Det kommer helt an på om du kan betjene et manuelt kamera, hvis du ikke kan det er der ingen idé i at købe det.. Har set masser af eksempler på rejsende der slæber dSLR med, hvis billeder på ingen måde er bedre end dem der kan tages med et godt kompaktkamera. Mange af de nye kompaktkameraer har en laaang række scenevalg afhængigt af hvad du vil fotografere, vælger du en scene og kameraet indstiller lukkerhastighed, ISO, hvidbalance og alle de smarte ting som jeg nu engang ikke har nogen viden om.. Det giver dig på ingen måde et bedre resultat end en erfaren dSLR bruger, men det giver dig et bedre (og måske billigere, men i hvert fald mere handy) resultat end brugeren der ikke kan betjene spejlreflekskameraet.
Jeg har mest faldet over Canon og Panasonic kameraer når det gælder hvilke kompaktkameraer backpackere bruger rundt omkring i verden..om det er fordi de er de bedste skal jeg lade være usagt. Bruger selv et Sony kompaktkamera af T-serien som jeg bestemt ikke vil anbefale. EISA prisen for hhv. bedste rejsekamera og kompaktkamera gik til Panasonic TZ10 og Sony HX5V. EISA priserne afgøres af et panel bestående af de mest anerkendte magasiner indenfor forskellige fagområder. Jeg har prøvet nogle af de ældre Panasonic modeller i samme serie som har været virkelig overbevisende, de kan muligvis erhverves til en billig penge:)