This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym KarinaBartholdy

Hej.

Min kæreste og jeg står og skal snart på en 13 ugers rejse til Nepal, Kuala Lumpur, Singapore, Bali og Filippinerne. Er der noget vi bare skal opleve og nogle steder som vi bare skal se? Vi vil helst undgå de alt turistede steder..

Håber nogen med erfaring kan komme med lidt gode tips 🙂

Anonym LisbethFriis

Hvad er I til? Kultur, natur, adventure, fordybelse, trekking, dyreliv…?
    Hvor længe tænker I, at være hvert enkelt sted?
    Hvad er jeres budget? Er I til low budget backpacking eller mere medium? Eller en blanding?
    vil I gerne være en del af det lokale liv eller vil I hellere iagttage?
    Mange spørgsmål og ingen svar (endnu).
    Jeg kan hjælpe jer med Nepal, når jeg ved lidt mere om, hvad I kan lide. Jeg kender intet til de andre steder, men mon ikke der dukker nogen op, som gør det?

Anonym KarinaBartholdy

Hej 🙂

Det lyder måske lidt uorganiseret, men vi er egentlig interesseret i at opleve så meget som muligt. Kultur, natur, adventure osv.

Vi skal være i Nepal i 7 uger, så vi har forholdsvis god tid til at se en del. Vores budget er nok en blanding, vi skal ikke leve og bo som konger, men hvis der er noget vi gerne vil opleve, så er det det som vi bruger penge på.

Håber det giver et indtryk af hvad vi er ude efter 🙂

Anonym MelissaJuulsgaard

På Bali skal I tage til Ubud, selvom det er lidt turistet er det en virkelig hyggelig by.

Med mindre I gerne vil feste, skal I holde jer fra Kuta.

Der er en lille ø, kan ikke huske hvad den hedder, men måske “Nusa Lembongan” eller noget i den stil, man kan komme dertil fra Sanur, er et virkelig fantastisk sted. Der er ikke for mange turister og hvis I vil dykke, er det også et virkelig godt sted. Vi lejede også cykler og kørte bare rundt og kikkede på øen, der er mange flotte steder. Tidevandet er helt vildt at opleve og der bliver dyrket tang i stride strømme.

Håber det kan hjælpe lidt. Rigtig god tur 🙂

Anonym LisbethFriis

Den typiske rejserute i Nepal er Kathmandu, Pokhara, Chitwan, Kathmandu. Men der er mange andre muligheder end ‘the beaten track’.
    Når I har 7 uger, har I jo virkelig tid til at opleve og udforske…fedt.

Kathmandu er lidt hektisk og kaotisk lige når man ankommer, men når I fanger rytmen, er det en spændende by med mange muligheder. Steder I bør opleve:

PASHUPATINATH
    BOUDHANATH
    SWAYAMBHUNATH
    GARDEN OF DREAMS
    KATHMANDU DURBAR SQUARE
    PATAN DURBAR SQUARE
    BHAKTAPHUR DURAR SQUARE
    THAMEL
    NAGARKOT og/eller DHULIKHEL
    CABLE CAR MANAKAMANA
    PARAGLIDING I POKHARA
    MOUNTAIN BIKING (altså RIGTIG mountain biking)
    DEVI’S FALLS
    LUMBINI
    CHITWAN (jungleoplevelser)
    THE LAST RESORT (extreme adventure)

(I kan google de forskellige steder og læse jer frem til, hvad de er)

KØR FRA POKHARA TIL F.EKS. LUMBINI EL. CHITWAN VIA TANSEN i en lejet bil med chauffør og guide. Det er en fantastisk smuk og spændende rute og endnu ikke overendt.

TREKKING…I skal selvfølgelig ud og trekke. Der er masser af spændende treks (udover Everest Base Camp, som alle kender). F.eks er Annapurna og Langtang langt mere uberørt end Everest, selvom Annapurna begynder at følge godt med.

HOMESTAY VILLAGE TREK er en anden form for trekking, hvor man sammen med en guide vandrer til en lille, lokal landsby, bor hos en lokal familie i nogle dage og deltager i deres liv. Rigtig fed måde at opleve det virkelige liv i Nepal.

