This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym louise_nadika

Hej,

vi er tre venner der påtænker at leje en bil i Mexico og køre fra Mexico til Chile. Er det overhovedet muligt?! Og hvordan er det muligt at leje en bil, hvad med sikkerheden angående trafikken der og krydsningen af grænserne? Er der nogle der sidder inde med nogle nyttige oplysninger så tast et par gode råd og gør mig glad!

På forhånd tak for det!

Culture Adventure

Hej,

Jeres tur fra Mexico til Chile er absolut værd at kaste sig ud i. Alene og se verden i sin helhed, og langsomt opleve hvordan kulturer, klima og terrænet ændrer sig som turen skrider frem, er ganske enkelt fantastisk. Jeg har selv taget turen fra Alaska til Chile. Hvor jeg blafferede fra Alaska til Vancouver, købte en Jeep og forsatte til Panama, for derefter at tage den sidste bid til Chile med lokal transport.

Det er dog langt fra uden problemer at køre gennem latin amerika i egen bil. At leje bil kan I godt glemme, I finder ingen der vil udleje eller forsikre jer ned gennem latinamerika. Nogle gange vil man kunne købe en forsikring ved de forskellige grænseovergange, men I de fleste tilfælde griner de ad en, når man spørger om forsikringer. Der er meget papirarbejde forbundet med at køre over grænserne. Vælg altid de største grænseovergange, da de er mere vante til udenlandske biler, og vil spare jer for meget papirarbejde og tid!. Hvis I vælger at købe en bil i eksempelvis USA eller Mexico, så sørg for at få det officielle registreringsbevis inden I drager syd på, græsebetjente i Latin Amerika er ikke til at diskutere med, hvis papirene ikke er som de vil. (Jeg var selv nød til at få lavet falske papirer, da de ikke godkendte mine papirer, der var fuldt gyldige i Canada)

Værste grænse at krydse er helt klar Honduras, meget korrupt og meget langsommeligt. Generelt føler man sig sikker når man kører i Latin Amerika, kør dog aldrig efter mørkets frembrud, og vær forberedt på at alt tager meget længere tid end beregnet. Nicaraguas veje minder eksempelvis om en schweizerost og traffikkøer, malkekøer, vejbump, demonstrationer, langsomme køretøjer, trafikuheld og 1000 andre ting er dagligdag i latinamerika, men også en stor del af oplevelsen!

Jeg valgte at sælge min gamle Jeep Cherokee i Panama, da det kostede en mindre formue at få skibet bilen rundt om The Darien Gap (stedet hvor alle veje hører op mellem Panama og Columbia). Prisen ligger på godt 10.000 kr. for transporten med containerskib. Vær også opmærksom på, at det kan være tidskrævende at sælge og få en bil omregistreret i et fremmed land. Vil I have bilen med til Syd Amerika, kan jeg anbefale jer at kontakte Maersk, de er effektive og I får svar med det samme.

At have egen bil giver en kæmpe frihed, men kræver også ekstra papirarbejde. Økonomisk er der ikke noget vundet ved at købe en bil…med mindre du selv er bilsælger, og ved hvordan, man får den rigtige handel i hus. Det er en fordel at vide noget om biler, men generelt er folk utrolig hjælpsomme undervejs, og I kan få lavet reperationer til fornuftige priser.

Jeg holder foredrag om Pan America Ekspeditionen d. 3. december, I kan læse mere på http://www.cultureadventure.dk

Held og lykke med projektet!

Mvh

Kasper

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account