjakker er BILLIGE!!!

            Nha Trang er stedet der har ALT, palmestranden, vandfaldene, luksuslivet, gadelivet, nattelivet…
            Billige drinks og lækre barer!!!
            Det er en virkelig dejlig by, som jeg har tabt mit hjerte fuldstændig til kan i godt høre!
            Hvis i kommer dertil så prøv endelig: Restauranterne La Taverna, Cyclo Bar og Truc Linh…. Barerne: Red Apple, Crazy Kim, Sailing Club(har også lækre strandstole om aftenen), og senere på aftenen Why Not Bar!
            Udflugter kan arrangeres af Highland Tours, jeg har stadig kontakt med ejeren, så hils;-)
            Der er også mange billige overnatningsmuligheder i byen, og masser af andre backpackere!

            Da Lat besøgte jeg også, men det er mest hvis man vil ud at vandre, cykle, rappelle og så videre….

            #3506884
             Anonym

              Hov, det hele kunne ikke være der!

              NYD DET, det er et fantastisk land, og hvis man vil, lærer man hurtigt at holde utroligt meget af det!

              I er velkomne til at skrive på KaSproegel@hotmail.com hvis i vil vide mere!

              #3506944
               Troels_H

                Hej igen…

                Tak for de gode råd.
                Hvis der er andre, som har nogle gode råd til Vietnam, må i meget gerne skrive.

                Mvh.
                Troels.

              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

              Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

              © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

              Log ind med brugernavn & kodeord

              eller    

              Glemt dine oplysninger?

              Create Account