This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Gormsen

Da jeg er igang med et sabbatår og tjener en dejlig masse penge, kunne jeg godt tænke mig at høre hvornår det er mest belejligt at tage på rejse… Her taler vi først og fremmest om årstid (hvilket selvfølgelig afhænger af destinationen)… Men også hvornår man aldersmæssigt skal gøre det – og i forbindelse med uddannelse…

Synes i fx det er smart at søge ind på en uddannelse før man tager afsted? eller skal man søge ind efter man er kommet hjem og måske har “fundet ud af sig selv”?

Anonym Gormsen

Det skal forresten siges at jeg er 19 år, bliver 20 i marts. Har en gymnasiel uddannelse, og er aktiv i min fritid med bl.a. svømning og snowboard/ski.

Anonym Anonym

Du skal jo da bare tage afsted hvis det er det du har lyst til, det er vel det, det hele handler om, er det ikke? Hvis du har lyst til at rejse, skal du gøre det, hvis du har lyst til at studere, skal du gøre det… Og mht. at søge ind på studie før/efter – så handler det jo også om, om du ved hvad du vil eller ej – for hvis ikke, så var det måske en ide at vente??

Der kan vist ikke rigtigt siges noget om den rigtige årstid – du kan rejse på alle årtider og finde en destination, der er ideel. Og mht. alderen, så er der vist heller ikke meget andet at sige, end at det handler om en selv…

Held og lykke med beslutningen.

Anonym Leana

Hejsa…
    Jeg synes også at du bare skal se at komme afsted. Jeg er selv 18 og har haft et sabbat hvor jeg rejste nogle måneder. Det var bare super fedt at få noget andet at se. Jeg studere HF nu men skal helt klart ud og rejse igen når jeg er færdig. Så kan jeg studere igen når jeg kommer hjem.
    Held og lykke.
    Mvh Leana

Anonym Gormsen

Tak for alle svarene!

Nu hvor jeg har hørt at det er godt at tage ud når man vil og imens man “kan” – er ung nok til det, så synes jeg vi skal tage debatten om økonomien…

For det er ikke alle og enhver der kan tage afsted på månedslange rejser og derefter komme hjem til en uddannelse på SU på et kollegieværelse.. ELLER KAN MAN?

Hvor mange penge sparede DU op, før sådan en stor rejse?

Sidespors-spørgsmål:
    1)
    Et højskoleophold (fx med rejser) – kan det erstatte en personlig og individuel rejse?

2)
    Hvem er den ultimative rejseledsager?
    – kæresten?
    – vennen?
    – sin skygge?
    – tilfældig?

Anonym Anonym

Jeg synes bestemt, at der er forskel på hvilken årstid man rejser på!
    Men det afhænger meget af, hvor man vil hen og hvad formålet med rejsen er. Jeg var selv på rundrejse i England, Skotland og Irland i 2004. Tog afsted i april og kom hjem i maj (5 uger) (læs evt. min artikel ” 5 ugeri Storbritannien og Irland”)! For mig var den periode af året en fordel – det hele var ved at springe ud og det begyndte at blive en smule varmt, og frem for alt meget farverigt over det hele…Skøn natur i det grønne!

Med hensyn til dine studieplaner, så lad dem ligge lidt.
    Tag ud og rejs, mens tid er – måske bliver det lige pludselig for sent!
    Det er min personlige holdning og den bygger jeg på alt det man får igen ved at rejse.
    Man lærer meget om sig selv og det at omgås andre, hvilket må siges at have stor betydning for vores hverdag her i Danmark og specilet hvis du starter på et studie.

Jeg bruger et motto, der hedder “Lev livet mens du kan” – med andre ord, se at komme afsted… 🙂

Anonym Anonym

Jeg synes bestemt, at der er forskel på hvilken årstid man rejser på!
    Men det afhænger meget af, hvor man vil hen og hvad formålet med rejsen er. Jeg var selv på rundrejse i England, Skotland og Irland i 2004. Tog afsted i april og kom hjem i maj (5 uger) (læs evt. min artikel ” 5 ugeri Storbritannien og Irland”)! For mig var den periode af året en fordel – det hele var ved at springe ud og det begyndte at blive en smule varmt, og frem for alt meget farverigt over det hele…Skøn natur i det grønne!

Med hensyn til dine studieplaner, så lad dem ligge lidt.
    Tag ud og rejs, mens tid er – måske bliver det lige pludselig for sent!
    Det er min personlige holdning og den bygger jeg på alt det man får igen ved at rejse.
    Man lærer meget om sig selv og det at omgås andre, hvilket må siges at have stor betydning for vores hverdag her i Danmark og specilet hvis du starter på et studie.

