This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym MetteHaahr92

Hej.
    Jeg er igang med, at planlægge min “jordomrejse” og sørger derfor nogle råd! Først vil jeg præsentere jer for den rute jeg går og drømmer om.

Thailand (Krabi, Koh Tao, Phi Phi, Koh Phangan) 5 uger
    Cambodja 1 måned (arbejde som frivillig)
    Laos (anbefal gerne steder) 3 uger
    Vietnam (anbelfal gerne steder) 3 uger
    Sri Lanka (anbeal gerne steder) 4uger – muligvis også frivilligt arbejde
    Australien (Sydney, Melbourne) 6 uger – håber på at kunne finde nogle “små jobs” evt nogle der har erfaring med dette?
    Brasilien (Rio de Janerios) 2 uger
    USA (LA, Las Vegas, New Yok) 4 uger

Mit budget ligger på nuuværende tidspunkt på omrking 120.000kr for alt! (Flybilletter,”hoteller”,mad,visum,vaccinationer,fornøjelser)
    Mine spørgsmål lyder således:
    1. Er der nogen der ved om mit budget er realistisk og i såfald det ikke er, hvor meget skal jeg ca tillægge?
    2. Anbeling af byer i de nævnte lande?
    3. Anbefaling af andre lande?
    4. Anbeling af frivilligt arbejde (er der andre lande der er bedre, at gøre dette i?)

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med mine spørgsmål, da det er en rejse jeg glæder mig utrolig meget til, men samtidig har meget lidt forstand på!!
    Mvh Mette 🙂 På forhånd tak!

Anonym Mia86

Hej Mette,

Hvis du tager til Sri Lanka, kan jeg varmt anbefale dig at tage 2-3 uger med frivilligt arbejde hos Millenium Elephant Foundation (http://www.millenniumelephantfoundation.com/). Det er intet mindre end fantastisk! Jeg var der selv i februar 2011, og det var den mest fantastiske oplevelse nogensinde 🙂

Jeg havde 2 uger hos MEF (hvor man har fri i weekenden og kan rejse rundt) og derefter 1 uge til ren afslapning og sightseeing, og jeg synes, at jeg nåede en hel del.

Kan varmt anbefale Adam’s Peak (hårdt, men fed oplevelse), Sigiriya, Dambulla Cave Temple, Kandy og Unawatuna, hvis du er til strand. Fra Unawatuna kan du nemt tage til Mirissa, som er en mindre ferieby med en mere øde strand, hvor der er mulighed for at tage på whale watching – også en super fed oplevelse. Hvis du har mulighed for det, så prøv at time dit ophold med en perahera enten i Colombo eller Kandy. Jeg oplevede den i Colombo, og det var super spændende og meget srilankansk 🙂

Det lyder som en fantastisk tur, du skal ud på. Det er svært ikke at være lidt misundelig 🙂

Mvh. Mia

Anonym Anonym

Hej Mia. :9
    Kan du huske hvad du nogenlunde gav for, at arbejde som frivillig? 🙂 Tusind tak for dine gode råd, havde aldrig hørt om perahera så det er helt klart noget jeg vil tage med i mine overvejelser og få læst mere om.
    Jeg glæder mig bestemt også rigtig meget. 🙂
    Mvh. Mette

Anonym Mia86

Hej Mette,

Jeg mener, jeg gav ca. 3.000 kr. for de 2 uger, og det var inkl. morgenmad, frokost, aftensmad, logi i bungalow på stedet, afhentning i lufthavnen, transport tilbage til Colombo, en T-shirt, adgang til internet og selvfølgelig alle de fantastiske oplevelser med elefanterne, mahout’erne og de andre frivillige 🙂

Jeg er ret sikker på, at priserne er listet på deres hjemmeside, så du kan evt. prøve at tjekke der, hvis du overvejer at blive der længere 🙂

Mvh. Mia

Anonym Magnus

Tjek wwoof.org eller wwoof.com.au (Australien), hvis du er interesseret i frivilligt landbrugsarbejde. God rejse!

Anonym Anonym

Fedt, det er da vildt billigt i forhold til mange andre! Det lyder til, at have været en mega fed oplevelse .. det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på! Tusind tak for det gode tip Mia 🙂

Tusind tak Magnus – det tjekker jeg lige ud! 🙂

Anonym Tine

Har du tjekket work camps ud? det er også ret billigt fra 1700 kr (+ evt en lokal fee) http://www.ms.dk/work-camp

Angående arbejde i Australien, så er der mange der kommer til Sydney eller en anden storby og regner med at få arbejde efter blot få dage. Det kan altså let tage flere uger at få et arbejde, men man kan også være heldig at få et arbejde efter blot få da (men jeg ville ikke regne med det)

Hvordan kan det være at du vil bruge 5 uger i Krabi, Koh Tao, Phi Phi, Koh Phangan? Øerne er de dyreste dele af Thailand og mange er der bare for at drikke i gennem. Jeg vil forslå at du også ser noget af nordthailand, her finder du et mere autentisk Thailand, selvom det er meget turistet i det meste af Thailand

