This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym lyhne1

Hejsa Backpackere

Min kæreste og jeg skal en tur til Australien.
    Vi skal være dernede i godt 6 måneder, hvoraf ca. de 5 skal bestå af rundrejse, med diverse oplevelser.. og den sidste skal være besøg hos min Derboende søster.

Vi regner med at købe os en bil, formentlig af mærket Holden, da de skulle være forholdsvis billige i reservedele.
    Det store spørgsmål er så hvor langt vi kan komme.. Vi håber lidt på at tage hele turen rundt med en “lillle” afstikker ind til Uluru+Alice springs.

Men er det at skyde over målet at regne med at kunne nå hele vejen rundt, og stadig opleve noget? eller skal vi hellere bare tage “klassikeren” op ad østkysten??

Hvis I har nogen erfaringer med noget lignende, så kom endelig med kommentarer???
    Alle input er velkomne.. (næsten)

På forhånd tak
    Lyhne1

Anonym Kirsten!

Jeg var i Aus sidste år, og vi købte en Holden. Vi snakkede også om at køre ind forbi Uluru, men nej det er for stor en chance at tage i sådan en bil, nolge gør det og undervejs sker der noget med bilen og de sidder fast. Vores bil kunne ikke holde til det og knap nok kører op af bjergene. Hvis i vil så køb en større bil. Men en god ide er at købe bilen hos en forhandler som ønsker at købe bilen tilbage for det halve som i købte den for. Det er en god ting. Men læs det med småt. Vi lavede fejl og kom lidt galt afsted. Hvis i vil køre ind til Uluru er afstanden det samme som her fra og til Spanien men på grusvej og ikke en eneste by på vejen højst en tankstation på halvvejen.. Men tjek det når i kommer frem og se jeres bil an om den er ok.. tro ikke på alt hvad sælgeren siger, tænk på at den bil i køber nok har været Australien rundt 20 gange så det er ikke verdens bedste mere. og den kan lige så godt så i stykker når i har den som det næste hold.
    Ha en god tur.

Anonym Anonym

Hej Lyhne.

Jeg tror såmænd godt Ikan nå hele vejen rundt. Det er selvfølgelig bare rigtig meget kørsel, da det jo er et ret stort land. Det tager feks 5 timer at flyve fra Sidney til Perth. Jeg har selv taget turen i bus fra Adelaide til Uluru. Det er en tur der tog os 6 dage, hvor vi kørte omkring 700 km pr dag. Det passer nu ikke at det er grusvej, for der er en fin asfalteret vej hele vejen. Der er også et par småbyer. Men der er virkelig ikke meget at se undervejs. Så I kan være ret meget på røven, hvis bilen bryder sammen undervejs og I ikke selv kan lidt med en bil. Det skal I nok bare tage med I jeres overvejelser.

Men udover det, synes jeg helt klart Uluru er et besøg værd…

Mvh. Marlene

Anonym Lyhne1

Hejsa

Tak for svarene, indtil videre:-)

Vi har såmænd også overvejet en 4×4 men de er bare væsentlig dyrere, og især dyrere i drift, vi skal jo trods alt mest køre på asfalteret vej..

Mht. turen til Uluru.. Gad vide om det så er grusvej, eller Asfalteret:-) Jeg så t program med Steve Irvin i går (Så må man så mene om ham hvad man vil) hvor han drønede rundt i central Aus. bl.a. var han ved Uluru.. Der så man nemlig at han kørte på hvad nærmest kan sammenlignes med en markvej.. Men så lidt senere kørte han på fin asfalt.. Det forvirrede mig også lidt…
    Er der mon flere forskellige veje??

mht. bil, så håber vi på at købe en privat, da det skulle være lidt billigere (men selvf. også lidt mere satset)
    Jeg ved ikke rigtig med Buy-Back-guarantee, synes det er lidt lusket. Men selvf. en god sikring.
    Vi har omkring 14 dage at se på biler i når vi ankommer til sydney, så vi håber..
    Har I nogen erfaringer?

Anonym Anonym

Hvis i vælger at købe ved en forhadler og i synes at travellers Auto-barn (det er et tysk firma) lyder rigtig gode, det er de egentlig også og der er Buy-Back-guarantee, men kun hvis i selv vil så det er smart nok hvis i ikke kan sølge den til andre. Men de er nok lidt luskede, læs det med småt giv jer god tid til at læse det hele, det var lidt vores fejl og vi fattede ikke helt hvilke rettigheder vi havde. Men der findes mangle forhandlere. Der skulle vist nok også være et marked i Sydney med backpacker biler, mener jeg. Man møder desværre bare mange biler der bare lige et stilt rundt omkring på vejene og især lige uden for stor byer, og det er for det meste folk der ikke kan komme af med bilen. Vi mødte nogle der havde købt deres bil meget meget dyrt og solgt den alt for billigt men de skulle bare af med dem. Så man kan være heldig og købe noget billigt, men der er selvfølgelig igen garanti. Lige en sidste ting, undgå at køre for hurtigt især Queensland hvis i vel at mærke køber en bil ved en forhandler, der er nemlig speeding camera over alt. Og regningen bliver sendt hjem til Danmark eller til kontoret hvor i købte bilen. Sørg for at der ikke er en risse i forruden det er nemlig ulovligt og kan give lidt af en bøde, hvis i har mulighed for at finde noget om hvordan biler skal være lovlige i Australien så gør det, det er meget strængere regler end har hjemme, og det er sådan nogle irriterende penge at komme af med til bøder. 🙂

Anonym jesperkongsvad

Hey. Jeg har boet i Australien i halvandet år, og også selv kørt Australien rundt. Og ja det kan lade sig gøre. Det er dog vigtigt at I får tjekket bilen godt igennem inden i tager afsted.
    Jeg foreslår at i køber bilen på George Street i Sydney. Jeg kan desværre ikke lige huske hvad forhandleren hedder, men det er på højre side, hvis du kommer fra byen og går op mod Kings Cross. En af dem som arbejder der er dansk, så tag en go’ snak med ham. Han er yderst hjælpsom. Og så er det billigt, samt de har en tilbagekøbsgaranti, hvilket slet ikke er dårligt.
    Husk endvidere også at kigge efter hvornår bilen er registreret. Det er billigere at registrere bilen i SA end det er i NSW f.eks.. Men det skal han nok fortælle jer om.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account