Jeg bruger et motto, der hedder “Lev livet mens du kan” – med andre ord, se at komme afsted… 🙂

Mvh. Den rejselystne alias Rasmus Pedersen

Den Rejselystne

De to ovennævnte svar er fra mig: Den Rejselystne alias Rasmus Pedersen.

Beklager, at den er oploaded to gange….

Anonym Anonym

Det er slet ikke så dyrt at rejse (men det afhænger igen af, hvor du vil hen)… Tager du f.eks. til Sydøstasien kan du leve i 3 måneder for under 15.000 kr. En rejse i Sydamerika er lidt dyrere, men her kan du klare dig for 6-7000 pr. måned. Så skynd dig bare – det er billigere end du tror.

Har både rejst som fri backpacker og med en gruppe, hvor alt var arrangeret på forhånd. Det var ikke en “højskoletur”, men jeg tror godt, det kan sammenlignes. Jeg mener helt klart, at det var backpackerlivet, jeg fik mest ud af, men det afhænger jo også af, hvad du har lyst til… Er det første gang, du skal ud at rejse, har du måske ikke helt mod på at springe alene ud i det fra starten, og så kan højskoleløsningen jo være ideel. (Det er dog en del dyrere at rejse på den måde).

Mht. til en rejseledsager er det jo meget individuelt, hvem man fungerer godt sammen med og hvem, man kan holde ud til at være sammen med non stop i månedsvis. Det er vist svært at rådgive om… Men find en, du kender godt og “svinger” sammen med!

Anonym Gormsen

Tusind tak for jeres 2 indlæg, både den rejselystne og det andet indlæg af “guest”.

Det højskoleophold i udlandet lyder helt vildt fedt!! Vil straks se mere på hjemmesiden!

Den Rejselystne

Er kun glad for jeg kan hjælpe…

Den Rejselystne

Anonym Anonym

Da jeg tog til England, Skotland og Irland i april 2004 havde jeg forinden arbejdet et halvt år på fuld tid. Blev færdig med HF i sommeren 2003 og begyndte så at arbejde og tjente derved en masse penge.
    Jeg brugte omkring 20.000kr. på de fem uger jeg var af sted, og det var velog mærket på baggrund af, at jeg rejste alene og skulle betale for kost/logi og transport!

På min Interrail rundt i Europa fik jeg brugt under 10.000kr., men her var min billet jo også betalt, hvilket kan være en fordel! – Dog skal det siges, at jeg her gik til min bank og spurgte om jeg kunne hæve min kassekredit, mens jeg var ude at rejse…det gik de med til, men da jeg så kom hjem – var kassen også tom!

Med hensyn til højskoleophold, så vil jeg sige det sådan, at der på de fleste højskoler er indlagt en uge eller mere, hvor hele skolen tager enten på skiferie eller et andet sted hen og det er fedt nok. Men jeg tror nu nok, at skulle jeg vælge, så ville jeg vælge at rejse alene! Det var som sagt fedt nok, men der er alligevel en eller anden forskel som jeg ikke helt kan forklare.
    Nå det så er sagt, så vil jeg sige, at du/I burde tjekke hjemmesiden http://www.danskstudiecenter.dk, ud! Det er en hjemmeside, hvorpå man kan tilmelde sig højskoleophold i udlandet! Man kan f.eks. tage 3 måneder på højskole på Bali, I Costa Rica, Vietnam eller New Zealand – jeg overvejer det en gang ude i fremtiden!!

Du stiller mange spørgsmål, og det synes jeg er en rigtig god ide. Du spørger til om en rejse skal være individuel eller sammen med andre/flere, og her får du min PERSONLIGE mening!
    Da jeg rejste i “det grønne” rejste jeg på egen hånd og på min Interrail var jeg sammen med en pige rundt i Europa. Ud fra det, så kan jeg kun sige en ting – ind til videre har jeg haft mest glæde af at rejse alene! Men, men, men det kommer selvfølgelig an på hvem man er. Lad mig komme med et par få eksempler:

1. Rejser man alene, vil meget hurtigt møde andre rejsende/backpackere som man så kan vælge at rejse videre sammen med eller man kan udveksle råd/ideer som kan være meget behjælpelige!
    2. At rejse sammen med en anden, kræver at man lader sig udfordre, det var i hvert fald mit syn på min Interrail – rejste sammen med en jeg havde truffet på nettet. Spændende? Ja! Men der ligger også nogle opgaver i og med, at man skal være to om at vælge m.m.

Som sagt er det min PERSONLIGE HOLDNINGER, og kan derfor ikke tale på andres vegne!

..håber dette lange input kunne bruges
    Den Rejselystne

Anonym Anonym

dhjvhnm fs nsn ufe nmfd u dsj fds fdshd s gffdcs

Anonym Gormsen

javel ja, andre tilbud og forslag som ovenstående???

Anonym Anonym

Er stadig interesseret! 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account