This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Backpackers Online

En ven og jeg planlægger at rejse til kina med rygsæk, hvilket vi tror vi glæder os til.

Men flere af vores venner anbefaler os at tage til Kina på en arrangeret tour – er der nogen her som har gode erfaringer med Kina

Hejsa Lene,

tvivl ikke et øjeblik – Kina er en dejlig oplevelse. Vi rejste der i sommeren 98 i en måned.
    Som Peter nævner kan det til tider være besværligt at rejse uden at tilhøre en gruppe. Dette gør sig gældende når du skal skaffe dig tog- og flybilletter, her skal du være forberedt på op til en uges ventetid. Man kan med fordel bestille billetter til videre rejse allerede ved ankomst, således kommer man ikke til at vente længere tid end højst nødvendigt. Vær opmærksom på at du først kan bestille billetter videre, når du er i byen du skal rejse fra.
    Ang. priserne, så har Kina pr. marts 98 officielt ophævet turist-pris-systemet, hvor turister betaler det dobbelte af hvad kineserne selv gør. Vi har dog erfaret at private stadig kræver flere penge af turister end af kineserne, men er det så underligt?
    Inden du tager af sted, så forbered dig ved at købe Lonely Planet om Kina, og overvej evt. at købe en parlør, den kan blive guld værd.
    Selv om det ofte er besværligt at rejse med rygsæk i Kina, er det bestemt besværet værd. Lidt forberedelse (som bl.a. kan erhverves gennem Lonely Planet) er en rigtig god start.

P.S. Medbring rejsechecks i stedet for kun kreditkort, da det kan være en Sherlock Holmes lignende opgave at finde kort-automater uden for de større byer.

Hilsen
    Lisa & Mike

Jeg er netop kommet hjem efter 3 måneders rejse i Kina, så jeg har været der uden for højsæsonen. (Og dog var der ved det Kinesiske Nytår i februar højsæson, men da lod jeg blot være med at rejse.)
    De fleste egne af Kina er ikke gearet til udenlandske turister (hvilket måske gør det mere spændende og interessant), men der er således heller ikke turistinformationer på engelsk.
    Når man ser bort fra, at man ikke kan gøre sig forståelig på engelsk, og hverken behersker det talte eller skrevne sprog, er det let at rejse i Kina, samtidig med at det er billigt.
    Når jeg skulle køre med bus, gik jeg på busstationen og købte en billet, og kunne komme med den først afgående bus. Det samme med tog, hvor jeg dog en gang oplevede, at der var udsolgt, så jeg først kunne komme med næste dag.
    Jeg opfattede ikke køerne foran billetlugen som lange, idet der højst gik 5-8 minutter, før det blev min tur. Kinesere rakte ofte ind foran mig ved lugen, men enten afviste personen bag lugen dem, eller også hjalp politiet mig og købte billet til mig eller holdt kinesere bag mig.
    Jeg kunne som oftest ikke udtale navnet på den by, jeg skulle til, så det var forståeligt. Derfor fik jeg som oftest en person til at skrive navnene på kinesisk, så jeg blot kunne pege.
    At finde den rigtige bus, var slet ikke et problem, fordi jeg blot kunne vise min billet, hvorefter folk hjalp mig.
    Jeg oplevede en meget stor hjælpsomhed.
    Hvor lang tid bussen kørte, var svært at finde ud af. Jeg fandt ud af, at hver gang jeg betalte 3 yuan (ca. 3 kr) kørte jeg en time. Syd for Kunming var lidt dyrere.
    Jeg betalte samme pris som de andre rejsende, kinesere. Bussens midtergang var i lokalbusserne fyldt op med høns og grøntsager, samtidig med at der var grise på taget.
    I de større turistbyer er alt dyrere end ude på landet, ligesom kineserne er blevet vant til turister med mange penge. Her er en rejsende fra Danmark ikke interessant, men en måde at tjene penge på.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account