Budget er altid svært. Regn med 5-10.000 kr pr måned i asien, 15-20.000 pr måned i australien (det skulle vist også ligger deromkring i usa og rio, men det kan jeg ikke udtale mig om, har ikke været der) + flybilletter (vil gætte på at det vil blive omkring 13-15.000) + vaccinationer + forsikring (vel omkring 2-3.500) + visum. Så alt i alt, så kommer det også an på dine standarder og hvilke oplevelser du vil have

Kan dog anbefale at du benytter couchsurfing, det er superfedt, rigtig hyggeligt og så får du et andet indblik i de steder, som du besøger 🙂

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

hej.
    Alle mine rejse år som back packer ,har jeg aldrig forstået hvorfor folk betaler for frivillige arbejde,?Du kan altid arbejde som frivillige uden at betale for det,undersöge det under din rejse og nu siger jeg det igen igen ikke noget med at book noget hjemme fra,måske din förste overnatning,jeg har mödet rigtig mange back packer i mit liv som back packer og den erfaring jeg har med at rejse rundet i verden er at man hele tiden laver nye rejse planer,da man hele tiden möder nye mennesker på sin rejse,möde for år tilbage en pige fra DK i Thailand hun var på en jordomrejse med to veninder först stop koh Tao,de to veninder rejset vider på ders rejset,hende jeg möde blev på koh tao i et år og blev dykker instuktör og brugte et år i thailand,håber du forstår hvad jeg mener.kan anbefalde dig at rejse ud på din super fede rejse og tag det hele som det kommer,du for en mega oplevelse hvor du hele tiden ville möde nye mennesker på din rejse,kan anbefalde dig at bruge mere tid i östen OZI lande er dyrt og så har de ikke noget at byde på i forhold til östen,hvor alt er billige,Australien er nok en oplevelse for rigtig mange back packer ,men jeg synes det er dyrt og det folk laver er at rejse ned at guld kysten og feste igennem og det koster kassen,du kan nemt finde arbejde i OZ,husk dit working holiday visa eller sort arbejde kan du også,men nok lidt farlig og lidt synd hvis du bruger dit working visa der kun kan bruges en gang og du er der kun 6 uger og det er gyldig i et år,god rejse brug din rejse tid i östen nepal indien og du for noget for dine back packer penge,og så rejser du OZ og USA når du har flere penge,min meningen,lars

Anonym Anonym

Hej Lars.
    Jeg forstår helt sikkert hvad du mener og kan egentlig godt følge dig .. Det du mener er simpelthen, at det bedste bare vil være at købe en billet til Thailand (hvis det er der rejsen skal starte) og en “hotel” til første overnatning og det er det? Jeg kunne vildt godt tænke mig, hvis det kunne lade sig gøre på denne måde, da jeg ikke ved hvor længe jeg helt præcis vil blive de forskellige steder .. Men er det ikke for dyrt, hvis man ikke har købt flybilletter inden??
    Mht frivilligt arbejde – er det ikke svært bare at rejse til et land, og “få lov til” at arbejde et sted frivilligt? Alle selskaber med frivilligt arbejde indeholde jo et sted man kan opholde sig, overnatte og tre måltid om dagen. Jeg tænker bare om man i sidste ende ikke ender med at betale en masse penge alligevel?
    Arbejde du og din veninde som instruktør eller var det kun hende der blev?
    Mvh Mette

Anonym Tine

Hej Mette

Tror at lars mener, at det er bedst at købe en billig retur billet til Thailand og så bare rejse rundt i asien. Det er superfedt, at rejse når intet er planlagt, men det kommer helt an på hvad du vil.
    Jeg forstår ikke helt Lars’ holdning til Australien, Australien er meget meget mere end bare østkysten og fester! Der er vestaustralien, outbacken og tasmanien, som langt fra er så turistet, som østkysten! Her kommer folk for naturen, trekking og fantastiske oplevelser!
    Jeg vil anbefale, at du sætter dig helt ind i hvad du vil, hvis du rigtig gerne vil til Australien, USA, asien osv, så gør det! Men vil dog anbefale, at du har god tid alle stederne. Jeg foretrækker, at have lang tid i de lande jeg besøger, så man ikke kun når landenes must see 🙂
    Det er muligt at arbejde frivilligt i flere lande i asien, hvor du kan arbejde frivilligt, det er for det meste gratis, men ja der kommer leveomkostninger oveni, men det er oftest dyrest gennem en organisation, da de jo odså skal tjene penge + betale for nogle gebyr for at have frivillige i landet