Jeg har en liste, som jeg har bygget op gennem tiden, med tips og tricks til Nepal, med lidt oplysninger om god skik, m.m.. Skal jeg poste den? Og vil I have en anbefaling på et godt trekking bureau samt et super hotel (middelklasse pris) i Chitwan?

VH
    Lisbeth

Anonym KarinaBartholdy

Det lyder simpelthen så godt Lisbeth. Jeg skal faktisk arbejde frivilligt de første uger (min kæreste kommer derud nogle uger efter mig) og så skal jeg bo hos en familie i Kathmandu -så det var ik helt sandt med at vi har 7 hele uger til at rejse. Men super fedt med alt det er at se bare i Kathmandu.

Du må meget gerne poste eller sende listen til mig og gerne det med hotellet og trekking bureauet også. Hvis du vil maile, kan du gøre det til k.bartholdy@live.dk

Tusind tak for alle dine tips, nu skal jeg i gang med at google 😉

Anonym LisbethFriis

Jeg har stor respekt for mennesker, som arbejder frivilligt i alle områder af verden, men især i et af verdens fattigste lande, har det stor betydning, at modtage denne hjælp. Både moralsk og udviklingsmæssigt, har det værdi for nepaleserne, at mere heldigt stillede mennesker, vil bruge deres tid på at yde et bidrag.

Jeg kopierer listen ind her…det kan jo være andre kan have glæde af den også, eller måske bidrage med yderligere punkter og/eller kommentarer:

• Oplysninger om visum
    Visum kan købes i lufthavnen ved ankomst eller købes hjemmefra på den nepalesiske ambassade i København. Hvis du køber visa ved ankomst, så print og udfyld ansøgningen på forhånd og medbring USD eller EUR i kontanter til at betale med samt 2 pasfoto.
    Se flere informationer her: http://www.immi.gov.np/

• Oplysninger om vaccinationer
    Opsøg en rejsevant lægeklinik med henblik på de rette vaccinationer. Det er ikke altid egen læge har den fornødne viden. Oplysninger kan søges hos f.eks. Udlandsvaccinationen!

• Ved ankomst til lufthavnen i Kathmandu
    Det er et inferno, når man kommer ud af lufthavnen. Typisk har man en aftale om, at blive hentet af en chauffør fra det hotel, man har booket. De vil stå med navneskilte og vente på én. Hold fast i din bagage; der er masser af mennesker, som vil hjælpe dig med at bære din bagage…mod betaling. Det nepalesiske ord for nej er ‘hoina’.

• Penge
    Den nepalesiske møntfod (nepali rupee) er en lukket valuta. Du kan altså ikke veksle hjemmefra. Du kan veksle hjemmefra til USD eller EUR og veksle videre til NRP efter ankomst. Der er masser af hæveautomater (ATM’s) i både Kathmandu, Pokhara og Chitwan, hvor du kan bruge dit Visakort eller andre internationale kort.

• Transport med taxa
    Prisen for en taxa tur aftales inden afgang og typisk køres der ikke med taxameter. Forhør dig på hotellet, hvis du er i tvivl om, hvad en tur skal koste.

• Den internationale klinik (CIVIC)
    Skulle man blive syg og have brug for akut lægehjælp henvises til den internationale klinik i Kathmandu, hvor kvaliteten er i top. Der betales kontant for lægehjælp, men de modtager kreditkort.

• Norvic hospital
    Et privat drevet hospital i Kathmandu, som også høster international anerkendelse.

• Trekkingture
    Der findes to måder, at afregne for trekkingture!
    Enten skaffer og afregner man selv enkeltvis med guide og bærer(e) og man booker/aftaler selv prisen for overnatning på diverse te-huse under trekkingturen. Eller man aftaler et fast beløb med bureauet/guiden, som så sørger for alle praktiske forhold under turen (booking af bærer, overnatning, kost, afregning m.m.). Det er vigtigt, at man møder sin guide før trekket starter og sikrer sig, at han har tilstrækkelige engelskkundskaber til at man kan kommunikere ordentligt samt at ‘kemien’ passer.

