This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Backpackers Online

Jeg er en fyr som for et par år siden, i en tv-udsendelse så et program om unge fra hele verden der havde valgt en “lidt” anderledes måde at opleve noget af verden på. Nemlig at gå i kloster i en periode af 3-6 eller 12 måneder (det så tilsyneladende ikke ud til at være så kedeligt som det måske lyder)….. Men jeg mangler oplysninger om dette, så-som – hvor kan jeg få skabt kontakten til sådant et sted. Er der nogen som kender til det (evt: har prøvet) vil jeg meget gerne høre fra Dig/Jer på forhånd tak.

Hejsa

God idé -virkelig god idé. jeg har selv været i “kloster” et par gange for ca. fem år siden.

Midt i Frankrig ikke langt fra Macon ligger det økumeniske (altså både protestanter, katoliker, ortodoxe..) broderfællesskab Taizé. Det er et broderfællesskab med ca 130 munke. De har åbnet deres fællesskab for kristne udefra og for andre der ellers bare er interesseret i hvad det er for noget med klostre, kirker, kristne… Hele året rundt kommer folk, især unge, fra hele europa/verden for at besøge stedet. om sommeren kan der i nogle uger være 10.000 mennesker på stedet og i det tidlige forår måske kun et par hundrede folk. Man deltager i de tre daglige bønner, det praktiske arbejde og derudover samtalegrupper, hvor man får mulighed for at få nolge enormt spændende snakke med meget forskellige kristen og ikke kristne om hvad tro betyder og hvilke konsekvenser tro har for ens liv. Derudover er der tid til endnu mere snak, et enkelt glas rødvin på den lille cafe, flotte gåture, guitarspil med spanierne, dans med en flok irere, kigge på stjererne…

jeg har selv været der på forskellige tidspunkter af året med forskellig -men alle gode -oplevelser: om sommeren møder man kanon mange mennesker og det er intents at sidde sammen med 10.000 andre fra hele verden i en kirke. om efteråret, med færre folk var det lettere at møde de samme folk igen og igen og det blev en tættere oplevelse.

jeg har også brugt Taizé som udgangspunkt for en interrail, hvor jeg startede der og brugte resten af turen + endnu en måned med at besøge folk jeg havde mødt i Taizé -en virkelig fed oplevelse, noget helt andet end at rejse fra guesthouse til guesthouse.

De fleste er kun i Taizé en uge men der er også en gruppe “permanente” der bliver de i måneder og lave praktisk arbejde. det længste jeg har været der er tre uger.

du kan læse mere på: http://www.almac.co.uk/taize/

God tur og god fornøjelse -og forreste så er der noget lignende i Italien i Asisis og på Iona i Skotland.

den direkte adresse til Taize er selvfølgelig: http://www.taize.fr/

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account