This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Krullecamilla

Hejsa!
    Næste år i februar skal jeg ud og arbejde frivilligt i Afrika med dyr. Har kigget på Alott i længere tid – enten wildlife centeret i Namibia eller Lion projekt i Zimbabwe.

Men i dag er jeg kommet forbi siden Kilroy. Priserne derinde ser jo overraskende og mistænksomme lave ud i forhold til Alott?
    Er der nogle der vil dele deres erfaringer med frivilligt arbejde og bureauer?
    ALT bliver modtaget med kyshånd 🙂

Anonym Anonym

Svaret er: Intet bureau! Ikke til de ting, du gerne vil, det kan ikke betale sig, det er alt for nemt at arrangere det selv og derved spare en masse penge.

Kilroy samarbejder med ALOTT, så du kan ikke helt gå us fra prisforskellen på ALOTTs ophold og Kilroys ture. Eller Kilroy henviser i hvert fald til ALOTT i forbindelse med sådanne ophold, har de fortalt mig. Så hvis priserne er så meget lavere, er det simpelthen fordi, det er et produkt af en helt anden kaliber. Ikke forstået på den måde, at Kilroys produkter ikke er kvalitet, men at der findes mange forskellige turer og ophold, man kan købe, og det varierer meget, hvad de indeholder, så det kan være svært at sammenligne.

MEN! Hvis du vil til Wildlife Centeret i Namibia, så lad være med at bestille gennem ALOTT. Det kan simpelthen ikke betale sig rent økonomisk. Jeg har arbejdet frivilligt på centeret i Namibia to gange, og du kan bestille dit ophold direkte hos dem og derved spare flere tusinde kroner. Deres hjemmeside, hvor du også kan bestille dit ophold er:

http://www.harnas.org

Jeg bestilte mit første ophold på Harnas i Namibia gennem ALOTT, mit andet bestilte jeg direkte gennem Harnas via deres hjemmeside. Begge gange var jeg afsted i seks uger og besparelsen anden gang var 10.000. Den mængde arbejde, jeg selv skulle lave for at arrangere opholdet var stort set den samme, eneste forskel var at instruktionerne første gang kom fra ALOTT og anden gang direkte fra Harnas.

Desuden så er oplysningerne fra ALOTT ikke altid helt opdaterede omkring situationen på farmen. Jeg fik grundet instruktioner fra ALOTT købt flere ting, som jeg slet ikke fik brug for, bl.a. en sove. ALOTT var nemlig ikke opdateret med, at siden de selv havde været dernede sidst, havde Harnas selv anskaffet soveposer til de frivillige. Den slags ting vil du få at vide, hvis du selv er i direkte kontakt med farmen.

Jeg mødte desuden flere på Harnas, som også havde været på løvefarmen i Sydafrika, og de fortalte, at Harnas var langt bedre og meget mere “hands-on”.

Jeg kan desuden også fortælle, at det backpacker hostel, som de frivillige overnatter en nat på i Windhoek, når de ankommer til Namibia dagen inden de tager ud til farmen hedder Cameleon Backpackers. Du kan også selv book overnatning hos dem, det koster ikke ret meget, hvis du selv gør det.

Her er deres hjemmeside:

http://www.chameleonbackpackers.com

Anonym Krullecamilla

Ej tusinde tak for det brugbare svar!
    Det er første gang jeg skal afsted på sådanne “arrangement”, vil du stadig mene at det alligevel bedst an betale sig uden bureau? Er det ikke særlig uoverskueligt at bestille selv eller?

Okay super, det jo rart at vide.
    Skal man så bare skrive en mail til harnas og høre om pris og om det er muligt at komme derned i den ønskede periode? Og i hvor god tid skal man være ude? Alott siger jo 4-5 mdr.

Jamen så er det Harnas jeg skal, det var umiddelbart også det der tiltalte mest!

Super, ej hvor godt. Har du boet på backpacker hostelet også?

Kan jeg evt tage mig den frihed og stille dig flere spørgsmål hvis det skulle ske at komme op? Det er som sagt første gang jeg rejser på sådan noget, og så endda på egen hånd, så tusinde spørgsmål!
    Og igen, tusinde tak for svar 🙂

Anonym Krullecamilla

Nu har jeg så lige læst mig frem til at siden 2012 er der kommet en ny lov i Namibia, om at det ikke er tilladt at have hands on kontakt med rovdyrene medmindre man er uddannet dyrlæge, veterinær osv.

Men nu skriver du den løvefarm i Sydafrika, ér det den i Zimbabwe du referer til eller er det en helt 3. i Sydafrika? Hvis ja, har du så hørt noget om den i Zimbabwe?

Anonym Anonym

Jeg mener bestemt ikke, at du til sådan et arrangement som det her har brug for et bureau. Jeg kan sagtens forstå, at du umiddelbart er tiltrukket af tanken om at gå gennem et bureau, da det giver en tryghedsfornemmelse. Men det du skal huske på er, at du faktisk bliver guidet lige så meget, hvis du bare går gennem farmen. Forskellen er bare, at alle instruktioner så kommer direkte fra farmen. De bliver altså ikke sendt fra farmen til ALOTT, som så bare forwarder til sig. Men de ting, du selv skal gøre er det samme. Så hvis du kan leve med at læse instruktionerne på engelsk i stedet for på dansk, så har du sparet mange penge;-) Du vil nok fortryde, hvis du vælger et bureau, for der går ikke lang tid, før du finder ud af, hvor nemt det er, at arrangere lige præcis sådan et ophold her selv.