• Påklædning og kultur
    Nepaleserne er meget tolerante overfor turister og deres påklædning. Det vil aldrig blive påtalt, hvis man overskrider deres grænser. Man bliver bare lidt bedre modtaget, hvis man udviser respekt overfor den lokale kultur.
    Nogle overordnede retningslinier er:
    Knæ og skuldre bør være tildækkede (gælder især for kvinder)
    Venstre hånd er ‘uren’ og bruges ikke til at røre andre mennesker. Brug altid højre hånd til at tage mod f.eks. byttepenge m.m.
    Træd ikke over nogens ben og fødder – gå uden om.
    Fødder er ‘urene’ og man viser ikke undersiden af sine fødder.
    Tag fodtøjet af inden du går ind i et privat hjem.
    Når man går rundt om et tempel foregår det venstre om (samme retning som urets visere)

• Drikkepenge
    Der gives drikke penge stort set alle steder. De fleste medarbejdere på restauranter, hoteller, trekkingbureauer m.m. er meget lavt lønnet og er afhængige af også at modtage drikkepenge. Det er rimeligt, at lægge min. 10% oveni den aftalte pris, når der afregnes (restauranter, hoteller etc.). Efter trekking ture er det rimeligt, at give en ekstra dags betaling pr. en uges trekking.

• Gadehandel (priser)
    Prisen på varer købt ‘på gaden’ kan typisk ‘pruttes ned’ til mellem 2/3 og ind i mellem til halvdelen af den først angivne pris. Betal aldrig den først oplyste pris.

• Tiggere
    Giv aldrig penge til tiggere. Heller ikke til mødre med små babyer, som sutter i en tom sutteflaske og som ser ganske udsultede ud. Babyerne er ofte dopede. Giv ikke penge til tiggende børn.
    Nogle gange oplever man, at mennesker man har taget et fotografi af, kræver penge. Betal ikke!

• Drikkevand og madvarer
    Vandet i hanerne kan ikke drikkes og man bør udvise forsigtighed, når man bader (luk munden). Det betyder også, at når man køber drikkevarer på restauranter, skal man ikke bede om isterninger.
    Drikkevand købes i forseglede flasker og er tilgængeligt overalt. Brug også dette vand ved tandbørstning.
    Køb eller spis ikke frugt, som ikke kan skrælles og spis ikke ukogte grøntsager. Enkelte restauranter reklamerer med at madvarerne er skyllet i ioniseret vand og i disse tilfælde er der formentligt sikkert at spise salaten!
    Spis aldrig vandmelon, da de kan indeholde parasitter.

• Vasketøj
    Alle hoteller tilbyder ‘laundry-service’ til små penge og typisk har man sit vasketøj retur dagen efter man har afleveret det. Imidlertid er det lidt hårdt ved tøjet, at blive vasket efter de lokale forhold, så medbring ikke ‘det pæne tøj’. Medmindre man bor på et af de dyre internationale hoteller, er der ikke noget påklædningskodeks.

• El forsyning
    Elforsyningen er ustabil og strømmen afbrydes jævnligt. Typisk er der strøm i 12-18 timer af døgnet; nogle gange mindre. Mange steder har en generator, så er der hurtigt etableres strømforsyning, når den offentlige forsyning lukkes.
    Det er en god idé ALTID at have en lille lommelygte på sig.

Vi bruger Nepal Azimuth Treks, når vi er i Nepal. Bureauet er startet i 2009 af en guide (Kal Bahadur Tamang, kaldet Kalu), som vi har kendt siden 1999, hvor han begyndte som bærer. Siden blev han i 2003 uddannet som autoriseret guide og arbejdede som uafhængig guide indtil han fik skrabt penge nok sammen til at starte sit eget. Han er dygtig, ærlig, troværdig og rigtigt godt selskab.

I Chitwan (Sauraha) har vi et par gange boet på Hotel Parkside. Ejeren (Shir Lal Paryair) er nok en af de mest imødekommende mennesker, jeg nogensinde har mødt. Han driver sit hotel på en måde, så gæster virkeligt føler sig hjemme og velkomne. Og det smitter af på hans personale. Jeg tror de forskellige hoteller i Chitwan tilbyder nogenlunde samme jungle oplevelser, så forskellen ligger i kvaliteten af oplevelserne.

Anonym Anonym

Tusind tak for alle dine tips, de er virkelig nyttige. Jeg har gemt dem på min computer, så jeg har dem med mig rundt 🙂

Endnu engang tusind tak 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account