Anonym Anonym

Hej Tine
    Det har jeg fuld forståelse for, men det i/han anbefaler er altså, at købe en flybillet til Thailand, og så efterfølgende bare købe flybilletter/busbilleter undervejs? Jeg kan helt sikkert se logikken i det, da jeg som sagt ikke er klar over, hvor længe jeg vil opholde mig de forskellige steder, men jeg er bange for min bliver “snydt” og billetterne egentlig er meget dyre? (da man har hørt så mange turister blive snydt) Australien skal uden tvivl opleves, uanset hvad folk har af meninger og holdninger til landet 🙂
    Mht frivilligt arbejde, har du nogen erfaring der??
    Mvh Mette 🙂

Anonym Tine

Bestemt, skrev også, at det hele kommer an på hvad du vil. Hvis Australien bestemt SKAL opleves, så tag dertil! Jeg selv vild med Australien! Brugte i sommer 5 uger på at køre fra Melbourne til Darwin hvorefter jeg var i Sydney i ca en uge inden jeg tog hjem – Superfed tur! Og er bestemt ikke færdig med Australien 🙂
    Når du også vil til Australien, så tror jeg det billigeste ville være at bestille hjemmefra 🙂 Men det kan være en god ide, at lade vær med at planlægge for meget hjemmefra, men book så du fx har 2-4 måneder i sydøstasien, 6-8 uger i Australien og evt tid et andet sted….Des jo færre flybilletter, des jo billigere pris selvfølgelig + des jo længere tid du er i et land des jo bedre lærer du det at kende og så bliver det billigere pr dag (da du alligvel nok kommer forbi de samme attraktioner). Ring til forskellige danske rejsebureauer og hør hvor billigt du kan få flybilletterne 🙂

Nej, har ikke meget erfaring, men oplevede flere steder i Sydafrika, at de manglede frivillige til at arbejde gratis. Mødte dog mange i sydøstasien, som havde fået frivilligt arbejde på skoler og børnehjem – gratis (de skulle dog betale for kost og logi). Det eneste de gjorde var at snakke med de lokale…Hvis du spørger i receptionen på dit hotel/hostel, så kender medarbejderne ofte et sted, hvor der er brug for frivilligt arbejde ellers er der denne hjemmeside: http://www.workaway.info/ (fandt den lige) her er der masser af forskellige projekter, er sikker på at du kan finde noget herinde 🙂

Sig endelig til, hvis du har brug for gode råd til flere af de destinationer, som du gerne vil til. Har været flere af stederne 🙂

hej igen mette.

Nogen skriver at krabi og koh pan nang er dyrt,det er kun dyrt hvis man önsker det dyrt,jeg har selv opholdt mig meget de steder og det kan vaere dyrt, krabi,bor du i krabi by og spiser på market,du kan leje en motocykle og köre rundt og nyde de flotte stranden,bo og spise og leje motocykle kan du göre for 160 kr om dagen,det samme på koh pan nang ,men du skal bo de rigtig steder på koh pan nang ,I Tongsala der hvor faergen kommer ind ligger der et food market hvor mange back packer kommer og spiser da det er billige,mellem 8 og 10 kr og 5 kr for furit shake,super billige,det er rigtig at det kan vaere meget dyrt,hvis man spiser og bor de dyre steder og ja nord thailand er kanon,steder som pai tjek det ud,men koh pan nang et super godt sted,steder som had yuan,had yao,hat salad,gode backer steder,men ja Thailand kan vaere dyrt, men rejser man og spiser de billige steder finder de billige steder at sove,så er Thailand mega billige og de steder er der endnu,lars

hej mette.
    Jeg kan anbefalde dig at rejse step by step,Hvis du flyver til Thailand tag du den derfra,Du skal ud på en meget lang rejse,hvor du hele tiden möder nye mennsker,nye kultur og nye oplevelser,har du en enkelt billet til Thailand har du tiden til at rejse som du vil og tag det hele som det kommer,flybilletter fra Bangkok og vider rundt i verden har altid gode priser,Eller hvis du rejser igennem asien til bali kan du flyve til Darwin,Der er mange fra Austarlien som flyver til Thailand og holder ferie,på billige billetter,mit råd til dig er at rejse ud i verden og tag det hele som det kommer,frivillige arbejde,ville jeg ikke selv betale for,men hvis folk ville betale, så er det jo det man gör,Hvis der er en skole der tilbyder frivillige arbejde i Thailand,kan du rolig arbejde frivillige og skolen söger for at det hele er i orden,en suppe eller risret koster mellem 6kr på gaden og så snakker folk om leveomkostninger,smil,Når man har rejset hele syd og mellem Amerika og hele östen igennem,indien nepal,Er Austarlien et dyrt land at rejse i og så kan det ikke måles med lande som peru bolivia,Indien og mange flere lande,hvis folk synes det er fedt at leje en bil og köre Austarilien rundt er det fint med mig og det er nok også fedt men det koster kassen,hvor man kan få ti gange så meget for siden penge i indien,bolivia,smil,lars

Anonym Inga

I Vietnam er der er sted der hedder hallong Bay som man skal gøre sig selv den tjeneste at opleve. Det er virkelig smukt! Jeg ville også anbefale sapa som er et bjergområde og meget smukt. mekong delta er også noget man må opleve! God rejse!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account