Så ja, du skriver bare til Harnas og spørger om alle de ting, du gerne vil have svar på. De skriver desuden om deres voluntør program på deres hjemmeside:

http://www.harnas.org/voluntourist-experience/

Her skriver de bl.a. denne liste over aktiviteter, de frivillige kommer til at stå for:

1. Animal food preparation (foodprep), animal feeding & cleaning
    2. Caretaking
    3. Animal walks and interaction
    4. Horse riding
    5. Feeding tours
    6. Farm work
    7. Research
    8. Projects (generally specific short term infrastructure upgrade goals groups are appointed too to complete)

Så det lyder ikke umiddelbart som om, at muligheden for at komme tæt på dyrene har ændret sig siden jeg var der. Jeg skal selvfølgelig lige understrege, at det er tre år siden, jeg sidst var der, så tingene har selvfølgelig ændret sig i mellemtiden. Derfor anbefaler jeg, at du bl.a. skriver til farmen og spørger omkring den lov og hvordan det har påvirket voluntør programmet.

I forhold til, hvor lang tid i forvejen, du skal booke, så kan jeg faktisk ikke huske det, men der er vist rigtigt, at det er en god ide at gøre det i god tid. Men det er igen et af de tilfælde, hvor jeg anbefaler, at du skriver til farmen, da de er langt mere opdaterede end jeg er;-)

Men hvis du vil have en guide for, hvordan du skal gå frem, så kommer den her:

Start med at læse om voluntørprogrammet på farmens hjemmeside, og kantakt dem så og stil alle spørgsmål du måtte have omkring booking, pris etc. Du kan lige så godt gøre det nu, så du ved, hvad du kan regne med.

Når du så er klar til at booke, så skriv til dem og få det ordnet som det første. Gerne i god tid for at være sikker på, at der er plads lige præcis, når du vil derned.

Når du har din booking ordnet og betalt, så book din flybillet. Husk at være opmærksom på datoer (der er vist noget med, at projektet altid starter på en fredag, så du skal ankomme om torsdagen senest til Windhoek, og projektet slutter en torsdag, så du kan tidligst flyve hjem fredag. Men alle disse ting fortæller farmen dig også, og de kan jo være ændret siden jeg var der. Men projektet starter og slutter i hvert fald på specifikke dage.

Når du så har det på plads, så skriv til Cameleon Backpackers i Windhoek og book din seng til natten mellem den dag du ankommer og næste dag, hvor du hentes af farmen ved hostelet i Windhoek (farmen sørger for at sende transport til Cameleon og køre dig ud til farmen om fredagen). Cameleon er et ret populært sted, så det er også en god ide, at booke lidt i god tid. Ved dog ikke om 4-5 måneder lige frem er nødvendigt.

Du skal også lige huske, at godt nok er Namibia visumfrit i 90 dage, men skal du arbejde frivilligt, skal du have et arbejdsvisum! Jeg kan ikke lige huske, hvordan man søger det, det er vist noget farmen tager sig af, når de har dine oplysninger og din booking ordnet, men spørg lige, hvis de ikke selv siger det. Jeg mener visumet kostede 600 dkk. Du skal desuden give farmen en kopi af dit eksamensbevis fra din sidste afsluttede uddannelse, uanset hvad den er. Det er et eller andet med, at noget skal bekræftes i forhold til visum, så vidt jeg husker. Men farmen skal nok informere dig.

Andet skal du faktisk ikke tage dig af, bortset fra, at forberede dig til turen og indkøbe de ting, du skal bruge. Her kan farmen give dig en opdateret liste.

Anonym Anonym

Nåja, og én ting til: Arranger med Cameleon Backpackers at de afhenter dig i lufhavnen i Windhoek. Så får de dine flytider og flynummer, og så står der en fra deres staff med et skilt med dit navn på og venter på dig, når du ankommer i lufthavnen. Det koster vist lidt ekstra, jeg kan ikke huske hvor meget, men du skulle jo betale for en taxa uanset hvad. Og det her er en meget tryg måde at gøre tingene på, når du ikke har rejst på den måde før. Jeg gør det faktisk ofte stadig selv, når jeg rejser, selvom jeg har rejste i 30 lande og ofte på egen hånd. Så ved man nemlig, hvis bil man sætter sig ind i, når man ankommer til et helt fremmed land;-)

I forhold til løve farmen i Sydafrika og Zimbabwe, så misforstod jeg måske, hvilken farm, du hentydede til. ALOTT plejede at have en aftale med en farm i Sydafrika, men det har de måske ikke mere. Den i Zimbabwe kender jeg ikke noget til. Men i al fald, så har de også løver på Harnas.

Anonym larsson
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account