This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym none

Jeg skal i efteråret på en tur i Østafrika, som indebærer safari i Tanzania og Kenya (Serengeti, Ngorongoro og Masai Mara).
    I den forbindelse er jeg i tvivl, om jeg bør investere i et nyt digitalkamera…
    Jeg har min Samsung Galaxy s3, som tager udemærkede billeder – videofunktionen er til gengæld stået af – og strømmen ryger jo hurtigt i en smartphone…
    Derudover har jeg et Sony digitalkamera af ældre dato på 8 megapixel og 4 x optisk zoom.

På den ene side vil jeg ikke slæbe rundt på et stort, tungt (og dyrt) kamera – og på den anden side vil det være enormt ærgerligt, hvis mine billeder vil blive så dårlige, at jeg vil fortryde bagefter… Da jeg ikke har været på safari før, ved jeg ikke hvor tæt man kommer på dyrene, og dermed hvor godt et kamera man bør have med.

Derfor hører jeg gerne fra folk som har været på safari, og har et bud på hvor meget zoom og hvor mange MP der bør være i et kamera, som samtidig er praktisk og nemt at have med at gøre 🙂

Anonym Hovgaard

Jeg købte et Canon Powershot sx35 hs til min Afrika tur.. og jeg var rigtig glad for det køb 🙂 Det er et billigt kamera, fylder ikke særligt meget og der er god zoom på.. Mine billeder fra safarierne er jeg yders tilfreds med 🙂 Anbefalede samme kamera til min søsters svigerfamilie inden deres Afrika tur – og de var også rigtig glade for kameraet til turen.

Jeg har tidligere rejst med spejlrefleks – og det oplevede jeg som besværligt!

Anonym Lisbeth

En hurtig behovsanalyse ift det du har oplyst. Kamera skal…:

…være let håndterbart (ikke tungt, ingen ekstra objektiver mm)
    …være praktisk og nemt (betjeningsmæssigt)
    …prisbilligt
    …god kvalitet

Du skal bruge det under forhold, hvor du ikke selv har indflydelse på dit motiv (lysforhold, modlys, afstand etc).

Erfaringsmæssigt synes jeg, at Nikon laver kameraer som klarer sig godt under vanskelige forhold; især er jeg imponeret af motiver taget i modlys.

Billeder taget med mobil, er – efter min mening – en nødløsning, som fungerer fint under gode forhold. Men det kan du langt fra være sikker på, at have under en safari.

Det kamara du har, er ikke tidssvarende. Det kan sikkert bruges, men du vil kunne opnå langt bedre resultater og bedre mulighed for, at redigere dine billeder efterfølgende (pixels nok til, at kunne forstørre og kun bruge udsnít af motiverne).

Vær også opmærksom på, at der er forskel på kvaliteten af SD kort. Det er vigtigt – synes jeg – at bruge penge på kort med høj læse/skrive hastighed. Det har indflydelse på, hvor hurtigt dit kamera kan arbejde; f.eks. hvis du får brug for, at tage flere billeder hurtigt efter hinanden.

Hvis jeg skulle investere i et kompakt kamera, ville jeg nok vælge dette:

http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/digitalkamera-vandtat-kamera/COOLPIXS9500B/nikon-coolpix-s9500-kompaktkamera-sort

Fighter_88

Ville aldrig rejse uden mit DSLR, skal 2 måneder til Thailnd/Laos her om 10dage og tager helt sikkert min Nikon D7000 med.
    Hvis jeg skulle på safari ville jeg tage D7000 med og min 18-200MM Linse, vægten irriterer ikke mig, men det kommer jo helt an på hvor vigtigt billeder er for dig, og ikke mindst hvor meget du gider at gøre ud af det.
    Hvis man bare stiller sit kamera på auto og håber på det bedste, ja så kan du ligeså tage et kompaktkamera, hvis du derimod vil lege med apeture osv og syntes det er sjovt at sløre baggrunden osv så er det spejlreflekt.

Anonym Jimmy Munk Larsen

Mange tak for de gode svar!

Jeg har søgt lidt rundt og læst anmeldelser af de kameraer I anbefaler… Og jeg tror det ender med Nikon coolpix s9500, som Lisbeth nævner. Det ser ud til at være både brugervenligt og være et godt “allround-kamera”.

Da jeg i sin tid fik mit første digitalkamera – som dengang var vældigt moderne og med mange redigeringsmuligheder, troede jeg, at jeg nu skulle redigere en masse billeder og bruge meget tid på det… Jeg erfarede dog hurtigt, at det simpelthen ikke blev til ret meget, og derfor tror jeg ikke, at jeg vil få nok ud af et DSLR kamera og dets mange funktioner og muligheder.

Jeg har også læst mig frem til, at folk der virkelig går op i de billeder de tager på safari ikke tager på samme type safari som mig. Min tur er med Kilroy og foregår i firehjulstrækkere med 6 personer i hver… Hvilket jeg kunne læse er lidt af et mareridt for dem, der virkelig går op i billeder, da “almindelige turister” ikke deler deres tålmodighed i forhold til, at vente på det helt rigtige billede.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account